Concept Diary #4: Wat is Surrealisme? en welke context hoort bij mijn onderzoek?

Feedback

De docenten waren enthousiast over de beroepsproducten die ik heb gemaakt in de eerste weken van dit onderzoek. De hoofdvraag (hoe maak je surrealistische kunst?) is duidelijk en breed genoeg geformuleerd. De double exposure experimenten zagen er gelikt uit vond Wietske. Ze gaf mij een compliment dat het al gelukt was om surrealistische kunst te maken. Voor mij de doorslaggevende feedback was: dat ik inhoud moest geven aan het beeld. In de kunststroming doen artiesten beroep op het onderbewuste en gebruiken dit om een alternatieve realiteit te creëren.

Om dit creatief onderzoek tot een succes te brengen zal ik nu gaan brainstormen over welk eindproduct ik wil gaan ontwikkelen.

Mijn onderzoek gaat nu in twee richtingen verder.

  1. Uitzoeken waar de kunstroom surrealisme vandaan komt en waar het voor staat.
  2. Context geven aan mijn beelden en beslissen waar ik naar toe ga werken.

De eerstvolgende stap die ik zal maken is een deskresearch. Ik ga onderzoeken hoe surrealisme tot stand is gekomen en door wie? Waar geloofden deze kunstenaars in en wat willen ze bereiken met hun kunst? Mijn onderzoeksresultaten zal ik verwerken in moodboards.

Moodboard Surrealisme

‘Van kinderen en gekken kunnen we meer leren dan van alle musea ter wereld’, aldus Max Ernst. Hij bezocht krankzinnigengestichten om kunstwerken te zien van mensen die leden aan psychosen. Ernst ontdekte in hun werk een nieuwe wereld, die heel persoonlijk en niet rationeel was. Het inspireerde hem tot een nieuwe manier van werken, het begin van het surrealisme!

Na de Eerste Wereldoorlog zochten schrijvers naar nieuwe manieren om de wereld te verbeelden. Ze beschreven schijnbare tegenstellingen, maakten verhalen die zich tussen droom en werkelijkheid bevonden en kwamen met nieuwe technieken, zoals ‘automatisch schrijven’ waarbij teksten nauwelijks geredigeerd werden. Onder aanvoering van André Breton ontstond er een groep schrijvers en kunstenaars die voornamelijk in Parijs werkten. Samen noemden ze zich surrealisten en publiceerden ze in 1924 een manifest.

Het surrealisme kwam voort uit de Dada beweging, die zich ten doel stelde om zich af te zetten tegen de gevestigde orde. Dada-kunstenaars waren pacifistisch en geloofde dat de rationaliteit en de dwang tot vooruitgang de wereld in oorlog had gedompeld. Dada kunstenaars stimuleerden daarom in chaos en persoonlijke expressie. Het surrealisme zoekt evenals de Dada naar een nieuwe wereld, die minder logisch en dwingend is dan de werkelijkheid. Maar waar Dada heel politiek geëngageerd en maatschappij-kritisch is, zijn surrealisten veel vooruitstrevender en persoonlijker.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-01-d-20/wp-content/uploads/sites/60/2021/05/Moodboard-Surrealisme-scaled.jpg” panorama=”on” credit=”Moodboard Surrealisme” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

In het bovenstaande moodboard heb ik een sfeer impressie gecreëerd over surrealistische kunst die in de jaren 90 gemaakt werd. Wat mij opvalt aan deze stukken is dat er echt afstand wordt gedaan van de realiteit. De kunstenaars maken beeld dat je niet terug ziet in de realiteit. De artiesten maken eigenlijk een nieuwe wereld.

Moodboard project context

Het surrealisme ontkent de werkelijkheid, ze zoekt in de gebieden van de menselijke geest een hogere werkelijkheid. Het onderbewuste en de droom worden de uitgangspunten voor nieuwe creatieve verbeeldingskracht. Om mijn hoofdvraag (hoe maak je surrealistische kunst?) te beantwoorden moet ik afstand doen van de realiteit.

Om context te geven aan mijn onderzoek heb ik een fictieve wereld bedacht die ik wil visualiseren door surrealistische kunst te maken. Onderstaand staat een korte introductie over deze fictieve wereld.

Bearth is een planeet waar dieren het voor het zeggen hebben. In de 22e eeuw was er meteoor zo groot als de zon onderweg naar de aarde. De mensheid was bang voor uitroeiing en besloot alle kernwapens tegelijkertijd op de meteoor te schieten. Dit is gelukt de meteoor werd verkruimeld in miljoenen kleine brokken steen die werden weggesmolten in de atmosfeer. Echter zijn door alle nucleaire raketten chemische afval stoffen in de atmosfeer beland. Deze afval stoffen hebben gek genoeg geen effect op de mensheid maar alleen op dieren. Alle dieren en insecten worden geëvolueerd waardoor ze even intelligenter worden. Hierdoor staat de mens niet langer meer boven aan de voedselketen en ontstaat er een derde wereld oorlog.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-01-d-20/wp-content/uploads/sites/60/2021/05/Moodboard-Bearth-scaled.jpg” panorama=”on” credit=”Moodboard Bearth” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Schetsen

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-01-d-20/wp-content/uploads/sites/60/2021/05/WhatsApp-Image-2021-05-18-at-14.00.07-e1621339293485.jpeg” panorama=”on” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-01-d-20/wp-content/uploads/sites/60/2021/05/WhatsApp-Image-2021-05-18-at-14.00.06-e1621339345671.jpeg” panorama=”on” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-01-d-20/wp-content/uploads/sites/60/2021/05/WhatsApp-Image-2021-05-18-at-14.00.07-1-e1621339378795.jpeg” panorama=”on” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *