Tessa van den Berg | Week 4 | Hechtingsproblematiek bij pleegkinderen

Voortgang week 4

Zoals ik in de vorige blogpost vertelde had ik vorige week moeite met beginnen en wist ik niet goed wat ik wilde maken. Deze week heb ik heel veel stappen gezet.

Als eerst heb ik een plan bedacht voor mijn eindproject: Ik wil een video maken voor de pleegouders waarin het duidelijk wordt wat er in het hoofd omgaat van een pleegkind met hechtingsproblematiek. Dit kan ik bijvoorbeeld duidelijk maken d.m.v. penning. dit idee heb ik voorgelegd aan Juri, Caro, mijn leerteam en andere klasgenoten die allemaal erg enthousiast waren.

         

Maandag:

Maandag gaf ik tijdens de feedback sessie aan Juri aan dat ik niet zo goed weet waar ik die 25 uur per week aan moet besteden wat ik nu allemaal moet gaan doen.  Samen hebben wij een lijstje gemaakt van dingen die ik moest gaan ondernemen voor woensdag.

Dinsdag:

Ik ben heel hard aan de gang gegaan om vanalles voor elkaar te krijgen. Ik heb een skills lijst gemaakt:

Ik heb via via een professional kunnen vinden (camera man van Floortje Dessing) die mij waarschijnlijk wel zou willen helpen. Ik heb geoefend met penning wat ik nu volledig onder de knie heb. Ik heb 2 afspraken gemaakt met mensen van jeugdzorg en de rading. Een daarvan is aanstaande vrijdag al.

 

Woensdag:

Ik heb aan Juri verteld en laten zien wat ik allemaal heb en hij vond dat ik erg goed op weg was. Ik wil voor aanstaande maandag een mini docu zelf hebben gemaakt om te oefenen. Ook heeft Juri mij doorverwezen naar twee docenten op de HU die verstand hebben van documentaires maken. Dit zijn Dagmar Donners en Maartje Wegdam. Ook zou ik aan de gang gaan met het maken van een Storyboard en synopsis.

Zelf ben ik deze avond gaan plannen om te zorgen dat alles ruim oprijd af is en heb voor mezelf veel deadlines gesteld.

Donderdag:

Ik ben aan de gang gegaan met het maken van een storyboard, en heb turtorials gekeken over de camera’s die de HU verhuurt zodat ik het maximale uit mijn videoskills kan halen.

Vrijdag:

Ik heb via teams een gesprek gevoerd met Anja Wegdam. De pleegzorg begeleidster van mijn pleegzusje. Samen hebben wij het gehad over de situaties binnen een gezin waar de hechtingsproblematiek het meeste voorkomt en het duidelijkst is. Zij heeft mij erg geholpen en naar aanleiding van haar advies heb ik mijn storyboard aangevuld en een mini script geschreven voor de video die ik wil gaan maken.

                                   Script"

Situatie: Biologische dochter is aan het koken voor het gezin                                                                                                       Gebeurtenis: Pleegouders roepen het pleegkind naar beneden, met als reden dat het gezellig is dat de ‘biologische’ dochter voor het gezin kookt.                                                                                                                                                                                                  Reactie: Pleegkind komt er wel bij zitten maar is erg chagrijnig en heeft een houding, waarop de pleegouders weer reageren omdat er geen reden is om boos te doen.                                                                                                                                                           Wat het kind zegt: “nee er is niks, laat me met rust”                                                                                                                       Gedachte: “ik wil ook voor mijn ouders koken”

 

Aantrekken en afstoten

Situatie: Gebeurt iets op de telefoon.                                                                                                                                                             Gebeurtenis: Pleegkind raakt hier gefrustreerd door, dit merken de ouders dus proberen een gesprek aan te knopen over wat er gebeurt                                                                                                                                                                                                                  Reactie: Pleegkind wordt nog bozer, er ontstaat een ruzie en sluit zich op in haar kamer                                                                    Wat het kind zegt: “Jullie snappen er ook niks van, ik hoef jullie nooit meer te zien.                                                                                                        Gedachte: “op jullie kan ik tenminste boos worden, want jullie verlaten mij toch niet”

 

Geen hulp vragen

Situatie: Kind maakt huiswerk en zit zuchtend aan tafel                                                                                                                Gebeurtenis: Een ouder merkt dit, komt erbij zitten en probeert te helpen.                                                                                  Reactie: Pleegkind wordt boos, pakt spullen en loopt weg                                                                                                                            Wat het kind zegt: “ik heb jouw hulp echt niet nodig hoor”                                                                                                              Gedachte: “ik kreeg vroeger nooit hulp, dus dit kan ik vast ook wel zelf oplossen

 

Oppervlakkige relaties/ geen lange relaties

Situatie: Pleegkind zit op de bank en is aan het appen op haar telefoon                                                                                              Gebeurtenis: Haar vriendje is boos omdat ze vandaag liever met een vriendin was dan met hem.                                               Reactie: Ze krijgen ruzie en ze appt dat het uit is.                                                                                                                                               Wat het kind zegt: “ik ben er al een poosje klaar mee, maar nu is het echt uit. Doei”                                                                                                                  Gedachte: “Als hij zo boos doet kan het zo zijn dat hij mij dumpt, dat kan ik dus beter voor zijn.:”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *