Research Proposal
Daan Offerman – 1740393
VERZAMELEN
Verzamelen, het wordt al gedaan sinds de tijd van de oermens. De jagers en verzamelaars deden dit natuurlijk om te overleven. Psycholoog Carl Jung geeft aan dat onze voorouders uit de oertijd iets ontwikkeld hebben in de hersenen wat zorgt voor het zogeheten Nuts and Berries behavior, oftewel de drang om te verzamelen (PMC, 2013).
Afbeelding 1 | Hunters And Gatherers
Tegenwoordig hoeven wij allang niet meer te jagen en voedsel te verzamelen om te overleven, maar iets in het brein van de mens zorgt ervoor dat ze nog steeds instinctief willen verzamelen. Hoe komt dat? Ik betrapte mezelf erop, dat ik een drang heb om mijn verzameling van oude video games uit te breiden. Terwijl ik inmiddels al heb verzameld wat ik wilde verzamelen en de reden was waarom ik ben begonnen met verzamelen. Wanneer is iets verzamelbaar? Ik stel mijzelf daarom de onderzoeksvraag:
‘’Kan het instinctief verzamelen wat mensen doen, ingezet worden voor iets positief?’’
Om te weten te komen waarom mensen verzamelen of wat iets aantrekkelijk maakt voor een persoon om het te hebben, moet ik te weten komen wat mensen hiertoe drijft. Het verzamelen kan ook tot iets positiefs leiden. Een voorbeeld hiervan is het spel Pokémon GO. Het zorgde ervoor dat er ontzettend veel mensen in beweging kwamen door iets te verzamelen (Vital Innovators, 2016).
Afbeelding 2 | ‘’Pokemon-Gekte’’ in Kijkduin
Methode:
Door verschillende methodes toe te passen wil ik aan informatie komen om iets verzamelbaars te maken.
Interview: Een psycholoog zou mij meer kunnen vertellen waarom mensen verzamelen en het soms zelfs problematisch kan zijn. Mensen met een verzameling zouden mij kunnen toelichten waarom ze zijn begonnen of wat hun de kick geeft om te verzamelen.
Expert interview: Een bedrijf dat collectables maakt kan ik benaderen waar ze rekening mee houden in hun ontwerpen.
Deskresearch: Onderzoek doen naar de redenen om te verzamelen.
Inspiration Wall: Een muur vol met verzamelingen om te kijken of er iets overeenkomt.
Tinkering/Sketching: Het maken van verzamelbare objecten gaat inzicht geven in waar ik rekening mee moet houden om iets verzamelbaars te maken.
Diary Study: Bijhouden wanneer ik bezig ben met mijn eigen verzameling. Wat zijn voor mij triggers om iets te aanschaffen.
_________________________________________________________________________________________________________________
Bronnenlijst:
Apparata. (2016). ’ ’Pokémon-Gekte in Kijkduin [Foto]. Geraadpleegd van https://www.apparata.nl/nieuws/kijkduin-is-bijna-van-pokemon-gekte-verlost-20298
History.com. (2018). Hunters and Gatherers [Illustratie]. Geraadpleegd van https://www.history.com/topics/pre-history/hunter-gatherers
PMC. (2013, 1 september). Jung’s “Psychology with the Psyche” and the Behavioral Sciences. Geraadpleegd op 4 september 2020, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4217588/
Vital Innovators. (2016, 25 juli). Kampioen zitten moet aan de Pokémon Go. Geraadpleegd op 4 september 2020, van https://vitalinnovators.nl/zitten-doet-te-weinig-pijn/