Concept Dairy: Van stof tot kunst

Stoffen worden voornamelijk gebruikt om kleding mee te maken. Maar wat als je deze stoffen gebruikt waar ze eigenlijk niet voor gemaakt zijn?

Premisse: Hoe ga je van stof naar kunst?

Inleiding

In het begin van mijn project hebben de influencers Juultje Tieleman (Tieleman, z.d.)
en Emma Chamerlin (Chamberlain, z.d.) mij geïnspireerd om met het thema blauw aan de gang te gaan. Ze droegen beide veel blauwe kleren.
Blauw is overal om ons heen. Denk maar aan de lucht, de zee, jouw favoriete spijkerbroek. Blauw staat ook voor stabiliteit en de geest (“Psychologie van kleur: dit zeggen kleuren over merken”, 2017). Als allerlaatste is blauw toevallig ook nog mijn lievelingskleur en dit inspireert me.
Omdat de term blauw nog te breed is heb ik ervoor gekozen om blauwe stoffen als onderwerp te nemen.

 

Hoofdvraag

“Kan ik blauwe stoffen voor iets anders gebruiken dan waar deze voor gemaakt zijn?”

 

Plan van aanpak

Ik ben benieuwd wat ik met mijn onderwerp kan doen en ben daarom naar CMD Methods gaan kijken, de onderstaande sprongen er voor mij uit:

  • Benchmark Creation
    Hiermee kan je kijken welke projecten er zijn en hoe deze projecten zijn aangepakt. Ik kan hiervan leren voor mijn procesaanpak.
  • Comparison Chart
    Deze lijkt me handig omdat je hiermee bijvoorbeeld ideeën, inzichten of andere dingen kan vergelijken en daarmee uiteindelijk de beste optie kiest.
  • Field Trial
    Ik wil graag poolshoogte kunnen nemen van mijn project. Een van de beste mogelijkheden lijkt mij op een plek waar mensen het kunnen zien, dan kunnen ze ook hun mening over mijn project geven.
  • Inspiration wall
    Hierop hang ik tijdens het proces ideeën op. Later kan ik er naar kijken met bijvoorbeeld de comparison Chart en zo bepalen welk idee het beste is.
  • Sketching
    Deze spreekt voor zich, ik wil mijn ideeën en inspiratie op papier zetten zonder tekst te hoeven gebruiken.

Buiten de CMD Methods wil ik ook graag gaan experimenteren met de materialen.

  • Ik wil uitzoeken wat ik met spijkerstof kan doen. Dat is namelijk het eerste waar ik aan denk, als ik denk aan blauw en kleding. Denk hierbij aan verven, bleken of tekenen.
  • Ik wil naar de kringloop gaan (of rondvragen) om veel blauwe kledingstukken te verzamelen en dan onderzoeken wat voor verschillende texturen het kan hebben.
  • Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik het blauw weghaal of vervang door een andere kleur.
  • Een foto omzetten in een kledingstuk of een foto maken en hier een kledingstuk bij zoeken. Vervolgens voor mezelf na gaan waarom past dit kledingstuk bij de foto (van bijvoorbeeld de foto’s die ik al gemaakt had).

Verder wil ik me door mijn proces laten leiden tot iets moois. Het zou fantastisch zijn als ik iets maak waar ik trots op ben en wat ik vet vind. Ook zal het mooi zijn als de vertaling van iets wat ik vet vind impact heeft op de mensen die naar mijn eindwerk kijken.

 

Vormonderzoek

Ik heb afgelopen weken breed vormonderzoek gedaan. Ik beschrijf alleen wat ik gedaan heb om tot mijn eindresultaat te komen.

Mijn hoofdvraag van dit project is waarvoor kan ik stoffen nog meer voor gebruiken? Ik ben de stof gaan gebruiken als kwast. Hierbij heb ik spijkerstof gebruikt omdat dit het beste werkte. Ik heb een paar kunstwerken gemaakt die me ook echt aanspraken, ook al wist ik niet zo goed waarom.

Naast het verven ben ik ook gaan stempelen met spijkerstof.

Ik heb verschillende vormen gestempeld en ben uiteindelijk verdergegaan met een vervagend effect van een hoofd op verschillende A4’tjes. Ik heb voor een hoofd gekozen omdat de kleur blauw voor ‘de geest’ staat en ik werd geïnspireerd door een videoclip van Tame Imapala (tameimpalaVEVO, 2012).
De hoofden heb ik daarna door middel van After Effects achter elkaar gezet en er een animatie van gemaakt. Bij dit werk had ik zelf een wow-effect en heb er daarom voor gekozen om hier mee verder te gaan.

 

Om te kijken wat het meest interessant was heb ik ook nog kleinere hoofden gebruikt en andere vormen en andere kleuren. Degene met verschillende kleuren valt heel erg op waardoor ik het mooi vind, het straalt drukte en chaos uit. Rood straalt ook boosheid uit.
Nu moet ik gaan bedenken wat ik wil dat mijn werk bij mensen doet en zo kan ik bepalen wat de kleur gaat zijn.

Om erachter te komen wat mijn kunst doet bij mensen ben ik bij kunstenaars gaan kijken wat voor werk zij gemaakt hebben en wat het werk uitstraalt. Ian Berry (Berry, z.d.) en Marlene Dumas (Menkhorst, 2017) hebben bij mij veel losgemaakt over wat ik nu wil met mijn werk. Wat is de precieze betekenis van mijn werk? Hoe worden mensen geraakt die ernaar kijken?

Voor mezelf heb ik bedacht wat ik wil wat mijn werk doet met mensen. Mijn werk moet op de expositie een gevoel van verwarring, ongemakkelijkheid en onwetendheid over brengen.
Ik heb onderzoek gedaan naar wat mijn werken oproepen bij mensen om te zien of ik kan bereiken wat ik wil.
Tot nu toe haal ik hieruit dat ik zeker meerdere kleuren moet gebruiken omdat de mensen hierdoor vinden dat er veel chaos ontstaat en dat komt al dichtbij wat ik wil dat mensen ervaren.

Eindresultaat

Wat ik precies ga maken is te zien op de expo. Zoals hierboven uitgelegd weet ik ongeveer wat ik moet doen. Maar hoe wil ik mijn werk op de expositie exposeren?

Mijn eindresultaat wil ik gaan exposeren als een animatie maar dan analoog. Ik kan eindelijk mijn passie voor film en animatie betrekken in dit proces. Ik heb onderzoek (Storyworld, z.d.) gedaan naar verschillende animatiestijlen die analoog zijn. Ik heb gekozen om een zoetrope te maken (Contributor, 2005).
Ik had deze zoetrope ook al eerder gezien in de film The Conjuring 2 (Wan, 2016). Toen vond ik het al supergaaf dat ze daar animaties mee kunnen maken.

Conclusie

Kan ik stoffen voor iets anders gebruiken dan waar deze voor gemaakt zijn? Was mijn hoofdvraag van dit project. Doormiddel van mijn onderzoek, proces en experimenten kan ik deze vraag beantwoorden met ja. Ik heb als het ware mijn eigen kunst gemaakt. Iets waar ik trots op kan zijn omdat dit ontstaan is vanuit blauwe stoffen en dat had ik nooit verwacht.

Reflectie

Starr-reflectie

S De situatie voor mij deze periode was dat ik voor het eerst heb ervaren hoe een goed creatief onderzoek verloopt zonder te veel achter mijn computer te zitten. Dus voornamelijk door te experimenteren met materialen en kleuren achter nieuwe dingen zien te komen. Ik had zelf de leiding over mijn proces maar mijn docenten & klasgenoten hebben wel te maken gehad met mijn proces.

T Mijn taak in dit proces is de leiding over mijn eigen project. Een goed eindresultaat neer te zetten waar ik trots op ben en fantastisch vind.

A Ik heb mezelf eigenlijk in het diepe gegooid van dit proces. Ik wist niet goed wat de docenten van me wilde dus heb ik me maar gewoon gestort op het experimenteren en realiseren van dit project. Ik heb een lange tijd onwetend dingen gedaan maar daardoor ben ik juist op super vette dingen gekomen waar ik blij mee ben.

R Ik merkte eerst niet heel veel van mijn docenten of ik goed of slecht bezig was. Halverwege mijn proces kreeg ik te horen dat ik goed op weg was. Dit vond ik heel fijn om te horen maar achteraf ben ik daardoor op een lager pitje gaan werken dan ik daarvoor bezig was. Omdat ik daardoor te makkelijk over dingen ging denken. Uiteindelijk moest ik daardoor hard aanpoten.

R De volgende keer wil ik mijn proces beter aanpakken door beter te weten waar ik mee bezig ben. Ik had er dan meer uit kunnen halen. Zo kan ik ook voor mezelf beter conclusies trekken. Ik voel me niet heel erg kunstzinnig maar ben uiteindelijk toch wel trots op wat voor kunstwerk ik heb neergezet.

 

Bronnen

Berry, I. (z.d.). Ian Berry Art in Denim. Geraadpleegd op 10 mei 2021, van https://www.ianberry.org

Chamberlain, E. (z.d.). Emma Chamberlain Instagram. Geraadpleegd op 20 april 2021, van https://www.instagram.com/emmachamberlain/

Contributor, T. (2005, 21 september). Zoetrope. Geraadpleegd op 30 mei 2021, van https://whatis.techtarget.com/definition/zoetrope

Menkhorst, R. (2017, 25 maart). De levenslessen van Marlene Dumas: Niet alles wat ik maak is een meesterwerk. Geraadpleegd op 20 mei 2021, van https://www.trouw.nl/nieuws/de-levenslessen-van-marlene-dumas-niet-alles-wat-ik-maak-is-een-meesterwerk~bd7164ee/

Psychologie van kleur: dit zeggen kleuren over merken. (2017, 15 juni). Geraadpleegd op 21 april 2021, van https://thebigstory.nl/psychologie-van-kleur/

Storyworld. (z.d.). Een museum vol verhalen. Geraadpleegd op 26 mei 2021, van https://www.storyworld.nl/nl/ontdek-het-museum/een-museum-vol-verhalen

tameimpalaVEVO. (2012, 8 november). Tame Impala – Feels Like We Only Go Backwards (Official Video)[Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=wycjnCCgUes

Tieleman, J. (z.d.). Juultje Tieleman Instagram. Geraadpleegd op 20 april 2021, van https://www.instagram.com/juultjetieleman/

Wan, J. (Regisseur). (2016). The Conjurig 2 [Film]. New Line Cinema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *