Concept Diary | Simon van Klooster | ARIS

Inleiding

Wat is nette kleding? Dat is vraag die voor ons is beantwoord door vele generaties geleden. De stijl is natuurlijk wel veranderd maar de invloed van onze voorouders is nog steeds terug te zien. Het volgende is niet gebaseerd op een feit maar naar mijn mening is de term ‘nette kleding’ onzin. Hetzelfde dat ooit iemand zei wat netjes was, ga ik nu zeggen wat netjes is. Nette kleding is kleding wat verzorgd is, past en grotendeels van je lichaam bedekt. Je kan prima over de top onthullende kleding dragen, het is alleen niet zo netjes.

Dus heb ik besloten om kleding te designen op basis van het oude concept van netjes gemixt met mijn nieuwe concept van netjes. Hierbij presenteer ik ARIS. De Griekse naam voor dapper en het verzet tegen de voormalige definitie nette kleding.

 

Context, Scope & Definitie

Heel veel werd vroeger bepaald door de aristocratische bovenlaag. Met bovenlaag bedoel ik de bovenlaag van het oude Ancien Regime. Het Acien spreekt alleen voor Frankrijk, maar hetzelfde concept en dezelfde macht van koningen en adel was in heel Europa te vinden.Daarnaast heeft Frankrijk vanaf de middeleeuwen al super veel invloed gehad op de bovenste laag, die vervolgens bepalen over hun eigen land. Simpelweg gezegd, de rijken hebben ooit besloten wat netjes is en dit idee is een beetje gesijpeld door alle generaties die daarna zouden komen.

Aan het begin van deze periode wou ik nette skate kleding maken, omdat ik van vrienden en kennissen verhalen hoorden over bijvoorbeeld geen pak willen dragen naar hun diploma-uitreiking maar wel redelijk netjes wouden komen. Ik ben zoals jullie zien aan de inleiding een beetje veranderd van ingangspunt, echter is de invloed vanuit de skate mode nog goed te zien in mijn werk. Ik heb voor al mijn kleding feedback gehaald bij mensen die ik ken maar ik heb ook feedback gehaald bij vrienden van vrienden, mensen met wie ik totaal geen contact heb.

Tijdens mijn onderzoek naar nette skate kleding ben ik opzoek gegaan naar “wat is nette kleding nou eigenlijk” en ik had hier een goed onderzoek voor gevonden. Ik merkte simpelweg dat iets met een kraagje al direct ‘netjes’ werd genoemd (dresscode). Ik dacht bij mezelf “waarom wordt een kraag eigenlijk netjes genoemd” en omdat ik al wist dat een modetrend uiteindelijk niet zomaar komt en gaat, wou ik gaan zoeken naar waar komt de kraag vandaan. Alles in mode is gebaseerd op iets wat al bestond. Toen vond ik dit, wederom een modestuk wat heel veel wegheeft van een modern stuk maar destijds alleen gedragen door de rijkste boven laag. De Molensteenkraag.

Na dit onderzoek had ik mijn vindingen met trots gepresenteerd aan een professional. Deze stelde mij een kritische vraag “maar wat vind jij nou netjes?”. Ik had hier niet direct een antwoord op en na dat gesprek gaan denken. Wat vind ik ‘netjes’. Tot er plots iets in mij opkwam: Waarom dragen mensen grijs tijdens een begrafenis, waarom dragen niet zoveel kleuren om juist het leven te vieren en waarom worden mensen bekeken en beoordeeld op het moment dat ze die kleuren dragen. De professional zei ook “iedereen kleedt zich op het moment, je gaat ook niet een pak dragen als je chinees gaat halen”, maar waarom zouden we dat niet doen. Door deze twee gedachtes was mijn persoonlijke nieuwe definitie van netjes tot leven gekomen. Alles is netjes, zolang het jou kleding is, het verzorgd is en dat er kleding is. Dus normale kleding is het nieuwe netjes

Toen ik eenmaal deze fantastische openbaring had ik eindelijk kunnen besluiten wat voor kleding ik wou maken. Ik wou de eerste stap maken om nette kleding niet meer netjes te maken en meer toegankelijk te maken. Dat nette kleding gezien zou worden als normale kleding. Dus ik ben gaan maken en gaan designen. Om dit beter te kunnen doen heb ik contact opgenomen met twee professionals. De eerste was een vriend die nu al ruim 3 jaar kleding maakt, het echte naaiwerk. De tweede was een designer genaamd Isaac Leeflang ook wel ReskDstroy genoemd (I. Leeflang). Toen heb ik een longcoat gedesigned met meerdere kleuren en rondgevraagd welke kleurcombinatie mensen het leukst vonden. Hieruit kwam linksboven zoals ik eigenlijk al redelijk had verwacht en ging ik maar beginnen met het maken. Mijn vriend had mij geadviseerd om zoveel mogelijk patronen te zoeken op het internet en dan daarna het kledingstuk aan te passen op mijn maat. Deze stap heb ik niet gedaan, want dan zou ik precies dezelfde fout maken die al mijn voorouders hebben gemaakt. Ik kopieer iemand werk maar ik maak er mini veranderingen aan. Dus had ik besloten om mijn jas te maken vanaf het begin, ik heb de patronen helemaal zelf gemaakt met alleen een plaatje van een jas in mijn hoofd.

Ik heb alle kledingstukken die ik heb gedesigned voorgelegd aan mensen uit de doelgroep, omdat ik de kleding niet heb gemaakt met het idee massaproductie waren de gesprekken meer interviews dan een enquete.

Mijn project stopt echter niet bij de jas, aangezien ik meer wou maken maar ik had hier geen tijd voor. Dus had ik besloten een kledinglijn, ARIS, te designen en hier een lookbook voor te maken. ARIS zou een collectie zijn met kleding wat geïnspireerd is door skatekleding maar elementen meeneemt van nette kleding.

 

Verwachting

Na dit project verwacht ik dat ik skate kleding kan designen met inspiratie van de aristocratische van nette kleding. Verder verwacht ik dat ik na dit project ook daadwerkelijk kleding kan maken.

 

Proces

 

Evaluatie en Conclusie

In dit project heb ik gekozen om iets te maken waar ik vrijwel geen verstand van had. Ik volg de fashion wereld wel maar het echt maken ervan was een nieuwe pittige uitdaging die mij tegemoetkwam. Ik heb meer kleding stukken gezien dan ooit tevoren en ik kan nu alle kledingstukken bij correct benoemen. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd wat een Liner vest is of wat de verschillen tussen alle Chino broeken zijn. Ik heb veel feedback gevraagd, ik ben tevreden met hoeveel ik heb gevraagd. Meer mag altijd natuurlijk, maar ik ben niks tekortgekomen. Ik heb een stuk meer geleerd over Illustrator, ik ben beter geworden in personen tekenen en ik kan nu ineens kleding naaien. Ik heb bij bepaalde kledingstukken veel feedback gevraagd op de kleuren, ik heb de iteraties helaas niet opgeslagen maar meerdere van de kledingstukken hebben meerde versies gezien. Overal ben ik super trots op hoever ik ben gekomen, hoeveel ik heb geleerd en wat ik uiteindelijk heb gemaakt.

 

 

Litratuurlijst:

Leeflang, I. (2020, 9 februari). Exclusive hand drawn manga anime products – hoodies etc. ReskDstroy. https://reskdstroy.com

Dresscode. (z.d.). Dresscode ~ Jouw stijlgids. Geraadpleegd 20 oktober 2020, van https://www.dresscode.nl

Afbeelding 1: Ancien Regime. (z.d.). [Foto]. Sutori. https://www.sutori.com/item/ancien-regime-1792-the-ancien-regime-was-the-social-and-political-system-of

Afbeelding 2: van Rijn, R. (1633). Portret van Johannes Wtenbogaert [Schilderij]. In Rijksmuseum.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *