Iedere dag valt het mij op welke kleding iemand aan heeft. Het vertelt iets over hoe je jezelf in de wereld presenteert.[1] Kleding is voor iedereen iets anders. Het fascineert mij al van kleins af aan. Voordat ik met HBO startte heb ik zelfs een opleiding fashion design en styling afgerond. Mijn passie ligt er zeker. Deze passie wil ik combineren met een ander aspect: het durven dragen van kleding.
In dit onderzoek wil ik mij focussen op mensen die sommige kleding niet durven te dragen. Of dit nu mannen zijn die graag een rok/jurk zouden willen dragen, of vrouwen die vanwege hun onzekerheden of imperfecties sommige kleding niet durven te dragen. Ik wil mensen zelfverzekerd maken in hun kleding.
Ik richt mijn research vooral op mensen tussen de 18 en 30 jaar waarbij onzekerheden en imperfecties in de weg zitten. Uit onderzoek blijkt dat onzekerheden bij vrouwen het meeste voorkomt over hun buik, billen, borsten en benen.[2] Dit heeft invloed op de kleding die zij dragen en zouden willen dragen. De helft van de vrouwen vergelijkt zich met een vriendin. Ook zijn er veel mannen die sommige kleding niet durven te dragen. Dit kan een jurk of rok zijn, maar ook opvallende kleding. Het kan komen doordat zij bang zijn wat anderen ervan vinden.
Door middel van een fotoreportage wil ik laten zien dat ieder persoon mooi kan zijn op zijn/haar eigen manier. De imperfecties en onzekerheden worden omarmt en dit creëert zelfvertrouwen.
De onderzoeksvraag luidt:
“Hoe zorgen we ervoor dat mensen durven te dragen wat zij willen?”.
Methode
De onderzoeksmethoden die ik wil gebruiken voor mijn onderzoek zijn: desk research, interviewen, fly on the wall en enquêtes.[3] Ik wil bekenden en onbekenden van mij interviewen. De enquête zet ik zo breed mogelijk op, zodat verschillende mensen deze kunnen invullen. Ik hoop hieruit duidelijk te krijgen wat mensen graag zouden willen zien bij zichzelf.
Door zelf dingen te creëren ontwikkel ik mij verder in het onderwerp. Hierop volgend komt onderzoek uit. Het is een proces. Dit bijvoorbeeld door alvast wat foto’s te maken of beelden te schetsen. Mijn doel wordt dan ook bereikt door het meenemen van alle uitkomsten van de onderzoeken. Natuurlijk is hier niet één soort oplossing voor, aangezien het per persoon anders is waardoor sommige kleding niet gedragen wordt.
Verwachte resultaat
Het verwachte resultaat is dat mensen elkaar moeten supporten in het dragen van kleding. Ik denk dat als mensen vaker tegen elkaar zouden zeggen: ‘draag wat JIJ graag wilt dragen!’ en ‘het zal je goed staan!’ er minder onzekerheid zou zijn. Deze uitkomst verwacht ik omdat ik denk dat het mensen veel boeit wat anderen ervan vinden. Met dit onderzoek wil ik mensen inspireren, taboes doorbreken en experimenteren met kleding. Wat doet het met jou? Wat is comfortabel en wat voel je erbij?
Dare to wear staat voor het durven te dragen van bepaalde items. Het gebruik van een fotoreportage lijkt mij een goede uiting omdat dit invloed kan hebben op het beeld van anderen. In een fotoreportage wordt er een verhaal verteld door middel van fotografie. Geïllustreerde onderdelen in de fotoreportage kan een aanvullend beeld geven aan de foto’s.
[1] (Christian Dios, 2020)
[2] (Koster,2016)
[3] (CMD Methods Pack, z.d.)
Bronnen:
Christian Dior. (2020, 10 maart). Paola Ugolini talks feminism and fashion at the Dior Autumn-Winter 2020-2021 show. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=lM9HsYpScL0
CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.). Geraadpleegd van https://www.cmdmethods.nl/
Koster, G. (2016, 5 juli). Heftig: zóveel procent van de Nederlandse vrouwen is ongelukkig met haar lichaam. Geraadpleegd op 11 september 2020, van https://www.cosmopolitan.com/nl/health-en-body/a153137/51-van-de-nederlandse-vrouwen-is-ongelukkig-over-haar-lichaam/#:%7E:text=Uit%20Cosmo’s%20onderzoek%20blijkt%20dat,vergelijken%20met%20dat%20van%20anderen.
Van Aalderen, E. (z.d.). Emilie [Foto]. Geraadpleegd van https://www.boredpanda.com/vitiligo-beauty-photography-elisabeth-van-aalderen/?utm_source=nl.pinterest&utm_medium=referral&utm_campaign=organic