Waseem Al khadraa Process: Onderzoek + Inspiratie

Onderzoek Audio/muziek storytelling

 

 

Week 1 en week 2

Onlineonderzoek:

 

https://www.youtube.com/watch?v=q4NBKiJ33Ag

 

 

Tips van deze video:

 

  • Introduce a new scene with multiple layers and then slowly drawn everything out to only to a few key sounds.
  • Use sounds to transition scenes or times in audio.
  • Silence sometimes can be strong emotionally.

 

 

 

 

 

Audio storytelling for beginners:

 

 

https://whatsnewinpublishing.com/a-beginners-guide-to-audio-storytelling-what-you-need-to-know/

 

 

 

 

  • Outline your stories

 

Develop a general mood, outline or story flow for an audio piece, but still be open-minded. Remember to go in to an audio story with a general idea of how the end piece will sound, but don’t attach yourself to the idea since something better might naturally come up. It’s good to have that initial guidance, though.

 

 

  • Listen to podcasts

The more advanced novels I read in high school, the more intelligent and articulate my writing became. The same works with an audio story. You can hear for certain styles and make them your own by listening to all kinds of different podcasts. Get a feel for the pacing and techniques of plenty of audio stories and let them inspire you.

  • Work on your voice

Practice recording yourself talking about different things – scripted and unscripted. Record yourself and play it back. Just keep doing this and getting comfortable speaking into a recorder and recognizing what sounds natural.

 

Week 3 en week 4

 

https://www.youtube.com/watch?v=15_VLjd1WAw

Tijdens mijn 3e experiment liep ik tegen het probleem om een tijd of een plek te laten horen, zonder tekst of beeld. In Deze nummer hebben ze aan het begin lieten ze geluiden horen die geassocieerd zijn met winter, zoals harde wind en haardvuur geluiden. Dat vond ik inspirerend om in mijn verhaal af en toe door bepaalde geluiden te laten horen waar dit verhaal plaats vindt.

 

 

https://blogs.unimelb.edu.au/podhub/2018/01/23/effective-audio-storytelling/

 

Some key elements of effective storytelling (for fiction AND non-fiction) are:

 

  • Focusing on characters/people – the human element grounds the narrative
  • Using a dramatised audio structure — where information is revealed through dialogue as well as voice-over (avoiding a dry lecture format where possible)
  • Deciding when voice-over replaces dialogue — work on making your segues clever and engaging
  • Using sound effects — to represent places, people, objects, or times
  • Using music — to heighten the emotion that you aim to illicit
  • Conflicts and resolutions ­— the conflict doesn’t always have to resolve neatly (an open ending leaves people thinking)
  • Using typed outlines before you record, and typed drafts before you edit — this helps with structure and flow (compare what has changed before and after recording)
  • Choosing what gets left out when editing  — this will make or break an effective audio story (gaps in information can lead to more engagement, but you must be strategic)

 

Week 5 en week 6:

 

Ted talk Claudio. How to translate the feeling into sound:

 

https://www.youtube.com/watch?v=q5yxIzs5Wug

 

In song writing and music making just like in language in order to express a feeling, you absolutely have to capture and size the the thought the memory the feeling moment inside the mind and be able to understand and relive the experience, but in language we are often using ready made templets reaching for the nearest possible thought and adjusting our thoughts accordingly. In song writing and music sometimes we have to push a bit further than that. Beyond the linguistic templets sometimes you need to get inside the cracks that exist between the words or at least between the feelings that already have name. Then you have to kinda bravely and blindly feel your way around that very non unilluminated space and then you stemple against the light switch. You go until you lit up the dark space.

 

 

Interviews:

 

 

Vragen:

 

 

Welke nummer laat je aan een bepaalde herinnering of iemand denken?

 

 

Wat is de herinnering? / Wie is die persoon voor jou?

 

 

Waarom denk je aan die herinnering of persoon als je dit nummer hoort?

 

 

 

 

Week 7 en week 8:

 

 

 

Aan de hand van de feedback ging ik meer onderzoek doen naar emotie en muziek. Hoe kan ik met mijn muziek een bepaald gevoel oproepen? Om die vraag te beantwoorden heb ik mensen geïnterviewd. De vragen van de interviews waren:  

 

 

  • Welk nummer laat je aan een bepaalde herinnering of specifiek iemand denken? 
  • Wat is de herinnering of wie is die persoon?
  • Welk gevoel roept ditnummer bij jou op? 

 

 

Ik ben erachter gekomen dat vaak de nummers die een gevoel van verdriet bijvoorbeeld oproepen, hebben soms een tekst die dat gevoel geeft. Het is niet altijd zo, want vaak het is vooral de persoon ervaring of herinnering die bepaalt het gevoel die ze bij een nummer krijgen. Daardoor heb ik besloten om verder te gaan met mijn onderzoek van de artiest perspectief, dus hoe kan ik een bepaald gevoel met mijn muziek oproepen? Ik kon een Tedtalk vinden over het vertalen van het gevoel naar muziek.

 

“In song writing and music making just like in language in order to express a feeling, you absolutely have to capture and size the thought, the memory, the feeling moment inside the mind and be able to understand and relive the experience” (Claudio,2017)

 

Dit vond ik nog steeds lastig om toe te passen, daardoor heb ik het verwerkt in mijn 5e experiment.

 

In mijn 5e experiment heb ik een video gemaakt van mijn zelf tijdens heb opnemen van geluiden. Ik heb ook geen tekst gebruik voor de transities:

 

 

 

 

 

 

Om wel muziek te kunnen gebruiken in mijn video heb ik deze keer feedback gevraagd van een professionele song writer en een muziek producer:

 

  • Professional songwriter: Woorden toevoegen om nieuwe shots te introduceren (in plaats van tekst).
  • Muziek producer: Tijdens het maken van de muziek zo veel mogelijk proberen om de ervaringen nog een keer te herbeleven + Zorg ervoor dat de intensiteit van de muziek past bij het gebeurtenissen in het verhaal.
  • Docenten: De video maakt het duidelijk dat het verhaal over jou gaat.

De feedback van de muziek producer maakte het veel duidelijker wat ik gezien heb in de Tedtalk, namelijk: hoe ik het gevoel naar muziek kan vertalen. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, probeerde ik ter inspiratie foto’s te vinden van de tijd en plekken van de gebeurtenissen in mijn verhaal:

 

 

 

 

 

 

 

Hierna had ik nog meer inspiratie nodig om verder te kunnen gaan. Toen ontdekte ik Yogetsu Akasaka, hij is een monk beatboxer/looper door een tsunami in zijn stad Fukushima in 2011 werd hij een full time Busker in verschillende landen zoals America en Australia. Bij het luisteren naar zijn muziek kreeg ik een gevoel van vrede. Hij gebruikt vooral sfeer gevende stemmen met de effects van het loopstation.

 

 

 

 

 

Aan de hand van de feedback en de inspiratie die ik kon verzamelen heb ik mijn 6e experiment gedaan. Ik heb veel meer muziek gebruikt om sfeer en bepaalde gevoel te creëren en bewust keuzes gemaakt met de effects in de video, zoals bij de onderweg naar Nederland gedeelte. Ik heb echo gebruikt omdat die gedeelte voelde als ik in twee plekken was tegelijkertijd. De eerste plek is Syrië omdat mijn moeder en zus nog daar waren en de tweede was de onderweg:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=MZ0rlrzbjLw

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *