Concept Diary – Week 4

Waarom is reclame zo irritant? Deze vraag stond afgelopen week centraal. Uit mijn interviews bleek namelijk dat de meeste mensen reclame zien als iets irritants en storends. 

Factoren die een reclame irritant kunnen maken zijn:

    • Dwingend 
    • Saai
    • Schreeuwerig
    • Ongeloofwaardig
    • Slecht verhaal 
    • Leugens verkopen
    • Goedkoop

Ik ben begonnen met het verzamelen van de meest “irritante” reclames, hieruit is het volgende moodboard gekomen. Op deze manier heb ik de meest opvallende kenmerken van de reclames kunnen verzamelen.

Voordat ik zelf een reclame ben gaan maken heb ik een fictief product ontworpen namelijk ANTI-AD spray. Ik ben vervolgens reclames gaan ontwerpen om dit product te promoten. Een kunstenaar die mij hierin geïnspireerd heeft is Wim Delvoye met zijn project Cloaca. Delvoye promoot Cloaca, een machine die aan één zijde voedsel inneemt en dit aan de andere kant weer uitpoept, met logo’s een eigen promotiespot en vacuümverpakte kunstpoep. De logo’s die hij ontworpen heeft zijn een combinatie van bekende merken zoals coca-cola en ford.

Mijn ANTI-AD spray heb ik gebaseerd op bekende schoonmaakmiddelen zoals AJAX, Cillit Bang en Glorix. Ik heb gekozen voor een spray omdat deze reclames er vaak goedkoop en ongeloofwaardig uitzien, dat sloot dus goed aan op de irritaties.

Logo-iteraties:

 

Het eindresultaat: 

Vervolgens ben ik de anti-ad spray gaan verwerken in een zo irritant mogelijke reclame. Ik heb felle kleuren gecombineerd met bewegend beeld om de aandacht van de bezoeker te trekken. De oranje banner is een gif en knippert heel snel.

Aanvullend storyboard voor een commercial:

Achter dit verhaal zit een paradox, doormiddel van de spray wordt de “ware aard” van de reclame getoond, namelijk ruis. 

Ik miste nog heel erg de diepgang in deze uitingen en had nog geen goed idee hoe ik hiermee verder kon. Ik heb  feedback gekregen van verschillende klasgenoten en Rob waardoor ik nieuwe onderzoeksvraag heb kunnen formuleren. Feedback 04-12:

– Ik zou meteen wegzappen en geen aandacht aan de reclame besteden

– Je moet meer nieuwsgierigheid kweken

– Wat betekent een reclame die niet irritant is voor jou?

– En welke tussenstappen horen hierbij?

 

Volgende week zal ik mij focussen op de vraag: Hoe maak ik een reclame die niet irritant is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *