Concept Diary / Joost van Diermen / Speels leren in rare tijden

Concept Diary / Joost van Diermen / Speels leren in rare tijden

Student: Joost van Diermen

Studentnummer: 1771722

Klas: JDE-STUD-08

Docenten: Juri Teijgeler & Caro Termote

Datum van inlevering: 21-10-2020

Vak: 2020_JDE-STUDS.2V-17_JAAR_V

Synopsis – Maak thuis leren leuker – Het Maken van een educatieve videogame

We leven momenteel in zeer vreemde tijden. We zaten begin het jaar nog allemaal gezellig met elkaar in de klas, gingen uiteten en gingen bij elkaar biertjes doen. Tegenwoordig doen wat dat achter plexiglas of online. Door de Corona crisis staat de gehele wereld op zijn kop dus ook de educatieve sector. Daarvoor wilde ik een speelse oplossing vinden. De uitdaging? Zelf een eigen 3d sociaal educatieve video game maken.

Ik ben van kleins af aan gefascineerd door games. Zowel op de computer en console. Van de vroege lego games van de jaren 90 tot de nieuwste Call of Duty van dit jaar. Door behulp van videogames ik heb bijvoorbeeld de Engelse taal kunnen leren en vrienden gemaakt die na jaren nu ook mijn beste vrienden zijn.

Voor dit seminar project wil ik mij gaan verdiepen in het maken van het maken van een 3d game in Unity. Ik wil graag leren hoe zo’n spel wordt ontwikkeld. Ik heb het nog nooit eerder gedaan dus ik vindt dit een mooie uitdaging om mijzelf hierop te testen.

Context & Scope

De Hoofdvraag van dit project betreft; Hoe zorg ik voor een prettige virtuele sociale leeromgeving voor 8 tot 16 jarige die door de coronacrisis thuis moeten werken?

Ik heb voor deze doelgroep gekozen omdat hun vooral bezig met “Zijn nog erg op zoek naar zichzelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Waar hoor ik bij?’” (Rijksuniversiteit Groningen. (2020, 17 april). Sociale ontwikkeling van jongeren.)

Daarnaast heb ik een aantal deelvragen gesteld. De vormgeving wordt in een ander hoofdstuk behandeld.

  • Zijn er al games zoals deze op de markt? En zo niet welke komen dan in de buurt?
  • Welke Game Motor is geschikt voor beginners en dit soort projecten?
  • Hoe moet ik de wereld vormgeven?

Na onderzoek zijn er 2 games die als educatieve middel zouden ingezet kunnen worden. Deze zijn VR Chat en Roblox. Waarvan de laatste heel populair is bij de mijn doelgroep. Hierin worden kamers aangemaakt om kinderen en tieners om zichzelf te vermaken. Van Rollercoaster Tycoons tot replica’s van de nieuwe Call of Duty (Kindervriendelijke edities). Hierin wilde ik graag op inspelen voor mijn game met als einddoel een educatieve game waarvan je iets kan leren (Wiskunde, Economie, Geschiedenis,  etc..)

Bij mijn vooronderzoek kwam Unity als beste uit de test. Vooral voor zijn simpele UI structuur en vele lessen over Unity over gamedesign op Youtube. Unity heeft zelf ook een leer programma genaamd Learn Unity (Unity. (z.d.). Unity Learn – Supporting Home Learning during COVID-19 for Beginners.) Ook heeft Unity een grote online webwinkel. Hierdoor kun je veel onderdelen (assets) zoals gebouwen, bomen en andere onderdelen downloaden. Er zijn zowel onbetaald als betaalde assets waaraan beginners veel aan hebben.

 

Methode en Aanpak

Een van de vroege struikelblokken waarop ik tegenaan keek was het programmeren. Ik wist er niet heel veel er vanaf.  Ik heb wel een klein voordeel. Ik weet ongeveer hoe het leven van een programmeur werkt van mijn vorige opleiding en heb daarbij een ervaring met een paar programmeer talen. Dan wilt niet zeggen dat ik gemakkelijk codes klop. Ik heb veel te danken aan Brackeys. (Brackeys. (z.d.). Brackeys. YouTube. Geraadpleegd 20 oktober 2020) Want door hun is het begrijpen van Unity een zeer duidelijk overzicht geworden en kon ik vrijwel gelijk aan de slag met mijn project.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 1 Hierin is de code te zien van het gezichtsveld van de speler

Uitvoering en Experimenten

Nadat de game motor (game engine) gekozen werd moest de basis gelegd worden voor de game. En dat is de speler vrij kan lopen en kijken. Nadat de eerste codes geschreven waren had ik een speler die ik kon bewegen. Daarnaast moest er een “collider” (bots mechanisme) gebruiken om de speler contact te laten maken met de vloer.

Figuur 2 Met behulp van Brackeys mijn lopende speler

Toen de basis gelegd werd is het tijd om de grote lobby te maken. Ik begon in mijn schriften een layout te maken. Mijn intentie was om te starten in een school en dan naar buiten te gaan naar een andere omgeving.

Toen de basis was gemaakt ging ik beginnen met het schetsen van de lobby map. Je begint in het midden van een klaslokaal. Daarna loop je door een school hal naar buiten. Als je buiten bent kom je bij een grootschoolplein waarbij je verschillende activiteiten kan doen, kan chillen en naar opdrachten toe kan lopen.

Later is er een kantine bij het gebouw gekomen als feedback omdat het anders meer een lokaal is met een hal in plaats van een school

Voor mijn “artstyle” heb ik gekozen voor een simplistisch design. Bomen en gebouwen bestaan uit zichtbare simpele polygonen en vormen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een vel en kleurrijk kleurenpalet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 3 Eerste schets van het klaslokaal naar de hal         


 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 4 Schetsen van bomen


 

 

 

 

 

 

 

Figuur 5 Foto van de simpele bomen met felle kleurpallet

Het was toen duidelijk dat ik in zoverre de uitdaging alleen de lobby kan afmaken en de andere levels en verdere uitleg uit een storyboard. Dus ik wilde mijn best doen om de lobby zo speels mogelijk te maken.

Toen was het tijd om het plein te maken. Ik had eerst een schets gemaakt hoe ik het plein wilde hebben. Mijn intentie was dat het plein de centrale hub moest gaan spelen. Het moest zowel een rustige maar ook speelse rol spelen. Nadat je ook rustig kan chillen kan je ook gaan voetballen en volleyballen.

De eerste iteratie van het plein bestond simpelweg uit grasvelden met bomen. Hierin had je een vreedzaam gevoel en dus lekker rustig. Daarnaast had ik een interview geregeld met Crystal Vriezen. Zij loopt momenteel stagiaire als lerares op het basis onderwijs. Na haar feedback kwam eruit dat het plein te simpel was en niet iets was om op vooruit te kijken.

 

 

 

 

 

 

Figuur 6 Iteratie 1 van het plein

Met behulp van haar feedback heb ik een 2de iteratie gestart. Hierin wilde ik een omgeving maken waar je naar uitkeek. Dus heb ik het volgende bedacht. Ik maakte een kleine haven met geanimeerd water die vervolgens naar een eiland gaat. (De boot gaat naar een level). Waardoor de spelers iets hebben om naar uit te kijken. Het plein wordt omringd door gebouwen.

 

 

 

 

 

Figuur 8 Uitzicht op de stad                                

Figuur 9 Uitzicht op het kasteel vanaf het strand

 

Figuur 10 Potje voetballen op het voetbalveld

Evaluatie en conclusie

In het begin van dit project wist ik niet eens waar ik moest beginnen en wist ik vrijwel niks van 3d gamedesign. Na vele uren onderzoek en opbouw heb ik mijn eerste 3d-videogame in elkaar gezet waarop ik zeer trots op mag zijn. In het begon ik al gauw te stressen omdat mij player niet wilde lopen.

Ik heb ook veel geleerd over Unity en met behulp Unity Learn en Youtube heb ik veel leerstof opgedaan om mij hierin te ontwikkelen. Stiekem wilde ik het liefst nog doorbouwen totdat er echt een game ontstaat maar dan zijn we helaas maanden verder.

Figuur 11 Uitzicht op het eiland vanaf de vuurtoren

De toekomst van…

Voor wat betreft de toekomst van mijn project. Ik wil vooral laten zien is dat een game maken niet moeilijk hoeft te zijn. Zolang je de genoeg motivatie en leergierigheid hebt om door te zetten. Niks is te gek (behalve een volledige multiplayer bouwen dat is een hel…). En deze kennis zou ik willen delen met anderen. Het is een zeer leuk leerzaam proces. Van het programmeren tot het laten werken van een lampje. Om de minuut vind je weer een nieuwe functie uit, begrijp je een stukje van de taal die schrijft en laat je het creatieve beest in je los.

Bronnen

  1. (z.d.). Brackeys. YouTube. Geraadpleegd 20 oktober 2020, van https://www.youtube.com/user/Brackeys
  2. Rijksuniversiteit Groningen. (2020, 17 april). Sociale ontwikkeling van jongeren. https://www.rug.nl/research/department-of-sociology/research/research-themes/social-development-young-people \
  3. (z.d.). Unity Learn – Supporting Home Learning during COVID-19 for Beginners. Unity Learn. Geraadpleegd 20 oktober 2020, van https://learn.unity.com/

English Summary

Since i was young i was addicted to gaming. That was my motivation to make a 3d game for this seminar. In these weird times where we constantly working at home and doing schoolwork online i wanted to make a 3d game to connect and teach people through my online game called: The WorldWide Classroom. During this seminar want to show with this game that learning at home can be fun and still make connections durings this tough times.

Keywords

Studio Seminar, 2020, Leerjaar 2, Periode A, CMD Studio, Gaming, Educatie, Unity, Programmering, Game Design,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *