Emma van Meel | Week 3 | Stereotyperen

Voortgang week 3

Vorige week heb ik tijdens een leerteam meeting feedback gekregen op mijn idee. Mijn idee was om door middel van spel bewustzijn te creëren over de negatieve gevolgen van stereotyperen. Uit de feedback is gebleken dat misschien spel toch niet helemaal de juiste vorm is om bewustzijn te creëren over dit onderwerp. Ik heb van Caro en van Sterre (leerteam) verschillende tips gekregen om iets nieuws neer te zetten. Hieronder staan mijn notulen van de tips/ feedback die ik heb gekregen:

 

  • Google Stereotyperen alarm
  • Maak een enquête
  • Onderbelichte delen van stereotyperen (minder bekend)

—> schrijf bekende en onbekende stereotyperen op

  • Stereotyperen film

—> filmen Kacper met drank of ik met fast food

  • Wat is het nut van stereotyperen?

—> positieve kant

–> extreem stereotyperen (men hoeft niet meer te denken)

  • Mensen expres in hokjes plaatsen
  • Iets sarcastisch maken
  • Wat denk jij als ik zeg… ‘pool’?
  • Typ stereotyping in YouTube

 

Ik heb deze feedback even laten bezinken en heb toen besloten om te beginnen met extra deskresearch. Ik heb op google verschillende video’s en artikelen gelezen. Zo heb ik voornamelijk gekeken naar een onderzoek dat is gedaan met kinderen en 2 babypoppen met verschillende huidskleuren. De kinderen/ kleuters kregen 2 poppen te zien; een met een blanke huidskleur en een met een donkere huidskleur. Vervolgens werd hen gevraagd welke pop bijvoorbeeld het liefst was, of welke de meeste vriendjes had. Dit onderzoek vond ik fascinerend, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat dat natuurlijk al bestaat en dat het niets nieuws is.

 

Na het doen van deskresearch en na de feedback die ik heb gekregen ben ik gaan brainstormen. Uit de ze brainstormsessie is het idee gekomen om een soort sketch te maken (een komische video) over stereotyperingen over bijvoorbeeld Polen. Ik zou dan een pool filmen volgens de stereotyperingen die vaak over Polen worden gemaakt. Dit om te laten zien hoe idioot eigenlijk stereotyperingen zijn. Na dit shot wilde ik de stereotyperingen ontkrachten door te laten zien dat Polen niet (allemaal) zijn zoals de stereotyperingen zeggen.

 

Vervolgens heb ik een online survey gemaakt en deze gedeeld. Deze is slechts 15 keer ingevuld, dus veel informatie kan ik niet halen uit de resultaten. In deze survey vraag ik om verschillende dingen over stereotyperingen. Ook vraag ik in de survey om een Pool en een Marokkaan te omschrijven in een paar woorden. Zodat ik met deze informatie Stereotyperingen klaar had staan voor de sketch die ik in gedachte had.

 

 

https://www.survio.com/survey/d/D2G4M5K0I9I0Y3E0A

Na het maken van de enquête kreeg ik feedback van Juri. Hij vond het idee wel goed, maar hij vertelde mij om misschien niet in te spelen op Polen maar op mensen met een donkere huidskleur (bijvoorbeeld inspelen op het etnisch profileren). Omdat de stereotyperingen over Polen al enorm bekend zijn en omdat deze stereotyperingen al ontkracht zijn. Hij vertelde me om dichterbij te zoeken bij de vooroordelen van nu. Ook gaf hij mij de tip om mensen misschien expres in hokjes te plaatsen.

 

Uit de laatste tip (om mensen expres in hokjes te plaatsen) heb ik het idee gekregen om misschien een sketch te maken waarin ik mensen expres in hokjes plaats. Dus bijvoorbeeld een foto laten zien van een Marokkaanse jongen waarin een voice over dan zegt ‘dit is Mo, Mo dealt graag in drugs…’.

 

Ten slotte ben ik na de feedback van Juri informatie gaan zoeken over het etnisch profileren. Hier ben ik nog mee bezig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *