Harry Potter x Set design I Quinty van Dijk

Premisse

Een nog niet eerder vertoonde set van Harry Potter. 

Synopsis

Toen ik dertien was zag ik de Harry Potter films voor het eerst. Sindsdien heb ik een kleine obsessie ontwikkelt met Harry Potter en greep ik dus de kans om dit project over Harry Potter te doen. Ik wist dat ik veel kanten op zou kunnen gaan met dit onderwerp. Daarbij is er ook al veel gedaan en kon ik hierdoor goed onderzoek doen, met het doel iets magisch te creëren. 

Nadat ik ervoor had gekozen om Harry Potter te combineren met set design, kwam er een concreter doel voor ogen: hoe zorg ik ervoor dat er een duidelijke (magische) sfeer naar voren komt?

Als eindproduct ga ik een maquette maken in de vorm van een doos, waar van onderen je hoofd ik kan. De doos zal afgesloten zijn en ik zal gaan werken met licht, geluid, geur en de set zelf. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-19-at-16.12.21.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

context, scope en definitie

Hoe komt een set tot stand? Wat ga ik uiteindelijk maken als het gaat om Harry Potter en set design? Op wat voor manier kan ik het beste een sfeer creëren die magisch overkomt? 

Dit zijn een paar van de vragen die ik heb onderzocht. Tijdens het vooronderzoek naar Harry Potter kwam ik erachter dat er meerdere locaties die in de boeken beschreven worden, niet zijn uitgewerkt in de films. Op deze manier kon ik makkelijk de keuze maken om Harry Potter te combineren met set design. Ik heb ook gekeken of Harry Potter iets te maken kon hebben met het Satanisme en of ik met Satanisme in gedachte verder kon gaan. Daarnaast heb ik ook onderzoek gedaan naar Dreuzels (gewone mensen) in relatie tot de magische wereld. Om te combinatie met set design te realiseren, heeft er ook onderzoek naar set design in het algemeen en de sets van Harry Potter plaats gevonden. 

Voordat ik begon met het maken van een set, heb ik onderzocht op wat voor manier ik dit kon uitwerken (3D-installatie, pop-up boek enz.). Hierbij heb ik er na feedback voor gekozen om een doos te maken waar je je hoofd van onder insteekt. Zo word je gedwongen op te gaan in wat je om je heen ziet en komt de sfeer het beste over. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-08.55.32.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-08.59.11.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-09.00.47.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Dit idee voor mijn project past goed bij CMD, omdat je toch iets wil overbrengen aan mensen die te maken krijgen met jouw ontwerp. Hierbij wil ik laten zien hoe je een sfeer creëert en met wat voor elementen. 

Best practice en most relevant knowledge

Om de keuze te maken in welke locatie ik zou gaan uitwerken, heb ik samen met het leerteam gekeken naar welke het beste uitgewerkt kon worden om een duidelijke sfeer over te laten komen. Hierbij heb ik bij de laatste vier die overbleven schetsen gemaakt, om een goede keuze te kunnen maken. Zo kwamen we erachter dat het geschiedenislokaal een keuze zou zijn waar ik veel mee kon gaan doen. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/animated-2-1.gif” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Daarnaast heb ik vaker met mijn leerteam besproken hoe ik sommige dingen het beste kon aanpakken en op wat voor manier ik dingen het beste kon uitwerken om de sfeer te creëren. Zij hebben mij ook geholpen met de keuze van op welke manier ik het zou gaan uitwerken. 

Ook heb ik met meerdere mensen gesproken over wat zij voor zich zagen bij het geschiedenislokaal van Harry Potter, waarbij ik veel inspiratie heb kunnen opdoen. 

Methode en aanpak

Ik wist natuurlijk als fan van de serie al veel over Harry Potter. Toch heb ik op het begin vooral veel onderzoek gedaan, zodat ik later onderbouwde keuzes kon maken en veel tijd zou hebben om volledig op te gaan in het ontwerpen van de set. Nadat ik genoeg wist om te kunnen beginnen aan het maken van een set en een keuze had gemaakt in wat ik precies zou gaan maken, ben ik gewoon begonnen. Ik heb een white model gemaakt. Hiermee kon ik gaan beginnen aan het uitwerken van de echte uiteindelijke set. 

Uitvoering en experimenten

In de eerste paar weken heb ik gelijk een muts gemaakt en geprobeerd met verf en inkt een ‘magische’ kleurencombinatie te creëren. De muts heb ik gemaakt op basis van een element in de boeken dat ook nooit is uitgewerkt in de films. Namelijk S.P.E.W. (The Society for the Promotion of Elfish Welfare), waar Hermelien zich een tijd lang in de boeken mee bezig houdt. 

Na het vertonen van deze creaties aan Juri, raadde hij mij aan te gaan experimenteren met het maken van ‘trash sets’, waarbij ik random zooi ben gaan filmen. Hierbij heb ik gelijk geëxperimenteerd met licht en verschillende kleuren licht. Met dit experiment ben ik erachter gekomen dat bij bepaalde kleuren licht gelijk een associatie naar boven komt. Zo kun je dus al deels een sfeer creëren. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-08.53.48.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/IMG_3863.mov” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Nu komen we op het punt dat ik kon gaan beginnen aan het creëren van een set. Het eerste wat ik heb gedaan om voor mijzelf duidelijk te hebben hoe de set eruit moest komen te zien, heb ik een moodboard en een plattegrond gemaakt. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-05-at-13.33.52-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-01-at-19.22.16-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

De manier waarop ik de set zou gaan uitwerken, had ik nog niet besloten en hier moest ik nog wat onderzoek naar doen. Zo heb ik gekeken naar 3D-installaties, project mapping, maquettes, kijkdozen en pop-up boeken. Een 3D installatie leek mij niks, doordat ik al genoeg moeite had met het maken van een online plattegrond. Project mapping zou veel kunnen doen om een sfeer te creëren, maar er zou niks tastbaars zijn en ik kreeg het idee dat dit teveel op een kort filmpje zou gaan lijken. Na deze manieren afgewezen te hebben had ik een kleine voorkeur voor een pop-up boek, waarbij ik ben gaan schetsen. Tijdens dit schetsen kwam ik erachter dat ik mij veel meer bezig hield met het illustreren, dan het set design zelf. Hierdoor heb ik de uiteindelijke keuze gemaakt om een maquette uit te werken. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-08.52.00.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Na de keuze gemaakt te hebben, heb ik een white model op basis van de plattegrond gemaakt, waarbij de schaal 1:15 is. Dit kon ik gaan gebruiken als referentie voor mijn uiteindelijke maquette. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-19-at-16.23.56.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Na de laatste keer feedback, kwam mijn team met het idee om de doos te maken waar je zelf in kon. Caro kwam met het idee om dan ook met licht, geur en geluid te maken, zodat je het ontwerp volledig immersive maakt. 

Om de set verder uit te werken, heb ik vooral veel geschetst en lijsten gemaakt met objecten en ideeën. De lijsten en ideeën kwamen naar onderzoek op de site van de British Library. 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-08.29.56.png” panorama=”off” credit=”British Library” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Sneak Peek

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/animated.gif” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-08a-20/wp-content/uploads/sites/8/2020/10/Screenshot-2020-10-20-at-08.49.20.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Evaluatie en conclusie

Een van de dingen die ik over mijzelf te weten kwam bij dit project, is dat ik een werker ben. Tijdens een van de eerste Johari sessies werd dit mij verteld door mijn leerteam. Dit verbaasde mij zeer,  ik vond dit op het begin dan ook onzin, omdat ik nog nooit zo over mijzelf had gedacht, maar naarmate we verder kwamen in dit project, begon ik toch wel te geloven dat dit waar is. 

Het proces zelf is voor mijn gevoel soepel verlopen. Ik had vroeg in het project al een doel voor ogen en ik wist wat ik wilde gaan doen. Er is geen moment geweest waarbij ik niet meer wist wat te doen. Toch heb ik het idee dat ik een iets beter resultaat had gekregen als ik iets eerder was begonnen aan het design zelf. Ik lette niet erg op de tijd die ik nog had, maar liet me vooral leiden door het proces zelf. 

Door dit project heb ik ontdekt dat ik toch erg hou van de creatieve aspecten van deze studie. Ik geniet ervan om andere mensen een ervaring te kunnen geven en ik kijk uit naar de reacties op mijn resultaat. Ik heb dan ook met veel plezier gewerkt aan dit project en heb een hele andere richting ontdekt die ik uiteindelijk op zou kunnen gaan. 

De toekomst van

Set design bestaat al jaren. Ik verwacht dat dit in de toekomst steeds ingewikkelder zal worden, met alle technologie van tegenwoordig. Ontwerpers komen steeds weer met nieuwe dingen en het zal me niets verbazen wanneer dit doorwerkt tot set design. Misschien zullen er wel nieuwe manieren van sets ontwerpen ontstaan, of wordt in de toekomst alles alleen nog maar via CGI gedaan. 

English summary 

When I was thirteen I first watched the Harry Potter series. In this project I focus on making a set for the movie, which has never been made before. 

APA

  • 4D Project Mapping Dance Show. (2017, 13 oktober). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=lpvBwydjk8k
  • Beginners Guide to Projection Mapping. (2014, 24 mei). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=skU3T8bgEIM
  • British Library. (z.d.). Harry Potter: A History of Magic. Google Arts & Culture. Geraadpleegd 1 oktober 2020, van https://artsandculture.google.com/project/harry-potter-a-history-of-magic
  • History of Magic | Harry Potter Wiki | Fandom. (z.d.). Harry Potter Wiki. Geraadpleegd 24 september 2020, van https://harrypotter.fandom.com/wiki/History_of_MagicHow immersive technologies (AR/VR) will reform the human experience | Tiffany Lam | TEDxQueensU. (2019, 23 april). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Fi97-DAcGMk
  • Otway, J. (2020, 13 juli). Harry Potter: 10 Hogwarts Locations We Never Got To See In The Movies. ScreenRant. https://screenrant.com/harry-potter-hogwarts-locations-never-seen-in-movies/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *