Hoe zou de wereld er uit zien zonder religie? | week 3 | Esmee Visser

Vorige week heb ik het onderwerp gespecificeerd van geschiedenis naar religie en daaruit een vraag geformuleerd. Vanuit de vraagstelling ‘Hoe zou een wereld zonder religie er uit zien?’, ben ik verder gaan specificeren. Hoe wil ik deze wereld gaan vormgeven en afbeelden? Na een filosofische brainstorm met wat vrienden had ik verschillende ideeën over wat er deze utopische wereld anders zou kunnen zijn op het gebied van discriminatie, klimaatverandering, genderongelijkheid, jaartelling en de kloof tussen arm en rijk. Het afbeelden hiervan vond ik moeilijk, dus ik begon met het schetsen van een begraafplaats van dingen die er wellicht niet meer zouden zijn zonder religie. Bijvoorbeeld klimaatverandering. Het zou kunnen zijn dat dat er niet meer is of dat het minder zou zijn zonder religie omdat er in dat geval misschien veel eerder naar wetenschappers geluisterd zou zijn. Aan de hand van feedback van klasgenoten en docenten ben ik verder gegaan met het idee van jaartellingen en kalenders.

Om goed te kunnen gaan illustreren heb ik onderzoek gedaan naar verschillende illustratoren. Wat vind ik mooi aan hun illustraties en zou ik dat ook kunnen toepassen op mijn eigen illustraties? Vooral de illustraties van Job van Gelder spreken mij aan. Voor zijn bedrijf Monnikenwerk maakt hij kleurrijke en gedetailleerde illustraties. Je ziet overal wel iets gebeuren en dat zorgt er voor mij voor dat ik blijf kijken.

Studio Monnikenwerk, z.d.

Een andere toffe illustrator is Peter Goes. Hij heeft de geschiedenis geïllustreerd in het prentenboek ‘Timeline: A Visual History of Our World’. Ook op deze prenten gebeurt er veel door de details. Goes heeft vooral mijn aandacht door het onderwerp van de illustraties. Die sluit natuurlijk mooi aan bij mijn historische seminar.

Timeline: A Visual History of Time. Goes, 2015

Daarnaast ben ik natuurlijk ook zelf gaan tekenen. Dit heb ik zowel analoog als digitaal gedaan. Analoog met acrylverf, aquarelverf en een fineliner. Deze technieken gebruik ik wel vaker en om mij uit te dagen ben ik daarom ook in Adobe Photoshop aan de slag gegaan. In dit programma kun je met behulp van brushes ook digitaal tekenen en schilderen. Als uitprobeersel heb ik een nieuwjaarsgroet gemaakt met het jaartal 1536.

Kalender in acrylverf. Visser, 2020
Experimenten in aquarel.
Visser, 2020
Visser, 2020

Ik denk dat de mensheid altijd wel een manier gevonden zou hebben om het verstrijken van de jaren bij te houden omdat dit administratief nou eenmaal handig is in de complexe samenleving die is ontstaan. Feedback die ik hierop kreeg is waarom ik specifiek voor het jaar 1536 had gekozen. Daar had ik nog niet heel diep over nagedacht. Als tip kreeg ik om na te denken over een nulpunt waar de jaartelling begint als het hele verhaal van Jezus Christus niet had plaatsgevonden. Zelf zit ik misschien te denken aan het moment waarop de mens het schrift leerde gebruiken, aangezien er dan een systeem is waarin de jaren kunnen worden bijgehouden. Je zou ook een heftige gebeurtenis als 9/11 of de coronapandemie kunnen kiezen aangezien de wereld daardoor blijvend is veranderd. Een andere interessante invalshoek op een nulpunt is dat de wereld op een gegeven moment bijna helemaal vernietigd is waardoor de mensheid opnieuw moet beginnen. De inspiratie hiervoor komt uit het boek ‘Kinderen van moeder Aarde’ van de schrijfster Thea Beckman. Hierin is de wereld verwikkeld geraakt in een Derde Wereldoorlog met atoomwapens die de wereld vernietigen en voor een paar jaar in complete duisternis hult. De overgebleven mensen vormen na de duisternis een nieuwe beschaving met je raadt het al, ook een nieuwe jaartelling. De volgende stap zal dan ook zijn om mijn eigen nulpunt te gaan kiezen.

Feedback en ideeën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *