Tech Artist | Research Proposal | Alicia Hortensius

Inleiding:

Bij CMD zijn heel veel studenten creatief. Ze kunnen de mooiste dingen maken, denken out of the box en geen idee is te gek. Zelf merk ik dat ik het wel kan, maar dat dit meer moeite kost dan bij mede studenten. Toen wij met Arduino aan de gang gingen en ik het coderen redelijk snel onder de knie kreeg, kreeg ik ook de opmerking of ik niet een verdieping te laag zat? Ofwel, Pas ik niet beter bij ICT? Ja en nee, programmeren en logisch nadenken zit in mij, maar alles om het ICT heen zie ik persoonlijk niet zitten. Het komt erop neer, ik zitten wal en schip.

Toen ik ging onderzoeken wat ik werkelijk wil onderzoeken voor Seminar, kwam ik een interessant beroep tegen. Namelijk; Tech Artist. Mensen die zowel grafisch bijzondere dingen maken, maar ook techniek en code toepassen om in een team hele gave dingen neer te zetten!
Toen ik dit beroep tegen kwam had ik een holy grail momentje. Echter, hoe word je een Tech artist? Is dit wel mogelijk met CMD?

Daarom luidt mijn onderzoeksvraag:
“ Welke stappen moet ik ondernemen om een tech artist te worden?”

 

Context:

Een Tech Artist is een spin in het web die in alle afdelingen geplaatst kan worden. Zij zijn zowel technisch als artistiek, maar helpen ook om het overzicht te bewaren van alle bestanden en processen van de ontwikkeling. Tech artists kom je voornamelijk tegen in de game industrie, echter omdat zij zoveel kunnen, kunnen zij meerdere beroepen en rollen aannemen.
Toch heeft tech artist specialisaties:

– Rigging: Het skelet toevoegen aan het 3d model. Vaak worden 3d modellen gemodelleerd in een T-Pose. Met Rigging zorg je ervoor dat het model zo natuurlijk mogelijk kan bewegen.

File:Modelado Rigging.png - Wikimedia Commons
Ivanov, H. (n.d.). [Rigging]. Retrieved from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Modelado_Rigging.png
Custom Tools: Andere teamleden hebben regelmatig een tool nodig waarbij het proces makkelijker gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld; De kunstenaar wil zien hoeveel dieren ingeladen wordt in het veld en kan vragen of het gras een toggle kan krijgen kan worden zodat de dieren zichtbaar worden. Een tip die de Tech artist team van Riot Games gaf, was dat je goed moest doorvragen wat de kunstenaar graag wilt. In dit voorbeeld is het veel makkelijker om een teller in te programmeren, dan om een toggle te bouwen.

Pipeline: Pipeline houdt in dat de tech artist de bestanden op een juiste en meest efficiënte manier mogelijk organiseert en zorgt dat er geen onnodige data rondslingert in de game zelf. (Dit laatste wordt ook wel Implementation genoemd”. Ook hier is een Tech Artist een spin in het web en zorgt ervoor dat alle bestanden op zo’n efficiënt mogelijke manier bij de juiste personen komen en dat er geen corrupte versies ontstaan.

Shaders:  Dit is een specialisatie die hand in hand gaat met een engineer.  Hierbij maken zij materialen zoals; steen, hout, marmer etc. Waarbij de game assets zo mooi/passend mogelijk worden gemaakt. Ook zorg zij ervoor dat die shaders op zo’n manier kan worden toegepast zodat de landscape artists  (bijv.) het terrein makkelijk en snel kunnen schilderen.

Cooper, T. (2018, February 27). Introduction to Shader Graph: Build your shaders with a visual editor [Graph]. Retrieved from https://blogs.unity3d.com/2018/02/27/introduction-to-shader-graph-build-your-shaders-with-a-visual-editor/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Simulation: Elk materiaal reageert anders op de natuurwetten. Het is aan de Tech artists en de engineers om samen het materiaal zo realistisch mogelijk te laten reageren op dat wat er gebeurt in game.

Er zijn vele programma’s beschikbaar voor deze specialisaties o.a.:
Maya, Blender, Unity, Unreal Engine, Zbrush, Photoshop, Illustrator, Visual Studio… Noem het maar op. Elke game studio heeft vaak een eigen game engine waarbij andere programma’s gebruikt worden.

Mijn interesse is zeer breed en tot dusver lijkt elke specialisatie interessant. Echter tot nu toe, als ik zou moeten kiezen neig ik naar Shaders en Rigging.

Methode
Om hier achter te komen ga ik de volgende methodes toepassen:

Desk Research, wat is er allemaal bekend? Wat is dat wat ik niet aan een expert hoef te vragen?

Interview, Ik ga proberen een Tech artist te vinden die door mij geïnterviewd wil worden.

Ook ga ik onderzoeken in hoeverre het überhaupt mogelijk is om in Nederland een tech artist te worden, heel veel game studio’s zitten in Londen, Los Angeles of Seattle.

Ik ga kijken of ik een digitale fly on the wall kan zijn. Zijn er filmpjes beschikbaar zoals “ een dag in het leven van een tech artist?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *