Het Universum der Mechanica

Positivisme

Positivisme is in de westerse filosofie in het algemeen beschreven als elk systeem dat zich beperkt tot de ervaringsgegevens en daarmee bevindingen zonder bewijs of metafysische speculaties uitsluit. Om preciezer te zijn verwijst de term naar de gedachte van de Franse filosoof Auguste Comte (1798-1857). De fundamentele bevestigingen van positivisme zijn (1) dat alle kennis over feitelijke zaken gebaseerd is op de “positieve” gegevens van ervaring en (2) dat buiten het rijk van de feiten van die van pure logica en wiskunde ligt. Ik vat positivisme op als het geloof dat alles wat wij weten en ook wat wij nog niet weten uiteindelijk te verklaren is aan de hand van de wetenschap en observaties. Waar dat dan toe zal leiden is onzeker voor mij. Een voorbeeld hiervan is hoe je aan de hand van een planetarium uit kan leggen hoe de planeten in ons zonnestelsel bewegen ten opzichte van de aarde. Een planetarium is een theater gewijd aan populair onderwijs en amusement op het gebied van astronomie en verwante gebieden, met name ruimtewetenschap, en traditioneel gebouwd met een halve-bolvormig plafond dat wordt gebruikt als een scherm waarop afbeeldingen van sterren, planeten en andere hemellichamen worden geprojecteerd.

Mechanica

Mechanica kun je omschrijven als de tak van fysica dat zich bezig houdt met de beweging van materiële objecten. De term mechanica verwijst in het algemeen naar de beweging van grote objecten, terwijl de studie van beweging op het niveau van het atoom of kleiner het domein is van de kwantummechanica. Dit is de de culturele beschrijving van het woord Mechanica volgens dictionary.com.

Universum

Het universum is het hele kosmische systeem van materie en energie waarvan de aarde, en dus het menselijk ras, deel uitmaakt. Tot nu toe heeft de mensheid een lange weg afgelegd sinds samenlevingen en maatschappijen zich de aarde, de zon en de maan voorstelden als de belangrijkste scheppingsobjecten, waarbij de rest van het universum bijna als een bijzaak werd gevormd. Tegenwoordig is het bekend dat de aarde slechts een kleine rots is in een ruimte van onvoorstelbare uitgestrektheid en dat de geboorte van ons zonnestelsel waarschijnlijk slechts ‘’één van de vele gebeurtenissen was die plaatsvonden tegen de achtergrond van een reeds volwassen universum. Deze les, die als nederig kan worden omschreven, heeft een opmerkelijk feit onthuld. Een feit dat het kleinste deeltje in het universum een rijk en nobel erfgoed schenkt: gebeurtenissen die plaatsvonden in de eerste paar minuut van de schepping van het universum 13,7 miljard jaar geleden, blijken een diepgaande invloed op de geboorte, het leven en de dood van melkwegstelsels, sterren en planeten. Er kan inderdaad een lijn worden getrokken van het smeden van de materie van het universum in een oerknal naar het verzamelen op aarde van atomen die veelzijdig genoeg zijn om als basis van leven te dienen. De intrinsieke harmonie van zo’n wereldbeeld heeft een grote filosofische en esthetische aantrekkingskracht, en het zou kunnen verklaren waarom de publieke belangstelling voor het universum altijd stand heeft gehouden.

Mijn opvatting

Zelf ben ik benieuwd naar of ik de beweging van iets wat wij met het blote oog kunnen zien, dus iets van een installatie of bewegend voorwerp, kan gebruiken om een visualisatie te maken van een begrip dat te maken heeft met het Universum. Dit kan bijvoorbeeld oneindigheid zijn, of het oneindig uitzetten van het universum. Ik merk dat ik al snel terecht kom bij oneindige beweging. Oneindigheid is te verdelen in telbare oneindigheid en ontelbare oneindigheid. Wat mij opvalt aan de werken en uitspraken van erkende wetenschappers van deze tijd is dat zij continue grote concepten en theoretische kaders proberen begrijpbaar te maken met hedendaagse voorbeelden. Zo legt Stephen Hawking in zijn boek; The Theory Of Everything, The origin and fate of the universe, uit dat iets als het Doppler effect uit te leggen is aan de hand van een voorbij rijdende auto. Als de auto je tegemoet rijdt is de frequentie van het geluid hoger dan als de auto van je weg aan het rijden is. Op deze manier is het voor iemand die minder kennis heeft van beweging en het universum toch voor te stellen hoe wetenschappers op het concept van het Doppler effect zijn gekomen. Het Doppler effect wordt namelijk gebruikt om de snelheid van sterren en sterrenstelsel die van ons weg bewegen of dichterbij komen te berekenen.

Wat ga ik doen

Wat ik dus eigenlijk aan het doen ben is, vanuit het geloof dat alles te verklaren valt aan de hand van de wetenschap, mijn fascinatie voor mechanica en het universum aan elkaar aan het koppelen om uiteindelijk de toeschouwer van mijn werk te inspireren of een inzicht bij te brengen. Een planetarium is een goed voorbeeld van iets waar ik uiteindelijk mee zou komen, dit is helaas wel al door iemand bedacht. Mijn creatieve zoektocht is dus naar een begrip of waarneming dat ik aan de hand van mijn skills, die ik heb opgedaan of nog ga opdoen met Adobe programma’s en mijn motorische vermogen, weet uit te leggen aan iemand anders. Denk hierbij aan Illustrator, Photoshop en Premiere Pro, schilderen, knutselen, het in elkaar zetten van bewegende onderdelen om iets nieuws te creëren, iets reverse engineeren om te weten hoe het werkt. Ik hoop hiermee te bereiken dat mijn creatieve zoektocht mij helpt met het begrijpen van hoe ik de wereld zie en het bestaan van de mens en mijzelf. Ik zou het heel erg cool vinden om er achter te komen dat mijn uiteindelijke werk een stukje betekenis kan geven aan de toeschouwer en bijvoorbeeld een gevoel van optimistisch nihilisme kan geven.

Hoofdvraag:

Hoe maak ik een begrip omtrent het universum op een visuele manier duidelijk aan de hand van mechanica, ofwel beweging?

Deelvragen:

Hoe visualiseer je een filosofische stroming?

In hoeverre is het mogelijk om een persoon een mogelijk stukje betekenis van het leven mee te geven?

Wat zijn visuele manieren om oneindigheid in vast te leggen?

Wat is optimistisch nihilisme? En op welke manier is dat over te brengen?

In hoeverre is een persoonlijke creatieve zoektocht te vergelijken met een zoektocht naar betekenis?

Bronnen:

1. Feigl, H. (2020, 4 november). Positivism | Definition, History, Theories, & Criticism. Geraadpleegd op 17 november 2020, van https://www.britannica.com/topic/positivism
  2. The Editors of Encyclopaedia Britannica. (z.d.). Planetarium | astronomy. Geraadpleegd op 17 november 2020, van https://www.britannica.com/science/planetarium
  3. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company. (z.d.). Definition of mechanics | Dictionary.com. Geraadpleegd op 18 november 2020, van https://www.dictionary.com/browse/mechanics?s=t