Inleiding
Tijdens de corona periode had iedereen het idee; ‘’kan dit jaar nog erger?!’’. Voor een aantal mensen in mijn omgeving kon het jaar nog erger. Een aantal vrouwen in mijn omgeving zijn onjuist, disrespectvol en ronduit niet menselijk behandeld tijdens de corona periode. De gebeurtenissen zullen voor deze vrouwen niet beperkt blijven tot het jaar 2020 maar bij hen blijven voor de rest van hun leven. Veel vrouwen hebben te maken met dit soort gebeurtenissen in hun leven. Dit zorgt voor wantrouwen richting de man, die vaak de stichter is van deze situaties. Ik hoop aan de hand van dit onderzoek een goeie basis neer te kunnen zetten voor een campagne die deze situaties tegen moet gaan en de ernst van de zaak beter te begrijpen. Ik denk dat deze situaties vaker voor komen dan we al denken, of willen erkennen. Vandaar dat ik de doelgroep stel op jongens van 12 tot en met 25 jaar. Dit is de periode waarin mensen het meest sociaal ontwikkelen. Vandaar dat ik het probleem hier al aan wil kaarten. De doelgroep heb ik gericht op mannen omdat ik vindt dat dit probleem een keer aangekaart moet worden door de mannen. Vrouwen hebben vaak genoeg hun kant van het verhaal laten horen over dit onderwerp.
- Dit onderzoek zal relevant zijn voor het begrip richting de vrouw in verband met de situatie. Dit begrip is nodig om een beter beeld te krijgen van de noodzaak van de situatie. Dit zal de doelgroep uiteindelijk aan moeten sporen om deel te nemen aan de campagne.
Context
Om een beter idee te krijgen van de situatie, heb ik zo veel mogelijk verhalen nodig van zo veel mogelijk vrouwen. Ik ga mij voornamelijk richten om kleinschalige situaties die het probleem juist versterken. Denk hierbij aan situaties waarbij een vrouw, onjuist of disrespectvol behandeld wordt.
Daarnaast zal ik onderzoek gaan doen naar verschillende vergelijkbare campagnes. Welke campagnes hebben het meeste succes behaald en waarom? Hoe verliep de communicatie en organisatie van deze campagnes.
Vervolgens ga ik onderzoek doen naar verschillende communicatiemogelijkheden. Tijdens dit project wil ik niet gebonden zijn aan sociale media omdat ik wil leren om projecten op te zetten zonder er afhankelijk van te zijn.
Methode
Om een beter begrip te krijgen van de ernst van de zaak wil ik interviews af gaan nemen. Deze interviews zullen zowel bij vrouwen als bij mannen zijn. Ik wil hiermee een beter begrip krijgen van de ernst van de zaak bij vrouwen en de impact van de onzekerheid bij mannen. Daarnaast ga ik proberen een expert te interviewen op het gebied van campagne vormgeving en gedragsverandering.
- Orienting Expert Interview
- Interview
Om te testen of de campagne die ik op ga zetten werkt, wil ik een focusgroep opstellen van de doelgroep. Deze focusgroep zal het ontwerpproces volgen maar ook de wijze van communicatie testen voor de lange termijn.
- Focus Group
- Field Trial
Om te begrijpen hoe de doelgroep de campagne ervaart, per stadia, is het nodig om een costumer journey map te maken. Hieruit wil ik proberen de mogelijke fouten of obstakels weg te halen.
- Costumer Journey
Een beter begrip krijgen van maatschappelijke, en soort gelijke campagnes is noodzakelijk om mogelijke fouten of obstakels te vermijden en er zelfs van te leren. Vandaar dat ik concurrentieonderzoek ga doen.
- Competitive Analysis
Als de campagne van start is, zal ik moeten gaan observeren wat de reacties en handelingen van de mensen zijn, zonder mij er mee te bemoeien. Ik moet weten hoe de campagne ontvangen en overgebracht wordt zonder mijn invloed.
- Fly On The Wall
Het belangrijkste van een concept ontwikkelen is kijken naar je ideeën en er kritisch mee om gaan. Wat kan ik wel en niet gebruiken. De onderdelen die je wel kunt gebruiken, kun je samenvoegen tot een mooi en functioneel geheel.
- Scamper
Verwachte Resultaat
Ik denk dat de meeste resultaten voor de hand liggend zijn, als het gaat om de interviews. Het probleem is duidelijk en verschrikkelijk op zichzelf, maar het is beter om de ernst van de zaak beter mee te krijgen en de emotie van de slachtoffers te ervaren dan te lezen op papier.
Ik neem aan dat er al veel verschillende vormen van communicatie zijn geprobeerd rondom dit onderwerp. Vandaar dat ik wil proberen niet specifiek origineel te zijn maar meer focussen op effectiviteit.
Ik verwacht dat de resultaten van dit onderzoek vrijwel in dezelfde richting zullen gaan. Vandaar dat de uitdaging zal zitten in het juist anticiperen op de verwachting voor het beste effect.