Week 6: de week van wat wil ik je vertellen zo concreet mogelijk

Vervolgens begon ik deze week met feedback van mijn docent. Dat minder ‘verhalerig’ moet overkomen en het communiceren beter oppak. Ik houd dus erg van metaforen en het liefst zou ik een Charles Dickinsons leven willen voorstaan. Maar goed, we zitten nou eenmaal in een hyperactieve samenleving waar verdienmodellen en geld het belangrijkste zijn.

 

MrStarskyAmsterdam x Sella Molenaar - MrStarsky

Sella Molenaar “Over loslaten en je ruimte innemen” als feministe, illustrator en spreker

Persoonlijk houd ik er meebezig hoe een levensstijl, kunstvorm of bepaalde inrichting van een ruimte mij doet voelen. Zo heb ik in mijn eigen kamer (een oude trap) gebruikt als kastje waar mijn beeldjes, mondkapjes en mappen op rusten. Ik houd ervan om iets nog een leven te geven of bepaalde dingen te herbruiken (voor iets nieuws). Zo ben ik altijd in voor verandering en impulsieve activiteiten.

Zodra ik iets begrijp is mijn interesse al verplaatst. Dan gaan mijn gedachtes alle kanten op en zodoende ook met dit project. Wat heb ik dit zelf geschreven… Geen idee ik lees het nu terug en ben ook tamelijk confused. Maar ik geloof wel dat dit project veel losmaakt. Ehumm. Ik zou dit stukje moeten afronden. Ik heb twee conclusies: 1. verdienmodellen 2. inrichting, architectuur en wat voor gevoel komt daarbij los?

Yuki Kho na Twitterze: "Werkt Kanye aan één heel vet ingenieus conceptueel kunstwerk, is die knettergek of beide? Ik sprak over @kanyewest en het werk van Joseph Beuys aan tafel bij @dit_is_M.

Zie Yuki Kho: een hele interessante en imposante kijk op culturele evenementen die ze bespreekt en mee samenwerkt.

Namelijk ik ga nu een bepaalde inrichting/design maken voor een VIDEOTHEEK. Hoe zou ik zo’n ruimte kunnen updaten, customizen en sfeervol neerleggen? Dan ga ik actief opzoek naar mijn doelgroep. Wat willen zij? Bv een koffiehoekje, leeshoekje of biertjes kunnen tappen? Met serveersters of juist robots/zelfscan mogelijkheid?

Ik ga op donderdag Iep Bergsema ondervragen meer over branding/uitstraling en het communiceren van haar motto: iets over feminisme, powervrouwen en krachtig (maar dan wel met zachte roze kleuren).

De vragen aan haar (antwoorden volgen nog)

Vormgeving

Op je site en op je instagram zet je bepaalde brand aesthetic neer. Hoe heb je die unieke stijl bepaald? Heb je voorbeelden van waarom een vorige styleguide/feel het niet is geworden. Om welke redenen? Op welke manier matched deze stijl met jouw persoonlijkheid/rol als ontwerper?

Jouw eigen stijl 

Ik neem aan dat je ook voor fotografie veel stijlen heb uitgetest. Heb je hier bepaalde ervaringen mee? Hoe voelt het als je iets heb gevonden waar je zelf heel blij en enthousiast van werd? Welke bronnen hebben jou geholpen om je brand sterker te maken? Waar heb je inverdiept?

Heb je ook baat gehad aan professionals/netwerken en voorbeelden online? If so welke zijn het belangrijkste geweest voor je ontwikkeling als designer/ondernemer?

Toekomst perspectief

Wat is je mening van het neerzetten van een zelfverzekerde maar op eigen wijze van iemands lach/kleding die je deelt?

Heb je nog een mening over hoe de rol van jonge mensen niet onderschat moet worden? Want nu dan ooit is motivatie (vanuit binnenuit) erg belangrijk door corona.

Heb je nog tips voor jonge creatievelingen die hier tegen vastlopen? Kan je toelichten over je ‘audio visuele’ manier van denken? Zie je dan in beeld? Hoor je geluid? (lijkt mij super interessant om je denkproces te begrijpen)

De quote ‘volle angst voluit’ zegt eigenlijk dat je angst ook kan ontarmen en vooral moet gaan proberen/experimenteren. Heb jij daar nog een interpretatie bij te voegen? Is dit ook kenmerkend van joe jij in het leven staat?

Technologie 

Als je een nieuwe tech product mocht ontwerpen? Voor wat voor look/feel en uitstraling zou je gaan? En zou je dan nog steeds op fotografie focussen? Wat lijkt jou nog tof om mee te maken in de toekomst qua ontwikkeling van technologie? Of zou je liever in de jaren 80 teruggaan?

Wat heb ik verder gedaan?

Haha. Ik zie dat ik wat gaten heb ik in deze blogpost. Maar die zal ik proberen geheel toe te lichten. Op woensdag heb ik een pitch gehouden of meer een mini expo. Hier heb ik feedback in verwerkt.

Dianne
  • Inrichting van de ruimte nieuw vs oud
  • Als ontwerper moet je al een ideeen naar de tafel brengen (dus verzamel feedback daarop)
  • VR glasses mogelijkheid?
Laura
  • Zou vet zijn om de videobanden fysiek mee te nemen in je installatie
  • Denk aan het gebruik van geluid (hoe indrukwekkend VHS, gekraak en die old school feel is)
  • Maak het vooral interactief en levensgroot (dat het meer dan een scherm of illustratie is
Jara
  • Wat ga je meenemen als in welk verhaal moet de ruimte voorstellen
Caro
  • Hoe ga je videobanden toonstellen?
  • Verboden topics zoals porno, welke geheime kamers en onderwerpen was de videotheek walhalla voor
  • Ga alvast vragen stellen aan de doelgroep
  • Creëer een kleine pop up, zit hoekje, met mogelijk dubbele schermen

 

Hieruit heb ik een moodboard gemaakt van interessante uitingen voor retro / nieuws.

 

docu inrichting muziek cafe mood

(Hierin verwerk ik ook de boodschap van Netflix docu ‘Circus of Books’ een Joods stel die een gay bookstore runt en voor toffe visualisaties zorgt)

6 vragen die ik ga stellen aan mijn doelgroep nadat ik heb gebrainstormed over wat voor feeling van props, sketches die ik gemaakt hebt van mijn inrichting.

Wat lijkt je interessanter een cafe met self-scan biertap punten of juist een easy-breesy hap + koffie moment? Op welke manieren voel je verbonden met welk concept? Waarom drink je alcohol of vind je dat koffie juist jou persoonlijk aantrekt?

Is het gebruik van muziek waar iedereen in de ruimte kan toevoegen een yay or nay? Waarom, lijkt het je een tof idee? Welke soorten stijlen mogen absoluut niet afgespeeld worden? Welke muzieksmaken passen in jouw levenswereld?

Op welke manier roept het zicht van videobanden een nostalgisch gevoel toe? Zou je die per genre georganiseerd willen zien? Of juist banden hebben die afgespeeld worden?

Is het gebruik van self-scan apparaten een positieve ontwikkeling? Of zou je dan het gesprek met de serveerster missen en small talk met de barman missen?

Hoe is je attitude tegenover planten en groen in het muziek cafe? Hoe wild en overwoekerend mag het? Zou er dan een mogelijkheid kunnen zijn van stekjes die uitgewisseld kunnen worden of plantendonatie doos? Slaat dit in bij de interesse als bezoeker van het muziek cafe?

Zou je als bezoeker meedoen aan pottenbakken, dans avonden en pubquizes mits het weer mag uiteraard? In welke mate mag het ook een buurt/chill en activiteiten georganiseerd worden?

Om aandacht te vragen voor het muziek cafe. Is de locatie beter in de stad Utrecht of juist op een afgelegen ruimte. Waar je de geur van boerderij en frisheid kan ruiken? Waar ligt de grens van reizen? Hoevaak zou je langs komen? Is het leuk als er een pop up mogelijkheden op diverse locaties zijn?

Dan nog even kort al mijn onderzoek linken aan de retorische vraag: In hoeverre kan ons dagelijks gebruik (zoals een biertje doen) versterkt worden aan bestaande concepten in een nieuw jasje?

In het artikel van nu.nl gaat het ondernemen “Om indirecte en creatieve benadering (te zoeken), doorgaans door het probleem in een nieuw en ongebruikelijk licht te bekijken”. Omdat de man ter huize Michiel Muller (founder van PICNIC) vertelt over zijn ervaring met De Bono “Ik heb tien jaar geleden met hem op het podium gestaan. Hij liet het publiek een oefening doen. Iedereen moest zes dingen opschrijven die nodig zijn voor een restaurant. Een menukaart, stoelen, een kok, et cetera. Toen zei De Bono: ‘Streep nu allemaal nummer vier van je lijstje af. Hoe ziet je restaurant er nu uit?’ Dat hebben we in feite ook met Picnic gedaan. We hebben de fysieke supermarkt weggestreept.”

NU.nl. (2020, 5 oktober). De gouden leestip: “Met Picnic losgebroken uit gevangenis van oude ideeën”. NU – Het laatste nieuws het eerst op NU.nl. https://www.nu.nl/ondernemen/6081995/de-gouden-leestip-met-picnic-losgebroken-uit-gevangenis-van-oude-ideeen.html

Bun, K. J. (2018). 67 Lateral Thinking Puzzles: Games And Riddles To Kill Time And Build Brain Cells. Independently published.

De Bono, E. (1992). Serious creativity: using the power of lateral thinking to create new ideas. HarperBusiness.

Bun, K. J. (2018). 67 Lateral Thinking Puzzles: Games And Riddles To Kill Time And Build Brain Cells. Independently published.

De Bono, E. (1992). Serious creativity: using the power of lateral thinking to create new ideas. HarperBusiness

Vera Westenberg - send to see

Dit is Vera Westenberg, werkzaam bij Marketing Schmarketing is afgestudeerd in fashion, behavioural psychology en marketing. Over haar geschreven haar bedachtzame en hypermoderne aanpak ‘to interpret a trend or a vision and translate that into a concept people can relate to”.

Ik sluit deze week om wat illustraties, concepten vast te leggen in mijn dummy van ‘a la muziekcafe Le Vidéo’. Hier kan ik de moodboards van pas komen. Hieruit komt een ontwerp van de inrichting van videobanden cafe.

Ook ga ik verder met de interviews vastleggen van mijn doelgroep en professionals.

Trouwens klasgenoten if you made it so far. Ik moet veeeel videobanden (lenen) voor de fysieke inrichting. Iemand nog een adresje? Ik ga ze alleen ergens op leggen, ik ga ze verder niet aanraken. Thanks alvast.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *