Concept Diary – Respect voor vrouwen

Pitch video

[aesop_video src=”youtube” id=”I1uQb_tUc4Y” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Synopsis

Tijdens de coronaperiode is er veel gebeurt met verschillende vrouwen in mijn omgeving. Deze vrouwen zijn namelijk betast, aangevallen, geïntimideerd of zonder respect behandeld. Dit was allemaal in een korte tijd. Zo werd ik bewust van de ernst van de zaak. Veel vrouwen dealen hiermee en hebben vaak te maken met deze situaties.

 

Context, Scope & Definitie

Het onderwerp dat ik heb gekozen is: respect voor vrouwen. De focus ligt voornamelijk bij kleinschalige intimidatie, angst en disrespect. Hierbij kun je denken aan nagefloten worden op straat, geïntimideerd voelen door de houding van verschillende mannen, ongewild aangeraakt worden en een algemene angst richting vreemden (vooral mannen).

Het probleem dat ik zie is dat er een vervreemding ontstaat in de samenleving als we kijken naar wat deze situatie met ons doet. Vrouwen voelen zich niet veilig en ze wantrouwen vreemde mensen (mannen). Mannen voelen zich ongemakkelijk richting vrouwen, omdat ze niet het idee willen geven dat ze foute bedoelingen hebben. De man voelt dat hij zich moet bewijzen en dat hij niet een van de rotte appels is die telkens in het nieuws verschijnen, zoals de aanrander van Lunetten (DUIC, 2020).

 

Hoofdvraag & Deelvraag

Hoofdvraag:

• ‘Hoe zorg ik ervoor dat mannen en vrouwen beter met elkaar communiceren over hun onveilige gevoel en hun ongemak?’

 

Deelvragen:

1. Wat is de juiste manier van communicatie voor deze gedragsverandering?

2. Hoe kan ik op een originele manier het probleem presenteren?

3. Hoe maak ik het probleem bespreekbaar?

 

Aanpak

Tijdens deze periode wil ik gedichten gaan schrijven over respect voor vrouwen. Ik heb hierbij inspiratie opgedaan uit de gedichtenbundel Grappig Jammer van Tim Hofman (Velzen, 2017). Hierbij bespreekt hij onder andere maatschappelijke problemen (en losse onderwerpen) op een krachtige manier waarbij hij inspeelt op verschillende emoties zonder de noodzaak van de onderwerpen te verliezen.

Ik ben van plan om verschillende gedichtenbundels te lezen die maatschappelijke problemen vooropstellen. Daarnaast zal ik veel zelf gaan dichten en de verschillende dichtstructuren en wetenschap erachter onderzoeken. Dit project zal veel meer actief onderzoek gaan kosten, aangezien ervaring bij deze uiting erg belangrijk is.

Aan de hand van dit streven heb ik deze conceptbeschrijving opgesteld:

”Een campagne die gedragsverandering en bespreekbaarheid moet stimuleren door een eigen bewustwording te creëeren bij de doelgroep.”

 

De doelgroep die ik hierbij gesteld heb is:

”Vrouwen en mannen tussen de leeftijd van 12 – 25”

Keuzemoment 1:

Ik ben gaan brainstormen met wat medestudenten en alumni voor ideeën. Hier kwamen de volgende ideeën uit:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-12.41.25.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Deze ideeën heb ik in een schema gezet. Daar heb ik de doelen, valkuilen en wat ik wil leren beschreven. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een gedichtenbundel, omdat dit een medium is wat ik erg interresant vind, maar nooit zelf heb uitgeprobeerd. Ik werd geïnspireerd door onder andere de dichtbundel van Tim Hofman die op een satirische, maar ook serieuze, manier verschillende maatschappelijke onderwerpen aanhaalt en ze hiermee bespreekbaar maakt (Velzen, 2017).

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-12.46.53.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Dit idee heb ik gepresenteerd aan de klas waar de volgende feedback uitkwam:

• Onderzoek klassieke dichtstijlen

• Is een dichtbundel wel het medium wat het meest effectief is (mogelijk posters)

• Geef de pen aan iemand anders om daar inspiratie uit te halen

Hieruit heb ik geconstateerd dat ik mij voornamelijk moet en kan focussen op effectiviteit. Zijn de klassieke dichtstijlen wel de stijlen die werken voor mij? Vanuit deze vraag ben ik mij gaan focussen op de dichten op posters te zetten. Gedichten hoeven niet op een tegeltje of in een boek te staan maar kunnen ook op een poster die je bijvoorbeeld door heel Utrecht kan hangen! Hieruit heb ik geleerd dat een concept niet gebonden is aan het medium en dit ga ik dan ook mee nemen in toekomstige projecten.

 

Keuzemoment 2:

Ik ben onderzoek gaan doen naar de verschillende dichtstijlen die ik wil gaan implementeren in mijn gedichten (Wat is een dichtvorm?, z.d.). Ik heb deze dichtvormen uitgeprobeerd, maar kwam niet ver. Ik kwam erachter dat deze dichtvormen mijn creativiteit en boodschap blokkeerde. Omdat ik niet het doel heb om aan het einde van studio seminar op een klassieke wijze te gaan dichten, heb ik dit streven losgelaten.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-13.13.26.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Op deze gedichten heb ik het een en het ander aan feedback ontvangen:

  • Veel vanuit het mannelijke perspectief
  • Goede satire die niet de boodschap wegneemt
  • Bij sommige is de boodschap wat vaag, alleen duidelijk in een reeks

Vanuit deze feedback ben ik de gedichten meer gaan maken vanuit het vrouwelijke perspectief, hier had ik meer informatie voor nodig door middel van interviews met vrouwen.

 

Samenvatting van intervieuws:

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Interview-Samenvatting-1.pdf” download=”off”]

 

Aan de hand van de feedback ben ik meer gaan dichten vanuit het vrouwelijk perspectief.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-13.25.44.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Deze gedichten waren meer gefocust op individualiteit en op een vrouwelijk perspectief. Hierdoor laat ik zien dat dit niet alleen een probleem is voor vrouwen, maar ook voor mannen. Aldus een maatschappelijk probleem. Op deze gedichten kreeg ik voornamelijk positieve feedback en eigenlijk niks negatiefs. Dit bevestigde dat ik door moest gaan met de huidige koers van het project.

 

Keuzemoment 3:

De volgende stap in het proces was een compositie voor de posters kiezen. Dit bleek vrij lastig te zijn, aangezien ik niet wilde dat mijn posters een soort tweede Loesje of Rumag zou worden (Loesje, z.d.) (RUMAG, 2021). Met deze instelling heb ik een moodboard gemaakt waarop verschillende posters stonden die mij wel aanspraken. Deze posters heb ik samengesteld via Pinterest (Pinterest, z.d.).

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Moodboard.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Aan de hand van het moodboard heb ik een selectie gemaakt van font wat ik wilde gaan gebruiken.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-13.56.06.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Deze posters legde ik voor aan mijn medestudenten. Zei gaven aan dat de fonts niet krachtig genoeg waren, aangezien ze allemaal niet op de juiste manier het doel overbrachten. De boodschap moet kunnen komen vanuit iedereen. Vandaar dat mij aangeraden werd om het font zelf te gaan maken. Eerst wilde ik dit niet vanwege mijn handschrift. Uiteindelijk heb ik mij ertoe gezet om te leren schrijven met blokletters (wat ik hiervoor nooit eerder deed). Dit resulteerde in de eerste twee posters die het begin zouden zijn van een reeks.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.01.24.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Het idee van deze posters is dat ze niet direct leesbaar zijn van een afstand en daardoor de boodschap efficient en snel overbrengen (zoals normale posters). De compositie en het font zijn zo uitnodigend dat je er naartoe wilt lopen om het gedicht te lezen. Dit wilde ik bereiken aan de hand van:

• Compositie

• Simplisme

• Herkenbaarheid

Deze punten bereik ik door de compositie telkens anders te maken. De poster is zonder veel poespas en vrij simpel, wat het ongewoon maakt. Uit een brainstormsessie met een medestudent ben ik erachter gekomen dat je niet overal posters op mag hangen (Guijt, 2018). Wat wel mag zijn stickers.

Als eerste stap ben ik meer gedichten gaan maken en ben ik gaan kijken naar de compositie. Hieruit zijn de volgende gedichten gekomen:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.09.28.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.36.05.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Bij deze gedichten heb ik mij niet zomaar gefocust op compositie, maar stelde ik mij telkens een situatie of conversatie voor. Hoe zou deze situatie er visueel uitzien? En hoe kan ik dat implementeren in de compositie? Hier kreeg ik de volgende feedback op:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.12.44.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-13-at-15.31.12.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

De herkenbaarheid wil ik bereiken door een naam voor deze posters te creëeren. Dit kreeg ik ook terug bij de laatste feedback van de klas. Zorg voor een naam om de consistentie erin te houden. Hier heb ik onder andere een crazy eight voor gebruikt en hulp gevraagd aan medestudenten:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/WhatsApp-Image-2021-01-11-at-13.55.00.jpeg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.12.44-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.17.19.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.18.17.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Screenshot-2021-01-12-at-14.19.32.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Hieruit heb ik de naam ‘Ohisdatzo?’ ontwikkelt. Deze naam geeft de satirische aart van de gedichten weer, maar ook een uitspraak die vaak op een ongeloofwaardige manier tegen vrouwen wordt gezegd als vrouwen over hun ervaringen praten binnen dit onderwerp.

Vervolgens heb ik de posters en naam gecombineerd en in mockups gedaan. Ten slotte heb ik de posters bestelt om ze op te gaan plakken door de hele stad.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/PosterPresentatie1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/posterpresentatie2-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/posterpresentatie3.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/stickerpresentatie.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Bij de laatste poster kwam ik er achter dat de gedichten kort moeten als ze uitnodigend willen zijn. De lange gedichten bevatten toch net teveel tekst wat de drempel een stuk hoger maakt voor voorbijgangers om op de poster af te stappen.

 

Keuze moment 4:

De laatste fase van het project was de expositie. Hiervoor ben ik gaan brainstormen met een huisgenoot. De opdracht vraagt dat we een video inleveren binnen jouw thema en op je eigen manier, aan de hand van je proces, met een duur van drie minuten. De volgende feedback heb ik ontvangen over de video:

• Iemand laten reageren op de posters

• Een collage filmen waar ze hangen

• Het gevoel en het doel goed in het thema implementeren

Dit ben ik gaan doen en heb hier een storyboard en een planning voor gemaakt:

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/WhatsApp-Image-2021-01-20-at-10.59.20.jpeg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Voorafgaand had ik naast het story board ook de locaties en de benodigheden genoteerd. Hiermee zorgde ik er voor dat ik niet voor verassingen kwam te staan. Het filmen verliep daardoor ook soepel en zonder problemen.

 

[aesop_video src=”youtube” id=”2Udl__XQuSs&t=8s” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Conclusie

Tijdens dit project heb ik de volgende deelvragen gesteld:

1. Wat is de juiste manier van communicatie voor deze gedragsverandering?

2. Hoe kan ik op een originele manier het probleem presenteren?

3. Hoe maak ik het probleem bespreekbaar?

 

Deze vragen ben ik door middel van mijn proces gaan beantwoorden.

• De juiste manier voor communicatie om gedragsverandering te bereiken is interesse wekken. Ik heb dit gedaan met behulp van dichten. Door middel van feedback kan ik aantonen dat het de interesse vast houdt.

• Het probleem presenteerde ik niet alleen door te dichten, maar ook door te experimenteren met compositie. Ik heb hier voornamelijk simplisme gebruikt. Dit is normaal gesproken erg lastig voor mij, omdat ik de neiging heb om leegtes op te vullen bij een grafisch ontwerp.

• De effectiviteit van het project is pas achteraf te meten, nadat de posters al een periode hangen. Uit feedback kan ik constateren dat het concept uitlokt tot gesprekken, maar het specifieke effect kan ik achteraf pas meten.

 

In de afgelopen periode heb ik veel geleerd over onder andere plannen en actie ondernemen. Ik ben snel geneigd om mensen samen te laten komen en hun specialiteiten te gebruiken. Bij seminar werd ik gepushed om alles zelf te doen en nieuwe skills aan te leren. Ik zal dit meenemen met mijn stage volgende periode.

 

Zelfreflecties

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Korthagen.pdf” download=”off”]

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-06b-20/wp-content/uploads/sites/40/2020/11/Korthagen2.pdf” download=”off”]

Bronnen

  • DUIC. (2020, 26 september). Wéér een vrouw lastiggevallen bij Utrechtse wijk Lunetten; politie pakt groots uit. De Utrechtse Internet Courant. https://www.duic.nl/algemeen/weer-een-vrouw-lastiggevallen-bij-utrechtse-wijk-lunetten-politie-pakt-groots-uit/
  • Guijt, J. (2018, 11 oktober). Mag dat, zomaar ergens een poster plakken in Utrecht? indebuurt Utrecht. https://indebuurt.nl/utrecht/gemeente/mag-dat-zomaar-ergens-een-poster-plakken-in-utrecht%7E73523/
  • Loesje. (z.d.). Posters. https://www.loesje.nl/posters/
  • Model Korthagen – reflectiesite. (z.d.). Reflectiesite. https://reflectiesite.nl/model-korthagen/#.X_7QVZNKhTY
  • pinterest. (z.d.). Pinterest. https://nl.pinterest.com/
  • RUMAG. (2021, 11 januari). RUMAG. | Shop de leukste cadeaus voor de feestdagen! RUMAG. https://rumag.nl/
  • Velzen, J. (2017, 30 januari). Tim Hofman bestormt bestsellerlijsten met poëzie. Trouw. https://www.trouw.nl/nieuws/tim-hofman-bestormt-bestsellerlijsten-met-poezie~b165d39c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
  • Wat is een dichtvorm? (z.d.). Poëzie verrijkt het leven. https://www.poezieverrijkt.nl/poezie-encyclopedie/dichtvorm/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *