Week 1: Gezond Balans – Research Proposal – Just van der Wal

Inleiding
Fitnessen is een manier van opluchting van stress, negatieve gedachten en nog veel meer. In deze onzekere tijden is het de manier om goed op jezelf te focussen. Dit is een van de vele redenen dat ik er zelf gebruik van maak en er daarom zo geïnteresseerd in ben.

De voornaamste reden is dat gamen een van de onderwerpen is waar ik mij vroeger veel mee bezig hield, te veel. Na het thuiskomen van een dag school, na het eten en vaak nog voor het naar school gaan was ik te vinden achter de computer.
Daarentegen ben ik niet de enige persoon die, in mijn verleden, te maken heeft gehad met overtollig gamen. Veel mensen, vooral jongeren, ontwikkelen tegenwoordig een gameverslaving. Deze verslaving is zelfs opgenomen in de lijst van erkende ziekte, waardoor ik dit als een maatschappelijk relevant onderwerp opvat. Daarom luidt de onderzoeksvraag:

“Hoe kan de doelgroep worden aangezet tot lichamelijke activiteit zodat er een gezond balans ontstaat in het gamen?”

Omdat ik hier zelf ook ervaring mee heb, weet ik hoe groot dit maatschappelijke probleem is. Ook weet ik hoe ik hier mede door middel van sport uit ben gekomen en het heb weten te combineren. Dat is wat ik hoop te bereiken met deze opdracht bij mensen die nu met dit probleem zitten te kampen.

Context
Ik heb al kort onderzoek gedaan naar concepten die proberen om gewichtheffen en gamen samen te brengen. Een voorbeeld hiervan is een Nederlandse Youtuber die een app heeft ontworpen die in rust momenten tijdens gewichtheffen het gamen naar sporten toe brengt.

Methode
Ik ga beginnen door onderzoek te doen naar verschillende bestaande concepten die beide onderwerpen combineren. Daarnaast wil ik mensen uit de doelgroep, gamende jongeren van 12 t/m 18 jaar, onderzoeken door middel van verschillende testen.

Het spits wordt afgebeten door A/B Testing, waarbij er eenvoudige keuzes worden gegeven met betrekking tot gewichtheffen en gamen.
Daarna wil ik inzicht krijgen in hoe een volledig dag van hen eruit ziet met Day in a life, waarbij ik ze vraag een volledige dag te notuleren.
Tot slot wil ik getailleerde informatie krijgen over de routine van de doelgroep en hoe ze dit zelf ervaring door gebruik te maken van Diary study, waarin ik hen vraag om in detail op te schrijven hoe ze de periode van begin gamen tot heden zelf ervaren.

Verwachte resultaat
Ik wil het eindproduct uitwerken als een campagne. De campagne maakt gebruik van een applicatie die men tijdens het gamen kan gebruiken om verschillende prestaties binnen de applicatie te behalen.
Ik verwacht dat ik in deze uiting goed kan laten zien hoe ik beide onderwerpen samen heb gevoegd, door middel van sport naar spel te brengen. Daarbij hoop ik de doelgroep van het gamen af te laten zien en hen te laten kiezen voor de sportieve keuze.
Ik hoop de doelgroep ervan te overtuigen dat gamen met mate acceptabel is en goed te combineren met sport. Omdat ik weet hoe moeilijk het is om keuzes te maken wat leidt tot een gezond balans tussen gamen en sporten, motiveert dit mij om tot een professioneel uitgewerkte applicatie te komen.

Bronnen
Browney. (2020, 10 oktober). I Paid A Stranger $20 To Make Me An App [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=kr4qWgLlEZE&feature=youtu.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *