Week 5: The art of disruption

Tada! We zijn alweer halverwege. De laatste twee weken zijn nogal een blur geweest. Waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen is.

Toch wil ik verder met hout bewerking, photoshop en de zoom in methodes. De ‘principles’ waar ik verder ga in werken is

-scale for impact

-quanitify and visualise seeings is believing

-rise above the noise

-design the difference not the object

Het boek ‘the art of disruption’ gaat over activeren en vragen stellen in de huidige maatschappij. In een artikel ‘If history was like more than science would it predict the future’ wordt er aandacht gevraagd om data van een tijdperk zo goed en kwaad mogelijk bij te houden. De schrijver Amanda Rees zegt “When datasets are created and archives accessed digitally, users aren’t viewing a simple facsimile of the original materials. They are looking at computer files that will have undergone a series of transformations that mask the assumptions built into the digital architecture, as well as the conditions under which the data was produced.” In essentie dat data ons eigenlijk vasthoudt en dus de leef omgeving vormt.

Mijn tweede uitgangspunt is dat sommige ontwikkeling (die het leven van complex naar simpel moeten maken niet altijd versoepeling zorgt). Vandaar dat ik dit stukje ook heb gehighlighted.

Weather predictions were once considered unreliable because of the sheer complexity of managing the necessary data. But improvements in technology (satellites, computers) mean that it’s now possible to describe mathematically, and therefore to model, interactions between the system’s various parts – and therefore to know when it’s wise to carry an umbrella. With equal force, Turchin insisted that the cliodynamic approach was not deterministic. It would not predict the future, but instead lay out for governments and political leaders the likely consequences of competing policy choices.

Hierbij snapshots van rapid prototyping. Het eind product wat ik had gemaakt is een ‘aquarium lift’ (zo onderwater bunker met bewegende skilift speciaal ingericht voor jou + je huisdier (een woonkamer gevoel). Waarin de link met mij dan gaat om technologie ontwikkeling die de wereld een ‘knus’ gevoel toedienen.

Door middel van deze week heb ik de week ook zo ingericht dat ik feedback kreeg van Jara en Anne-Ruth

In welke mate breng je chaos toe in kunstwerk?

In hoeverre is de boodschap vormgegeven in je muur tekening?

Hierbij heb ik de uitingen bedacht om

  1. ontwerp op a4 voor muurschildering (in desbetreffende jenga blokjes)
  2. hout schildering (van eerste ontwerp)
  3. 2 meest verkochte tech op Coolblue/Amazon/Bol.com maak hierbij een poster voor
  4. ‘revamp’ iets uit de jaren 80 in 2020 ‘jasje’

Want volgens mijn docenten gaat het niet enkel om iets per maken. Maar de link om de informatie op interessante manier te verwerken. Waar bouw ik deze muur naartoe? In hoeverre mag die ook afgebroken worden en is een muur niet gewoon een kader voor een bepaald wetgeving en gedachtes.

In mijn hoofd verbind ik de dan de feedback van Caro en Juri want zoals samengevat werd tijdens die feedback sessie ga ik ‘recyclen van ideeën in een progressief jasje’

Namelijk ik wil overbrengen dat technologie niet bepalend is voor het tijdperk waarin we zitten. Maar dat inspiratie uit het verleden kan gehaald worden. IPV de hele tijd compleet overnieuw te ontwerpen ga ik me indiepen op ‘the whole of the sum is greater than individual parts’. Mijn boodschap van seminar gaat over dat ‘technologie’ altijd iets is je los kan maken en weer opnieuw kan bouwen. Zoals speelgoed, keukengerei en een toetsenbord.

A common language to understand services | by Kate Tarling | Leading Service Design | Medium

De punten die ik meegeef zijn dat de ontwikkeling al gemaakt is en wij daarmee iets in elkaar knutselen. Op unieke wijze en toepasbaar is.

Elias Denys is een student (aan HvA) en focust zich op bedrijven, IT en evenementen organisaties waar hij (al) stage loopt.

Deze iteraties volgen nog. ‘Verdien model’ is de kern van het gesprek, want waarom blijven we kopen? Dan als een bedrijf het product in losse onderdelen zou verkopen krijg je ‘Nomad Trails’ . Dat is een (Youtube account) van een stel die reist en alleen maar ‘nomadische leefstijl’ behouden.

(Wat moodboard inspo voor mijn muur/tekeningen/ads die ik ga maken)

Ik moet dus van achter naar voren werken. ‘Wat moet die 10 jarige (zogenaamd die de presentatie gaat kijken) zo weten’. In mijn seminar ga ik toelichten de band tussen verdiensten, het geld wat er in opgaat en de innovatie die daar bij komt. Vandaag de thematiek: Toekomst in dusverre hoe het verdienstmodel omgaat met innovatie en geld.

 

NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

copyright ANP (Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum) staat voor het museum of Future in Dubai

Hier volgen de houten kunstwerkjes en het klad papiertje.

 

Nog toevoegd zijn de posters (1-2)

 

Uitgangspunt van de jaren 80: Videotheek die geheel revampen (op solar panels, industrieel en moderne outlook). Is mijn volgende uitdaging.

Mijn eerste minpunt was de platenspeler maar na nader inzien… Zijn die al compact, cute en handig (Thanks Japan haha!). Dus vandaar dat ik een andere uitvinding uit de jaren 80 zou kiezen. Nu ben ik gekozen voor de videotheek zoals boven staat geschreven.

Ik begin week 6 met het uitwerken van een moderne videotheek. Verder ga ik mijn dummy updaten, schetsen maken van mijn ‘hernieuwde’ uitvinding en het verdienmodel op een logisch wijze tekenen. Daarnaast heb ik een afspraak gepland met Iep Bergsma en wil ik opzoek naar architecten. Om op een bepaalde stijl te gaan focussen.

Rees, A. (2020, 5 oktober). Are there laws of history? Aeon. https://aeon.co/essays/if-history-was-more-like-science-would-it-predict-the-future

Bazaz, P. (2018, 12 april). The Art of Disruption: Creative learning and disruption in the higher education sector. academia.edu. https://www.academia.edu/36697376/The_Art_of_Disruption_Creative_learning_and_disruption_in_the_higher_education_sector

Christensen, C. M. (2003). The innovator’s dilemma: The revolutionary book that will change the way you do business. New York: HarperCollins.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *