Concept Diary #1: Experimenteren en uitwerken

Deze week stond voor mij in het teken van onderzoeken en experimenteren. In het begin heb ik vooral beeldend onderzoek gedaan door middel van YouTube video’s te bekijken.

Op YouTube staan heel veel tutorials hoe je thuis een product ‘commercial video’ kan maken. Zo ben ik begonnen met een shot van een roterend item (in dit geval een Coca-Cola blikje). De achterliggende gedachten van dit shot is dat je alleen het blikje op een transparante achtergrond overhoud. Om een egale achtergrond te creëren heb ik een TV scherm gebruikt. Een green/blue screen kost al snel €50, ik ben/was dit niet van plan om uit te gaan geven ;). Om toch een solid achtergrond te creëren, heb ik een YouTube video opgezocht van een blue screen en deze gestreamd op de TV.

Time-laps | Opbouwen set-up en opnemen shots:

Om niet al te veel licht weerkaatsing van de TV te veroorzaken, heb ik de afstand tussen het blikje en de TV flink vergroot. Dit zal tijdens het editing proces van toegevoegd waarde zijn. Op deze manier zie je niet al teveel ongewenste kleur(en) terug.

Om het blikje te laten roteren heb ik verschillende opties uitgeprobeerd. Zo bleek een taartetagère te onstabiel en was mijn blote hand te bibberig. Uiteindelijk heb ik een ‘Lazy suzan’ (roterend schrijf) kunnen maken door middel van een wijnkistje en een ander stuk hout. Deze zijn aan elkaar gemonteerd door middel van een bout. Deze zit vastgedraaid met een moer. Op deze manier kon het blikje stevig staan en was er de mogelijkheid om het blikje (handmatig) in een constante spiraal te laten draaien.

Voor de belichting heb ik een compacte bouwlamp en een bureaulamp gebruikt. De bouwlamp heeft van zichzelf al een natuurlijke en felle uitstaling, maar helaas iets te hard. Om het licht zachter te maken heb ik simpel gebruik gemaakt van een A4’tje. Deze is over de bouwlamp geplakt, op deze manier werd het licht minder fel waardoor er een natuurlijke glans ontstond. De bureaulamp diende als compensatie. Deze zorgde ervoor dat het ontbrekende licht werd opgevuld, waardoor er minder schaduw was. And last but not least, de goedkoopste optie van allemaal, de zon.

[aesop_gallery id=”603″ revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplaceslow”]

Het (eind)resultaat van deze week:

Een korte intro/outo shot van het Coca-Cola blikje dat binnen komt vliegen en de slogan ‘The original taste’ onthuld. (zie de video hieronder)

Voor volgende week (week 4) ga ik een volledige commercial gaan maken van 5 a 10 seconde. Ik kreeg als feedback van docenten en mede studenten, dat ik mij nu moet gaan focussen op het geheel. Maak een verhaallijn, zoek bijpassende sounds en kijk wat voor shots/fragmenten jij echt wilt gaan toepassen.

Bronnen/inspiratie:

  1. Daniel Schiffer – I tried filming a product commercial with my iPhone
  2. Daniel Schiffer – Making a boring shot WAY better!
  3. Daniel Schiffer – MAKE STUFF FLY! Creating a Product Commercial at Home!
  4. Austen Paul – Create a Cinematic Product Video Using Your TV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *