Research proposal: ‘Iets nieuws’ onderzoek via een timeline

Een van de gedachtes die in mijn hoofd rondspookt is dat het naarmate we ouder worden de fascinatie voor iets nieuws stopt. Of in betere woorden stagneert onze kinderlijke enthiousiasme? Kan er gesproken van een verkleinere wereldvisie, bottleneck syndrome en dus in hoeverre waar gaat onze aandacht naartoe?

 

Subvragen

  • Welke producten zijn we eindeloos content mee?
  • Wanneer is de sociale omgeving belangrijker dan het product zelf?
  • (Tot) Welke afstanden gaan we om iets nieuws te ontdekken?
  • In hoeverre is onze fascinatie voor nieuwe producten iets vanuit jezelf?

 

  • In hoeverre vanuit ons levenbestaan (het ouder worden) kan de fascinatie voor nieuws producten tot een timeline geillustreerd worden?
  • Hoe komt het dat de ene volwassene beter tegen verandering kan?
  • Waarom is de tech wereld een koploper met vernieuwing?
  • Wat maakt het dat de omgeving ons kan prikkelen om fascinaties waar te nemen?
  • Wat maakt het hebben van een product zo dierbaar en leuk?

 

Inleiding

Vanuit een jong iemand’s perspectief is het hebben van verandering, schuren en activeren iets leuks. Namelijk het leven duurt lang en je bent opzoek naar iets wat wel jouw aandacht vasthoudt. Terwijl naarmate de leeftijd vordert (en je minder verjaardagskaarsjes krijgt) lijkt het leven een patroon te worden. Als ik diep moet graven dan denk ik dat Floortje Dessing en haar zoektocht naar mensen die ver van de bewoonde wereld wonen iets wat mij fascineert. Ik houd namelijk ook van een simpel nomadisch en grenzeloos bestaan. Wat filosofisch inhoudt dat je vooral moet leven zodat anderen weer na jou kunnen voortleven. Een participatie die vraagt voor doordachte keuzes, vrijheid en het minimaliseren van consumptie. Tevens er bestaat maar een aarde en de meeste van ons deugen wel.

Consumptie en technologie is daargene een sub categorie waar ik me wil indiepen. Het is een gepolariseerd onderwerp en iedereen (van elk leeftijd mogelijk) heeft er een mening over. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben ik hoe vrijblijvend, afkerend of ambitieus men is voor nieuwe producten. Vanwaar deze interesse en waar stopt die precies? Tot welke afstanden gaan we om iets te kopen, er van wegblijven of juist bewaren? Wat maakt dat de ene meer groeit in het werkbestaan of maatschappelijk iets betekent. Waar houdt de economie en culturele druk mee op? Die vraagstukken eisen nieuwe producten en zodoende dat de mens zich ondersteund voelt en kan vinden in een bestaan waar geld, traditie en fascinatie de boventoon houdt. Voor mij de zoektocht ‘making sense in the digital world’ en het aanpassen van de mensen in de veranderende maatschappij.

 

Context

In mijn onderzoek ga ik mensen van 50-65 jaar onderzoeken. Een brede doelgroep die zich al heel wat (werk)jaren achter de rug heeft. Ik wilde onderzoek doen naar alles klasses in de maatschappij en vooral aan welke tech speeltjes geld aan uitgeven. Wat hebben de ouderen weer doorgeven aan hun kinderen? Welke waardes hechten zij aan het kopen van producten?

Van de informatie die ik verzameld lijkt lifestyle en geld (als in wat zij hebben en willen uitgeven) belangrijk. Nog iets om te bedenken is de culturele waardes, job-categorieën, hoe gelukkig iemand is en het thuis voelen. Want zoals het brein is ingesteld is beloning een fijne manier om stofjes (dopamine) aan te maken.

Vanuit mijn CMD kant moet dit visueel toegelicht worden: op positieve en negatieve lading die tot fascinaties toeleiden. Waar is de dram voor vernieuwing en in hoeverre zullen we altijd ‘rupsje nooit genoeg zijn’.

Met ouder worden zijn we eigenlijk zoveel wijzer en waarom is een nieuwsgierigheid voor iets nieuws zo interessant en geluk makend? Ik denk door middel van te kijken hoe tech bedrijven die mens en product samenbrengen mijn ideale start plek is. Volgens mij is de mens nog lang niet vastgeroest en kunnen we nog jaren een bekwaam leven door laten gaan. Want zoals een bedrijf kan groeien (op unicorn of normale wijze) heeft de mens iets om het leren te vergelijken.

 

Methode

Door middel van cardsorting, interviews, surveys en the practical fly on the wall. In ieder geval wil ik de mens ook obseveren in real life situations. Ik wil een fysieke timeline maakt van het levensverloop van de mens en de spullen die daar gebruikt worden.

 

Brodaty, H. (2014). Do people become more apathetic as they grow older? A longitudinal study in healthy individuals | International Psychogeriatrics. Geraadpleegd van https://www.cambridge.org/core/journals/international-psychogeriatrics/article/do-people-become-more-apathetic-as-they-grow-older-a-longitudinal-study-in-healthy-individuals/994F58A315D8BE4A2F8818982CB818B8

Heyes, B. S. (2020, 11 september). Impulsivity and Rapid Decision-Making for Reward. Geraadpleegd van https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2012.00153/full

Stamm, S. (2019, 18 december). A Decade of ‘Unicorns’ Ends With a Little Less Magic. Geraadpleegd van https://www.wsj.com/articles/a-decade-of-unicorns-ends-with-a-little-less-magic-11576630801

Forbath, T. (2018, 18 juni). In the Age of Interconnectivity, How “Connected” Are You Really? Geraadpleegd van https://miscmagazine.com/interconnectivity/

Scharrer, E., & Comstock, G. (2005). The psychology of media and politics. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.hu.idm.oclc.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *