Matthew Winckler | Week 2 | Visuele Perceptie

VISUELE PERCEPTIE

Perceptie of waarneming, Het is een proces van het binnenhalen, interpreteren en registreren van zintuigelijke informatie. Iedere persoon ontvangt deze zelfde informatie, maar kunnen dit vervolgens anders interpreteren. Dit informatie word afgestemd op: Zien, horen, voelen, proeven en ruiken.

Relativiteit (Labyrinth)
M.C. Escher, Relativiteit, houtsnede, juli 1953

De fascinaties drang bij mij naar het visuele aspect. Gebieden in de hersenen zijn verantwoordelijk voor de visuele prikkels. Er doorgaat een hele proces door onze brein van het verwerking op het visuele waarneming. Hoe komt het dat wij naar iets lang kunnen blijven kijken?. Of het nou in het museum is of iets wat in onze maatschappij is. Als vormgever heb ik de nijging om mij in andere mans werken te inspireren, om er vervolgens een eigen draai aan te geven. Wanneer en hoe ontstaat er prikkels om naar iets te kunnen kijken?. En kan een visuele proces in onze hersenen ontworpen worden, zodat iedereen er van bewust wordt wat zij allemaal bezitten? Deze vraagstukken wil ik doormiddel van onderzoeken en experimenten gaan vormgeven.

Het Prcoes
Wileys Human Visual System

 

 

Om te onderzoeken wat iets visueels aantrekkelijk maakt om er lang ernaar te kunnen kijken of aandacht te geven. Hoe gaat de brein dit allemaal vast leggen en interpreteert het bij dit ene persoon. Hiermee wil ik erachter komen hoe ik dit als vormgeven dit kan toepassen in een ontwerp. En zijn er al eerdere ontwerpen erop toegepast?

Doelstelling: Hoe kan ik de proces van het visuele prikkels vormgeven dat vastgelegd word in onze brein?
Proces: Om eerste te gaan naar de basis kijk ik eerst hoe de brein in zijn werking gaat wanneer hij visuele prikkels ontvangt. Hoe doorstaat het proces en komen naast visuele aspect ook andere aspecten erin voor zoals (Ruiken, voelen en horen)?
Wanneer iets aantrekkelijk is en zijn er al eerdere uitvoering hierop?: Vervolgengs onderzoek ik wanneer iets visueel aantrekkelijk is. Het kan van alles zijn en bij ieder zijn voorkeur. De meest voorkomende is het gebruik maken van kleur en abnormale vormen. Maar er zijn meerdere factoren die kunnen afspelen bij het visueel aantrekkelijk maken. Denk zowel als bekendheid en status).
Maatschappelijk effect: En wat voor effect kan dit hebben in maatschappelijk omstandigheden zijn daaraan gevolgen voor? Waarnemen hoeft niet altijd een beeld te zijn het kan ook op wetenschap maar ook in onze samenleving komen. Ons normen en waarden. Dit kan wellicht een ander aspect activeren.

 

(Methode)

Door verschillende methodes te gaan gebruiken probeer ik de informatie te verzamelen om genoeg input te geven tot mijn ontwerp(en).

  • Deskresearch: Wat zijn de funderingen van mijn onderwerpen. Hieruit verzamel ik relevante stukken die ik kan gebruiken ter inspiratie.
  • Fly on the Wall: Met deze methode onderzoek ik het gedrag en houding van mensen. Dit onderzoek ik in museums, straat activiteiten. Dit ga ik vastleggen op camera.
  • Expert: Vormgevers, wetenschappers, psychologen kunnen mij wellicht helpen hoe deze processen worden gelegd. Elke expert heeft zijn ervaringen en belevenissen en kan mij vertellen wat voor hun aantrekkelijk is.
  • Bezichting/Museums: Door zelf op pad te onderzoek ik andermans installaties/kunstwerken. Hoe zijn zij met deze onderwerpen te werk te gaan en zijn er dingen die met mijn onderwerpen te maken kunnen hebben. Dit geeft ook als een inspiratie bron voor mijn eind ontwerp.

 

(Verwachtingen en Relevantie)

Mijn verwachting voor dit onderzoek is om concreter mijn werken te maken naar de verlangens van mensen. In de toekomst zal voorkomen dat ik producten moet maken die verlangend zijn naar een bepaalde groep. Ook komt er wellicht informatie voor over onze systeem waarbij ik helemaal niet stil sta en die informatie vervolgens kan verwerken. Uiteindelijk verwacht ik om een visueel beeld (animatie, illustratie) Die het visuele proces kan vertalen in onze brein.

Bron: Klink, C (z.d.). Brainfacts zien. Geraadpleegd op 10 september 2020, van https://herseninstituut.nl/brainfacts/zien/
Wiley, (2009, 19 februari). Human Visual System Geraadpleegd op 10 september 2020, van https://herseninstituut.nl/brainfacts/zien/
Maurits Cornelis, E. (1953, december). Relativiteit(labyrinth) Geraadpleegd op 10 september 2020, van https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-beroemde-werken-m-c-escher/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *