Voortgang Harry Potter x Set design I Week 4 I Quinty van Dijk

[aesop_chapter title=”Satanisme” bgtype=”img” full=”on” img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/c3f0717f48e5990c74be49d85246edc8.jpg” video_autoplay=”play_scroll” bgcolor=”#888888″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”inplace”]

Tijdens het vooronderzoek naar kritiek over Harry Potter, ben ik erachter gekomen dat sommigen Harry Potter vergelijken met het Satanisme. Zo zegt de bijbelgeleerde Dhr. Matzken dat hij veel aspecten van het Satanisme herkent in de boeken van Harry Potter en dat er een stijging is veroorzaakt in het aantal volgelingen van het Satanisme na de eerste publicatie van Harry Potter. Dit heeft mij ertoe geleidt dieper op dit onderwerp in te gaan, om erachter te komen of Harry Potter inderdaad veel gemeen heeft met het Satanisme.

Volgens mijnwoordenboek.nl is de definitie van Satanisme: afgoderij, duivelsdienst, duivelse boosheid en/of duivelverering. Volgens het woordenboek van mijn eigen laptop staat Satanisme simpelweg voor de aanbidding van Satan of de verering van het kwaad. Satanisme kan dus op meerdere manieren gedefinieerd worden. Nu verwacht ik gedurende het onderzoek verschillende argumenten en bewijsstukken om de gemeenschappen tussen Harry Potter en het Satanisme te laten zien.

Op de website bijbelenonderwijs.nl wordt in een folder genaamd “WEER HERRIE OM HARRY”  besproken of de Harry Potter serie geschikt is voor kinderen om te lezen. Als conclusie wordt er raad gegeven aan de ouders in meerdere punten, maar laten ze de keuze wel liggen bij de ouders zelf. In de folder worden er voorbeelden gegeven uit de boeken die tegenstrijdig zijn met de bijbel. Zo stijgt Harry Potter in het eerste deel op met zijn bezem, terwijl er door de docent gezegd is met beide voeten op de grond te blijven staan. Als Harry niet gehoorzaamd ziet een andere docent dat hij een talent heeft voor vliegen en geeft hem een tijd later een eigen bezem. Nu komt bijbelenonderwijs.nl tot de conclusie dat het niet gehoorzamen blijkbaar goed is volgens het boek, omdat Harry wordt beloond.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[aesop_quote type=”block” background=”#aaaaaa” text=”#ffffff” width=”100%” align=”center” size=”1″ quote=”"Richard Abanes12) komt op grond van dezelfde constateringen tot de volgende conclusie ten aanzien van de boodschap die Rowling in haar boeken verpakt:
1. Regels zijn er om overtreden te worden, als je dat beter uitkomt.
2. Je hoeft je niet aan regels te houden, als er geen goede reden voor lijkt te bestaan.
3. Liegen is een effectieve en acceptabele manier om je doel te bereiken."” cite=”(Sowmedia, 2015)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplaceslow”]

Bijbelenonderwijs.nl laat in de folder ook weten dat er geen God en geen vaste waarden en normen zijn in de serie. Volgens hen is dit een van de gevaren van de boeken. De organisatie gaat ervan uit dat een kind van nature open staat en dat boeken zoals Harry Potter het ‘normale’ denken op zijn kop kunnen zetten en vertelt dat het lezen van de boeken tot meerdere dingen kunnen leiden.

 

 

[aesop_quote type=”block” background=”#aaaaaa” text=”#ffffff” width=”100%” align=”center” size=”1″ quote=”"Boeken, zoals die van Harry Potter, zetten het hele normale denken op zijn kop, bijvoorbeeld in het magisch manipuleren van de werkelijkheid. Kinderen die al heel wat basisvertrouwen kwijt zijn, kijken hier niet van op en integreren wat zij lezen en de scheefgroei gaat rustig door. Kinderen die in harmonie opgroeien, raken er helemaal van in de war en kunnen onverwacht reageren, van apathie tot mogelijk dyslexie."” cite=”(Sowmedia, 2015)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplaceslow”]

 

Volgens andere bronnen promoten de boeken hekserij, wat oproept tot rebellie tegen God. Uiteindelijk zal dit leiden tot ongevoeligheid naar hekserij.

Mijn eerste gedachten bij het lezen van deze bronnen kan ik laten zien door middel van een quote.

[aesop_quote type=”block” background=”#aaaaaa” text=”#ffffff” width=”100%” align=”center” size=”1″ quote=”“It immediately sort of grated on people from really religious communities who think of witchcraft and sorcery as satanic,”” cite=”Dr. Greg Garett” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplaceslow”]

Volgens deze bronnen zouden magie en tovenarij al aanduidingen zijn van het Satanisme. Terwijl het Satanisme volgens meerdere boeken toch anders wordt gedefinieerd dan magie en tovenarij. Dit is waarom ik ervoor heb gekozen om niet verder te werken met dit onderwerp in mijn project.

Een laatste bron die ik toch wilde benoemen omdat hij zo bizar was, is een video van een ‘ex-satanist’ die bevestigt dat de Harry Potter boeken slecht zijn. Hiervoor geeft hij meerdere redenen:

  1. Er zijn ooit 11 exorcismes geweest in een gebied, waarbij iedereen een andere afkomst had en iedereen heel verschillend was van elkaar. De enige overeenkomst die ze konden vinden tussen al deze bezeten personen, was dat ze allemaal de volledige boekenserie van Harry Potter bezaten.
  2. Tijdens een exorcisme uitgevoerd door een bekend persoon in de religieuze wereld, zei de demoon dat het 1 van de 6 demonen was die ooit J.K. Rowling had bezeten tijdens het schrijven van Harry Potter.
  3. De spreuken die worden gebruikt in Harry Potter, zijn echte spreuken in het Satanisme.

Hier de link van de video om hem zelf te bekijken: Ex-High Wizard Satanist explains why Harry Potter is Bad!

 

 

[aesop_chapter title=”Dreuzels” bgtype=”img” full=”on” img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/2259ad89ffe8040fc7ab02ff33b8ec32.jpg” video_autoplay=”play_scroll” bgcolor=”#888888″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Om te gaan kijken naar hoe de magische wereld eruit had gezien als Dreuzels wel kennis hadden van deze wereld, moet ik eerst gaan kijken waarom ze er niet van af weten.

Lang geleden wisten Dreuzels af van de magische wereld. Dit ging een lange tijd goed, totdat er sinds het begin van de vijftiende eeuw een stroomversnelling was in Europa rond de vervolgingen van heksen en tovenaars. Hierdoor kregen velen van de tovenaarsgemeenschap het gevoel dat het helpen van je dreuzelburen hetzelfde was als brandhout verzamelen voor een eigen brandstapel. In deze tijden werden veel heksen en tovenaars opgesloten en op de brandstapel gegooid.

 

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/sub-buzz-1124-1571148338-1.jpg” panorama=”off” credit=”commons.wikimedia.org” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Tovenaarsfamilies met jonge gezinsleden kwamen het meest in de problemen, gezien het feit dat jonge kinderen hun magie niet kunnen controleren. Zo waren er meerdere redenen om maatregelen te nemen:

  1. Vervolgingen van tovenaarskinderen.
  2. Pogingen van Dreuzels om heksen en tovenaars te dwingen tot het uitvoeren van magie en hen magie te leren.
  3. Groot aantal heksenverbrandingen, waaronder vaak ook onschuldige Dreuzels zaten.

Nadat het smeken van het pas opgericht Ministerie van Toverkunst om maatregelen te nemen werd genegeerd door de Britse Dreuzelmonarch, werden tovenaars gedwongen zelf maatregelen te nemen en richting geheimhouding te gaan.

[aesop_quote type=”block” background=”#aaaaaa” text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"As the witch-hunts grew ever fiercer, wizarding families began to live double lives, using charms of concealment to protect themselves and their families. By the seventeenth century, any witch or wizard who chose to fraternise with Muggles became suspect, even an outcast in his or her own community."” cite=”(Albus Dumbledore’s notes in The Wizard and the Hopping Pot)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplaceslow”]

 

In 1689 werd de wet voor het eerst getekend. In de wet (The International Statute of Wizarding Secrecy) stond dat elke Ministerie of raad verantwoordelijk was voor de geheimhouding van de gemeenschap in het eigen land. Onder deze gemeenschap vielen onder anderen magische beesten, magische spellen en sporten enz.

 

[aesop_quote type=”block” background=”#aaaaaa” text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”"Upon the signature of the International Statute of Secrecy in 1689, wizards went into hiding for good. It was natural, perhaps, that they formed their own small communities within a community. Many small villages and hamlets attracted several magical families, who banded together for mutual support and protection."” cite=”(Bathilda Bagshot, A History of Magic)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplaceslow”]

 

[aesop_chapter title=”Set Design” bgtype=”img” full=”on” img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/107762ccccedaf53765fb6355c9e251c.jpg” video_autoplay=”play_scroll” bgcolor=”#888888″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Stappen

Om te kijken hoe ik een set moet designen, ben ik gaan kijken naar stappenplannen. Hierbij heb ik 2 voorbeelden die ik wil bespreken. Deze voorbeelden laten vooral zien hoe het in een theater zal gaan, maar na verder onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit niet veel verschil maakt met een set voor een film.

Christopher Dills, Dramatics

Christopher Dills laat aan de hand van de set van Romeo en Juliet zien wat bepaalde stappen zijn die worden genomen in het proces van set design.

  1. Lees en analyseer het script (in mijn geval het boek).
    • Geef jezelf genoeg tijd om het script goed door te lezen.
    • Wat heeft de film nodig om verteld te worden?
    • Categoriseer en organiseer aspecten van de set.
    • Schrijf alles op!
  2. Verfijn je ideeën met miniaturen en ruwe modellen.
    • Kleine, snelle schetsen van de ideeën (miniaturen).
    • Kies een van de meerdere schetsen en werk deze uit tot een ruw model.[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/render_rough_web.jpg” panorama=”off” credit=”Christopher Dills” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Een ruw model” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
  3. Werk samen en herzie.
    • Ga zitten met het creatieve team.
    • Bespreek en pas aan.
  4. Teken en render.
    • Maak je geen zorgen om de negatieve gevoelens (skills in tekenen).
    • Teken in grijstinten.
  5. Concept, planning en white models.
    • Op schaal gaan werken.
    • Maak een gedetailleerd ruw model  (white model).
    • De laatste kans om te herzien voor constructie.[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/render_whitemodel_web.jpg” panorama=”off” credit=”Christopher Dills” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Een white model” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
  6. Volledige kleur, schaalmodel of rendering.
    •  De laatste stap in het designen.
    • Rendering: perspectieftekening van design.[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/render_full-2.jpg” panorama=”off” credit=”Christopher Dills” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Een volledig kleur, schaalmodel” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
  7. Repetities en ontwikkelen.
    • Er kunnen nog dingen ontdekt worden tijdens de repetities.
    • Het design moet kunnen worden aangepast.
  8. Technische repetities, première en optreden.
    • De laatste aanpassingen.

(Dills, 2019)

George Ledo

Ook George Ledo legt aan de hand van een eigen set design zijn proces uit. Hij verdeelt het proces echter in minder stappen dan Dills.

  1. Pre-design
    • Lezen en analyseren.
    • Onderzoek naar de periode waar het zich in afspeelt.
    • Overleg met het team.
  2. Conceptueel design
    • Visualiseer het thema.
    • Schetsen.
    • Plattegrond.
    • 3D design (nog niet gedetailleerd).
    • Online white model.
  3. Final design
    • Details.
    • Overleggen met het team.
    • Rendering.
  4. Bouw tekeningen
    • Flats en platforms.
    • Maten.

 

[aesop_quote type=”block” background=”#aaaaaa” text=”#ffffff” width=”100%” align=”center” size=”1″ quote=”"For a lot of us, it’s a mantra: start with the forest and then get into the trees and the branches and the leaves. Do the research. Understand what we’re trying to do, and have fun with it."” cite=”(Ledo, 2018)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

(Ledo, 2018)

 

Rookie mistakes

  1. Te laat beginnen.
  2. Het vooronderzoek overslaan.
  3. Genoegen nemen met het eerste idee.
  4. Te snel op details willen focussen.
  5. Het final design te snel willen creëren.
  6. Aan iedereen feedback vragen.
    1. Denken aan het bouwen van dingen in plaats van het creëren van een ruimte en sfeer.
  7. Inspiratie (vanuit andermans werk) negeren.
  8. Het is niet jouw film.
  9. Het proces niet zijn gang laten gaan.

(Ledo, 2019)

 

Basisprincipes van setdesign

  • Placing the action

Waar gebeurt het, waar speelt het verhaal zich af.

  • Support the action

De acties die moeten worden uitgevoerd in de scenes moeten mogelijk       zijn.

  • Reinforce the action

Er moet betekenis en uitleg worden gegeven aan de acties (sfeer).

  • Dress the action

Het design moet er interessant uitzien, mensen moeten er tenslotte een tijd naar kijken. Tip: rechte lijnen en ongebroken oppervlaktes zijn saai. 

Sfeer wordt vooral gecreëerd door de combinatie van alle elementen (kostuums, licht, geluid, acteurs, set design en special effects).

(Principles of set design lecture video, 2016, 03:15–05:21)

Standaard stijlen

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/Screenshot-2020-09-14-at-10.53.08-e1600849024694.png” panorama=”off” credit=”(Principles of set design lecture video, 2016, 03:15–05:21)” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Realistische set” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/Screenshot-2020-09-14-at-10.54.21-e1600849066227.png” panorama=”off” credit=”(Principles of set design lecture video, 2016, 03:15–05:21)” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Suggestief realistische set” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/Screenshot-2020-09-14-at-10.57.31-e1600849118571.png” panorama=”off” credit=”(Principles of set design lecture video, 2016, 03:15–05:21)” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Surrealistische set” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/Screenshot-2020-09-14-at-10.59.29-e1600849155268.png” panorama=”off” credit=”(Principles of set design lecture video, 2016, 03:15–05:21)” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Unit set” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

[aesop_chapter title=”APA” bgtype=”img” full=”on” img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/09/0e2f9ef8bddf4d188215d6002bd0707c.jpg” video_autoplay=”play_scroll” bgcolor=”#888888″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *