Law of attraction

 

Van kleins af aan kan ik me herinneren dat mijn moeder allemaal mooie en fonkelende stenen in de woonkamer had staan. Verwonderd keek ik er altijd naar en vroeg aan mijn moeder of ik ze als bank voor de barbies mocht gebruiken, ze waren namelijk zo mooi! Mijn moeder zuchtte dan altijd en zei dat deze stenen niet voor het spelen waren. Als klein meisje begreep ik natuurlijk niet echt waarom ik ze niet als attribuut voor mijn Barbie kasteel mocht gebruiken en vond het ook maar stom.

 

17 jaar later heb ik zelf een aardige verzameling opgespaard en ben ik erachter gekomen dat deze ‘mooie stenen’ eigenlijk edelstenen zijn en elk een eigen unieke werking heeft. Tenminste, als je erin gelooft. Van mezelf ben ik vrij nuchter. Mijn ouders zijn gescheiden en ik ben opgevoed door mijn vader in Rotterdam, niet lullen maar poetsen. Ondanks deze opvoeding merk ik nu ik ouder begin te worden dat ik veel bewuster begin te worden van mezelf, maar ook mijn omgeving. Misschien zijn dit ook wel de onbewuste invloeden van mijn moeder die vroeger toch veel bezig was met spiritualiteit en die edelstenen?

Voor mijn Seminar project wil ik mijn fascinatie voor edelstenen verder uitzoeken en in kaart brengen wat de beweegredenen van anderen zijn die in deze edelstenen geloven. Omdat dit een breed onderwerp is heb ik voor mezelf een hoofdvraag opgesteld die ik wil gaan beantwoorden in mijn onderzoeksproces:

 

Hoe kan ik de kracht en werking van edelstenen en mineralen overbrengen bij het grotere publiek?

 

Wat wil ik gaan onderzoeken?

Tegenwoordig word je doodgegooid met producten van edelstenen die een helende werking zouden hebben. Duizend bedrijven die een eigen bewering hebben en inspelen op het gevoel van de mensen. Er worden tegenwoordig zelfs rozenkwarts vibrators verkocht, theelichthouders met bijbehorende kaars waarvan je chakra’s open zouden gaan staan. Klopt dit wel of is het onzin? Is het gewoon een verkooppraatje of zit er een waarheid in? Hoe kijken verschillende groeperingen hier tegenaan en kunnen zij bij mij bewustwording creëren wat ik zelf doormiddel van een visuele uiting weer kan overbrengen? Voor mijn seminar project wil ik gaan kijken hoe ik een uiting kan maken over het domein van edelstenen en mineralen. Zoals ik al eerder heb aangegeven is er een grote groep, waar ik mezelf ook in categoriseer, die niks over dit onderwerp weet. Ik wil de verdieping gaan opzoeken en in kaart brengen hoe hier tegenaan wordt gekeken.

 

Hoe ga ik dit onderzoeken?

 Om uiteindelijk mijn visuele project neer te kunnen zetten zal er onderzoek moeten worden verricht naar de kijk en beeldvorming van mensen op het onderwerp. Omdat iedereen weer anders is wil ik het persoonlijk maken door interview’s af te nemen bij expert’s en in mijn omgeving, hoe zij zich voelen bij dit onderwerp. Het onderzoek zal ik beginnen doormiddel van deskresearch en word de basis van mijn project. Informatie opzoeken over mensen die al veel met dit onderwerp doen en zelf veel creatieve experimenten uitvoeren voor de verdere beeldvorming. Er zullen steeds nieuwe iteraties gaan plaatsvinden waardoor er weer nieuwe inzichten komen. Verder zal er gedivergeerd en convergeerd worden zodat er uiteindelijk een koppeling naar de hoofdvraag kan plaatsvinden.

 

Resultaten

Met het doorlopen van bovenstaand beschreven proces verwacht ik dat met mijn eindproduct ik mensen op een leuke visuele manier laat kennis maken met het domein van edelstenen en mineralen. Er is nog veel onduidelijk over dit onderwerp. Het product of uiting zal doormiddel van verschillende experimenten en technieken inzichtelijk zijn en ook de ‘gewone’ mens laten inspireren.

 

Relevantie

Eerder werd al omschreven dat er tegenwoordig heel veel producten van edelstenen en mineralen zijn en dat er sneller dan paddenstoelen uit de grond rozenkwarts oorbellen en labradoriet theelichthouders op de markt worden uitgebracht. Mensen gaan twijfelen of er wel echt een kern van waarheid over de werking van edelstenen en mineralen inzit en niet gewoon een sales praatje. Het is voor de consument dus belangrijk dat er een relevant product op de markt word uitgebracht wat transparant is in zijn doen en laten maar wel interessant blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *