Concept Diary / Thee / Niek Taribuka

Concept Diary Thee

Niek Taribuka

1768208

Klas 8

Caro Termote en Juri Teijgeler

 

Premisse

Thee is de sleutel tot aandacht, rust en gezelligheid.

 

Synopsis

Om dit gezellige theekransje terug te krijgen met aandacht voor het theekransje, presenteer ik u de vervoerbare thee stand op basis van gevoel, persoonlijkheid etc. Door middel van verbale en non verbale communicatie of onderzoek vooraf maak ik ter plekke een thee voor iemand die bij die persoon past of op dat moment bij die persoon past. De stand bestaat uit zes verschillende thee soorten. Terwijl ik de thee maak vertel ik een verhaal waarom die thee bij iemand past. Als het klaar is schrijf ik op de verpakking de persoon zijn naam met een eigenschap of emotie die sterk overkomt/ op dat moment overkomt.

 

Geschreven onderbouwing

Onderwerp

Mijn onderwerp is thee. Maar wat kunnen we daar allemaal mee? Thee is een warm drankje dat wereldwijd gedronken wordt. Samen met koffie is thee (na water) het meest gedronken drankje in Nederland. Een gemiddelde theedrinker drinkt ongeveer drie koppen thee per dag. (Koffie & Thee Nederland, 2018) Thee wordt gemaakt van blaadjes uit de theeplant (Camelia Sinesis). In principe valt thee onder thee als het van de theeplant komt. Je hebt ook nog kruidenthee. Officieel geen thee maar wordt wel als thee gezien. Dus thee is pas echt thee als het van de blaadjes van de theeplant komt, Maar eigenlijk is alles waarbij smaak in warm water (extraheren) komt het idee van thee. (teastreet, sd)

 

Scope, Perspectief, Middelen

‘’Wat kunnen we nog meer doen met thee?’’ luidt de hoofd vraag van dit onderzoek. Ik ben met deze vraag aan de slag gegaan en ben op verschillende momenten gaan specialiseren. In het begin vond ik het leuk om te knutselen met thee en kijken of ik er iets mee kon maken, dit was een goede manier om bezig te zijn met thee maar vooruitgang maakte ik er niet mee. Vanuit knutselen ging ik kijken naar hoe thee wordt gemaakt en heb hier onderzoek naar gedaan. Zelf thee kweken was een interessant idee maar omdat de smaak zo afhankelijk is van klimaat en de verdere processen best complex zijn heb ik dit laten vallen. (Pops, 2017) Een belangrijk moment was toen ik overstapte van thee maken, naar het sociale aspect van thee. Dit deed ik omdat hier een interessante vraag was, en aan de hand van feedback. De deelvraag die ontstond: ‘’Hoe brengen wij het theekransje terug?’’ Met deze vraag ben ik in een actueel probleem gaan kijken, Iedereen wordt steeds meer opgezogen in de onlinewereld. Is thee de oplossing voor dat probleem? Ik heb dit verder uitgewerkt met een poster maar het verloor te veel focus op thee aan de hand van feedback, daarom heb ik het toch maar laten liggen. Ik was begonnen met het design van een thee bedrijf en theedoosjes. Dit voegde wat toe aan mijn uiteindelijke keuze maar omdat dit niet diep genoeg ging heb ik dit niet verder gespecialiseerd.  Uiteindelijk nam ik een besluit om thee te koppelen aan emotie en persoonlijkheid. Dit was een leuker en origineler idee. Met dit idee ben ik verder gaan werken en heb ik deskresearch gedaan naar emoties. Dit was echter best lastig omdat iedereen bij thee een andere emotie kan ervaren. Om vanuit mij hier verder mee te werken zou niet valide en betrouwbaar genoeg zijn. Ook merkte ik door te vragen aan mensen om mij heen wat zij ervan vonden. Ze konden inzien waarom bepaalde thee was gekoppeld maar waren het niet eens met elke thee. Door meer te kijken naar het individu zelf ontdekte ik dat thee koppelen veel beter ging. In de les heb ik met behulp van Caro een experiment gedaan. Ik moest spontaan en improviserend thee koppelen aan studiegenoten. Dit was echter succesvoller, Mensen waren nieuwsgierig en hebben in de tijd dat ik bezig was niet op hun mobiel gekeken. Ik ben verder gaan kijken naar hoe ik thee beter kan koppelen. Een bepaald kenmerk van iemand is een leuk begin om thee aan te koppelen. Een van de studiegenoten was heel chaotisch maar ook heel creatief. Dit was terug te zien in de manier waarop ze zich gedroeg en uiten maar ook in haar dummy. Op het moment had ik alleen maar zes soorten pickwick thee. Dus ik koppelde een bosfruit thee aan haar met het idee dat de mix van fruit haar creativiteit en chaos moest voorstellen. Een andere mede student is gezond, vegetarisch en rustig. Hierbij vond ik een pure groene thee passen. Groene thee is een wat gezondere thee en heeft ook een rustig thema om zich heen hangen. Al waren mij onderbouwingen niet heel sterk, mijn studiegenoten apprecieerden de toepassingen en gingen er mee akkoord. Ook vonden ze de thee lekker. Met dit onderzoekende experiment heb ik ontdekt dat mensen nieuwsgierig worden en opletten naar wat ik vertel als het over hen gaat. Dit experiment pas ik toe op de vervoerbare thee stand. Het idee is dat ik (TariTeaShop) toegepaste thee aan persoon geef ter plekke. Hiermee hou je een soort theekransje waarbij de focus helemaal ligt op thee. Toch is er een achterliggende gedachte op het feit dat mensen minder op hun mobiel zitten en meer geïnteresseerd zijn in wat er voor hen gebeurd.

 

Verwachtingen

In de toekomst zie ik dit als een goed middel om weer even samen te komen. Het kan om verschillende manieren geuit worden maar dat heeft te maken met omstandigheden. De reden dat ik mij voordoe als een theewinkeltje die ter plekke met een mooi verhaaltje thee maakt vind ik passend om de aandacht te houden en om dit idee voor het eerst te lanceren. Echter kan dit ook zonder deze prestatieve wijze het theekransje versterken en het wat persoonlijker maken.

 

Conclusie

Uit het onderzoek concludeer ik dat aandacht trekken van de groep belangrijk is en goed haalbaar is. Mensen vinden het interessant als het over hen gaat en houden daardoor betere aandacht. Met die aandacht zijn weer veel mogelijkheden maar in ieder geval niet meer het afzonderen van de wereld door de mobiele telefoon. Om antwoord te geven op de hoofdvraag: ‘’Wat kunnen we nog meer doen met thee?’’ Er is al veel gedaan met thee. Maar ik zie dit als een nieuwe manier van thee. We kunnen thee koppelen aan de mens om de aandacht van de mens te trekken en terug te brengen naar het theekransje. Waarmee we gelijk onze tweede deelvraag beantwoorden: ’Hoe brengen wij het theekransje terug?’

 

Reflectie

Ik vind een reflectie belangrijk bij dit vak. Vooral door deze rare tijden. Ik zag studio seminar precies voor me hoe het werd verteld door jullie. Ik vind het jammer dat we niet verschillende dagen op school aan het werk waren met de klas. Ik vind dit juist een van de leukste aspecten van dit soort werk. Lekker allemaal bezig zijn met een muziekje en gezelligheid. Dit online gedoe werkte niet voor mij en dat was heel erg terug te zien in mijn motivatie. Mijn motivatie kwam meestal doordat ik andere zag werken en geïnspireerd raakte door andere die ook bezig waren voor het vak. Natuurlijk betekent dit niet dat ik met niks aankom zetten. Maar ik vond het soms lastig om vooruitgang te maken. Voor de volgende keer is het belangrijk dat ik mijn motivatie kan koppelen aan andere dingen zodat het goed op peil blijft. Verder is Thee een interessant onderwerp, maar ook lastig omdat er al zoveel mee is gedaan. Voor een volgende keer is het misschien beter om een onderwerp te vinden waarmee iets minder is gedaan zodat het makkelijker wordt om ideeën te bedenken.

 

Proces

De eerste poster van mijn onderwerp. Hiermee wilde ik mezelf oriënteren hoe ik dit onderzoek ging aanpassen.

 

Dit waren (kunst) uitingen in mijn dummy met thee. Ik gebruikte de thee droog en nat en probeerde dat te verwerken in mijn dummy en er iets mee te maken.

In deze fase wist ik niet goed waar ik heen wilde en was ik naast onderzoek naar de geschiedenis van thee me aan het oriënteren wat ik wilde.

Een moodboard van thee, om alle aspecten van thee goed in beeld te hebben.

Met deze poster was ik overgestapt volledige focus op minder telefoon gebruik die ik al snel heb laten vallen.

 

Dit was deel van de prototyping workshop waarin ik een idee had bedacht voor het blokken van apparaten (Foto rechts). Een grappig idee maar niet reëel. Ik leerde hier dat een product sterker wordt met een goed verhaal.

De Overstap naar het onderzoek van emoties en koppelen aan thee. Ik probeerde met de meest algemene kijk thee te koppelen aan emoties. Het is lastig omdat de verschillende emoties anders ervaren kunnen worden bij andere mensen.

 

Het eerste logo van TariTeaShop, het was nog te onduidelijk waar het om draaide. Met dit logo bedacht ik de moto: It’s time for me, Tari Tea

Eerste thee doosje voor de persoonlijke thee. Het was best onprofessioneel en simpel.

 

Enquête waarbij ik vragen stel om een thee te kunnen selecteren. In de vragen probeer ik erachter te komen wie een persoon is wat hij leuk vind en welke plaatjes (gericht op emotie en personaliteit) hem meer aanspreken.

Verbeterde logo aan de hand van de feedback. Meer duidelijkheid waar het omgaat (Thee)

Nieuwe thee doosje, rond met de vorm van een mokje. Uiteindelijk heb ik het ontwerpen van theedoosje laten vallen omdat het niet past bij de huidige presentatie vorm van het onderwerp en het is niet mogelijk om zo snel een thee doosje te ontwerpen.

Het thee experiment waarbij ik spontaan en improviserend thee ging koppelen aan medestudenten. Het was een licht succes en kon veel doen met de informatie uit het onderzoek. Ik kwam erachter dat als het over iemand zelf gaat ze veel meer aandacht hebben.

 

Ruwe uitwerking van het eindproduct: De vervoerbare thee stand waaruit ik mijn verhaal ga vertellen terwijl ik de thee in theezakjes of doosjes doe en aan de persoon geef.

 

 

English summary

To get this cozy, sociable tea party back with attention for the tea party, I present you the movable tea stand on te basis of feeling, personality etc. Through verbal and non verbal communication, or research before hand, will I make a tea on sight that fits someone or fits someone at the the moment. The stand exists out of six different kinds of tea. While I’m making the tea, I will tell a story why this tea fits someone. After I am done with making and packing the tea I will write their name on the package with their strongest quality or emotion they have or they have at the time.

 

Bibliografie

Koffie & Thee Nederland. (2018, Oktober 30). Uit het eerste Nationaal Koffie & Thee Onderzoek blijkt: veel misverstanden over koffie en thee. Opgehaald van koffiethee.nl: https://www.koffiethee.nl/news/uit-het-eerste-nationaal-koffie-thee-onderzoek-blijkt-veel-misverstanden-over-koffie-en-thee/#:~:text=De%20Nederlandse%20koffie%2D%2Ftheedrinker%20%E2%80%A6&text=drinkt%20gemiddeld%203%2C2%20koppen%20thee%20per%20dag

Pops. (2017, November 13). Hoe wordt thee gemaakt? Van struik tot productieproces. Opgehaald van eten-en-drinken.infonu.nl: https://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/164103-hoe-wordt-thee-gemaakt-van-struik-tot-productieproces.html

teastreet. (sd). Welke theesoorten zijn er? Opgehaald van teastreet.nl: https://www.teastreet.nl/theesoorten

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *