Concept diary week 4 #Wat wordt mijn einddoel?

Ik ben op zoek gegaan naar vernieuwende verpakking die mij inspireren. Niet een alledaagse doos muesli, of een simpele eierdoos. Maar juist verpakkingen die ik nog nooit heb gezien, of van andere materialen. Van deze verpakkingen heb ik een moodboard gemaakt en ben ik gaan zoeken naar de designers hierachter.

 

Saikai Japans packaging project

In een project met verpakkingen aan de Mid Sweden University zijn Japanse studenten gaan samenwerken om een visueel concept te creeeren voor Japanse senbei-koekjes en groene thee op een Zweedse markt. Ze creëerden het merk SAIKAI, wat staat voor “tot de volgende keer”. De zeshoekige vorm staat voor communicatie en balans, geïnspireerd door de natuur. De natuur is de inspiratie voor het patroon met bergen, wind, stromende rivieren en velden met thee en rijst. De koekjesdoos dient als bescherming voor de koekjes en als dienblad.

Wat mij hierin aanspreekt ik de aparte vorm van de verpakking, normaal gesproken zie je koekjes in een rol of een vierkante doos. Dit is veel gezelliger om aan tafel te presenteren en het maakt een simpel koekje bijzonder.

https://www.behance.net/gallery/50290657/Saikai-Japanese-fika-packaging-project

 

Dorito’s packaging concept

Dit project was gebaseerd op een van de YCN-briefs waarin ze ontwerpers vroegen om een ​​totaal nieuw verpakkingsconcept voor Dorito’s te creëren. Peter Pavlov wilde deze kans pakken en heeft een chips verpakking ontworpen in een heel ander materiaal dan de standaard chips zakken. De vorm en de textuur van de Dorito’s chips vormen de basis van dit verpakkingsconcept.

Wat mij hierin aanspreekt ik dat Peter een nieuw materiaal gebruikt heeft, letterlijk alle chips zit in zakken op Pringles na. Dit zou een chips verpakking ook recyclebaar kunnen maken. Ik vind het inspirerend hoe het toch dezelfde vorm heeft, maar eigenlijk een hele vernieuwende verpakking is.

https://www.behance.net/gallery/314549/Doritos-Packaging-Concept

 

Kartonnen melkflessen

Raw Edge Studio kwam met deze vernieuwende melkverpakkingen. Ik kan de studio verder nergens vinden dus weet ik niet precies waarom deze verpakking zo ontworpen is.

Wat ik bijzonder vind aan deze verpakking si dat de drie verschillende melkpakken onderscheid maken tussen de vetpercentages in de melk door vorm te gebruiken in plaats van kleur. De vorm van de melkpakken weerspiegelt in zekere zin de textuur en zachtheid van de melk. Ook hier wordt weer gebruik gemaakt van een ander soort materiaal dan een standaard melk fles of pak, echter heeft het wel dezelfde vorm.

https://touchedgraphics.wordpress.com/2012/05/02/packaging-i-love/

 

Portho Stick

Portho Stick is een ijslolly merk van ijssalon Portho Gelatto, het doel was om een afbeelding en verpakking te ontwerpen die zowel leuk als praktisch was, gemakkelijk te produceren, te verpakken en te gebruiken door de consument. Het moet aantrekkelijk zijn voor een jonge doelgroep.

Hier vind ik het bijzonder hoe de designer de standaard ijsverpakking genegeerd heeft, geen plastic zakje maar een doosje. Wel betwijfel ik hierin of de verpakking netjes blijft omdat ijsjes kunnen smelten of vochtig kunnen zijn.

https://www.behance.net/gallery/57847549/Portho-Stick

 

Toekomst

Na alle meningen van alle mensen over verpakkingen en dit inspiratie onderzoek weet ik nog steeds niet goed wat ik wil gaan doen voor dit project. Wil ik zelf een verpakking gaan ontwerpen? Ga ik een verpakking verbeteren? Ga ik iets helemaal nieuws bedenken?

Een verpakking verbeteren past eigenlijk niet bij een seminar project. Als feedback kreeg ik de tip om te gaan kijken naar alle zintuigen die komen kijken bij verpakkingen:

  • Voelen
  • Horen
  • Zien
  • Ruiken

In de komende weken ga ik deze zintuigen aanpakken, ik ga hiermee experimenteren om te kijken of ik hier een doel uit kan halen voor mijn einddoel

.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.