Starting a Record Label

Teun Lieverse / 1766555

Inleiding

Al vanaf jongs af aan heb ik een passie voor muziek. Als klein jongetje zat ik achter in de tuin met stokken op emmers te slaan. Toen leek het mijn moeder verstandig om mij aan te melden voor drum les. Uiteraard vond ik dat helemaal geweldig en heb dat altijd met veel plezier gedaan. Vandaag de dag maak ik nog steeds muziek en wil ik ook een eigen platenlabel opzetten. Maar hoe straal ik de juiste tone of voice in artworks, videoclips en social media-uitingen uit zodat het perfect past bij de muziekstijl die ik wil releasen?

Een andere passie van mij is fotografie en dan met name fotografie op een ouderwetse manier. Denk daarbij aan analoge fotografie en filmen met op super 8. Verschillende mensen op YouTube en Instagram hebben mij daarbij geïnspireerd. Ik wil mij daarin verder verdiepen en opzoek gaan of ik met die manier van fotograferen uitingen kan maken voor het label.

Dit zijn twee video’s van Youtuber Willem Verbeeck. O.a. door hem ben ik mijzelf meer gaan verdiepen in Super 8 film en analoge fotografie.

[aesop_video src=”youtube” id=”io67yBovf-E” width=”content” align=”center” disable_for_mobile=”off” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
(Willem Verbeeck, 2017)
[aesop_video src=”youtube” id=”HhX1DY-XiLQ” width=”content” align=”center” disable_for_mobile=”off” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
(Willem Verbeeck, 2018)

Dit onderzoek is relevant voor veel verschillende mensen. Bijvoorbeeld mensen die meer willen weten over analoge fotografie of het filmen met een super 8 camera. Mensen die ook muziek maken en opzoek zijn naar passende artworks voor bij hun muziek. Maar het kan ook relevant zijn voor mensen die een ander bedrijf hebben en daarbij opzoek zijn naar een passende tone of voice.

Eindproducten

– Eigen gemaakte E.P. voor op het recordlabel die de stijl van het label goed omschrijft.
– Passende artworks voor op het label die de juiste tone of voice uitstralen.
– Accounts aanmaken op alle sociale media en daar ook weer dezelfde tone of voice laten zien.
– Een video clip bij een van de releases

Context

Het gaat om het onderzoeken op verschillende creatieve manieren om uiteindelijk een platenlabel te hebben wat volledig de stijl uitstraalt van de muziek. Tegenwoordig zijn er veel verschillende muziekstijlen en ook veel verschillende labels. Deze labels heb ik nodig om mijn tracks op te releasen en op die manier publiciteit te krijgen. Maar ik merk dat ik het vervelend vind dat ik lang moet wachten voordat mijn track wordt gereleased en sommige labels vragen er ook geld voor. Dat bracht mij op het idee om zelf een label te starten waar ik naar mijn eigen keuze tracks kan uitbrengen van zowel mijzelf als andere producers.

Hoofd- en deelvragen

Om helder te maken waar ik nou precies onderzoek naar wil doen heb ik een hoofdvraag en een aantal deelvragen geformuleerd.

Hoofdvraag:

Hoe start ik een eigen recordlabel?

Deelvragen:

Welke muziekstijl wil ik releasen?

Welke visuals passen bij deze muziekstijl? En wat is de tone of voice?

Hoe combineer ik Analoge fotografie en Super 8 film met het label?

Wat moet er administratief gebeuren om een label op te zetten?

Methode

Om bovenstaande vragen te beantwoorden heb ik aan de hand van het CMD methods pack een aantal methodes uitgekozen die ik denk dat handig zijn voor bij mijn onderzoek. Deze zijn;

– Test report: wanneer ik ga experimenteren met verschillende manieren van fotografie ga ik deze bijhouden in een test report. Op die manier kan ik achteraf mijn uitkomst helder in kaart brengen.

– Literature study: om te weten te komen hoe het werkt om een label te beginnen moet ik mijzelf daarin in verdiepen. Dat ga ik doen aan de hand van onlinebronnen.

– Co-creation: tegenwoordig zie je dat veel mensen graag op de hoogte worden gehouden van nieuwe releases van DJ’s en dus ook platenlabels. Die mensen zijn voor mij erg waardevol omdat zij een goed beeld hebben van de huidige muziekscene. Daarom wil ik regelmatig hun feedback gebruiken om zo tot een mooi eindresultaat te komen.

– Benchmark creation: er zijn tegenwoordig veel verschillende muziekgenres en ook verschillende labels die dat weer releasen. Door te kijken naar die labels kan ik inspiratie op doen. Wellicht zou ik ook in contact kunnen komen met een label eigenaar en van hem een aantal tips ontvangen.

– Inspiration wall: alle creatieve ideeën die ik opdoe tijdens mijn onderzoek bewaar ik op een muur zodat ik daar een duidelijk overzicht op heb.

– Mood board: het maken van een moodboard helpt mij bij het in kaart brengen van wat ik wil uitstralen met mijn platenlabel. Op die manier zet je helder een sfeer neer.

– Persona: de doelgroep voor een platenmaatschappij kan erg breed zijn. Om die beter in kaart te brengen maak ik een aantal persona’s. Op die manier kan ik mijn ontwerpen aanpassen zodat ze werken bij de doelgroep.

– Unique Selling Point: als platenlabel moet je onderscheidend zijn. Dat is omdat er al veel verschillende andere zijn en mensen een reden moeten hebben om jou label te volgen. Daarom wil ik een aantal Unique Selling Points formuleren. Zodat het duidelijk is waarvoor het label staat. Deze Unique Selling Points kan ik later bij ontwerpen weer in mijn gedachten houden.

Verwachte resultaat

Ik verwacht dat het onderzoek mij tot interessante uitkomsten gaat lijden en ik uiteindelijk een sterke tone of voice uitstraal met mijn label. Waardoor het label ook (hopelijk) succesvol wordt en veel er veel mooie samenwerkingen met producers ontstaan. Het is voor mij zelf succesvol zodra de eerste release via het label wordt uitgebracht en beschikbaar is op alle mogelijke platformen (Spotify, Beatport, Itunes etc)

Bronnen

Willem Verbeeck. (2017, 12 april). NYC On Super 8 | Willem Verbeeck. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=io67yBovf-E

Willem Verbeeck. (2018, 16 september). Shooting Film in Coney Island – Mamiya Rz67. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HhX1DY-XiLQ

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *