Research proposal
Arie Ligthart
Inleiding
Ik hou heel erg van feiten. Dingen die concreet bewezen zijn en waar je je aan vast kunt houden. Deze fascinatie maakt dat ik vaak advocaat van de duivel speel en probeer elke kant van het verhaal te horen, om zo dicht mogelijk bij de feiten te komen. Zelf research doen en niet alles klakkeloos overnemen van de mainstream media vind ik belangrijk. Ik vind het niet erg om tegen het algemene geluid in te gaan, om maar een statement te maken. Een gebeurtenis die mij heel erg interesseert is 9/11. Toen ik een aantal jaar geleden mijzelf erin ging verdiepen stuitte ik op een hoop ander geluid, dat de mainstream media niet liet horen. Geluid, dat veel gebeurtenissen die dag belicht, en daar een groot vraagteken bij zet. Er zijn een hoop dingen gebeurd die dag, en de jaren erna, die je tot denken doet zetten over de officiële verklaring die de Amerikaanse overheid naar buiten heeft gebracht. Ten minste, het kan pas wel of niet vraagtekens oproepen bij jou als je meer informatie hebt verkregen dan dat je van de mainstream media hebt gekregen. Er is meer. Meer dan alleen de officiële verklaring. Meer, dat je laat twijfelen, aan de officiële verklaring.
Hoe graag ik ook precies zou willen weten wat er zich die dag heeft afgespeeld, is het niet reëel dat ik daar bij dit onderzoek achter kom. Waar ik dan ook achter wil komen bij dit onderzoek is het volgende: hoe kan ik mensen op een interactie manier zoveel mogelijk informatie verschrikken over de gebeurtenissen op 9/11/2001?
Context
11 september, 2001. Twee gekaapte vliegtuigen vliegen in de Twin-Towers, New York. Daarnaast zijn er nog twee vliegtuigen gekaapt, waarvan er eentje neerstort in een grasveld en de andere zich boort in het Pentagon, het gebouw waar het Amerikaanse ministerie van Defensie zich in bevindt. Op deze dag laten 2977 mensen het leven. Dit lijkt gewoon een lijstje met wat er in hoofdlijnen gebeurd is die dag, zogezegd feiten, maar zelfs voor deze ‘feiten’ zijn er veel aspecten die deze gebeurtenissen tegenspreken (Melissen, sd). Er is veel meer dan alleen de hoofdlijnen. Informatie die je als burger zou moeten weten, om zelf tot een oordeel te kunnen komen. Om die informatie tot de man (en vrouw) te brengen wil ik een fysiek, interactief eindproduct maken.
Methode
Omdat het in deze kwestie ontzettend belangrijk is om de nabestaanden geen extra leed aan te doen wil ik alleen maar gebruik maken van feiten. Geen complotten of theorieën, alleen maar feiten. Deze feiten achterhaal ik door middel van veel deskresearch. Om tot een feit te komen moeten verschillende bronnen overeenkomen.
Om erachter te komen wat mensen weten van 9/11 ga ik interviews houden. Ik ga niet met mensen in discussie, ik ben alleen benieuwd naar hoe zij die dag omschrijven.
De fly on the wall methode wordt ook gebruikt om meer informatie te weten te komen. Door informerende video’s te kijken over de gebeurtennissen hoop ik meer te weten te komen.
Verwachting
Ik verwacht tijdens dit onderzoek tot interessante en opvallende onthullingen en informatie te komen. Met deze informatie verwacht ik een concreet interactief, fysiek eindproduct te kunnen realiseren, die meer dan voldoende informatie verstrekt aan de gebruiker om aan het denken gezet te worden. Ik verwacht dat de gebruiker na gebruik getriggerd wordt om zelf nog meer onderzoek te doen naar 9/11 en inziet dat het heel belangrijk is om niet zomaar alles te geloven wat ons verteld wordt.
Bibliografie
Boterkooper, G. (2017, september 11). INDRUKWEKKEND: FOTOGRAAF ICONISCHE FOTO 9/11 DEELT ZIJN VERHAAL. Opgeroepen op september 11, 2020, van LINDA.nl: https://www.linda.nl/nieuws/falling-man/
Melissen, H. J. (sd). Hoe leidden de aanslagen op 9/11 tot een oorlog tegen terreur? Opgeroepen op september 11, 2020, van npofocus.nl: https://npofocus.nl/artikel/7459/hoe-leidden-de-aanslagen-op-911-tot-een-oorlog-tegen-terreur