Door andere ogen

Research Proposol

Inleiding
Voor studio Seminar heb ik ervoor gekozen om de onderwerpen kunst, tentoonstellingsontwerp, storytelling en fantasie te gaan combineren. Waardoor het onderwerp ‘door andere ogen’ is ontstaan. Een aantal jaar geleden heb ik de opleiding Cultureel Erfgoed gevolgd. Hier heb ik mijn passie voor tentoonstellingsontwerp en storytelling ontdekt. Ik wil mijn vorige studie Cultureel Erfgoed (Figuur 1) verbinden met mijn CMD-opleiding. Dit onderwerp is de perfecte manier om deze twee werelden die mij aanspreken te verbinden.

Figuur 1: Reinwardt Academie – Cultureel Erfgoed

In mijn vrije tijd bezoek ik graag tentoonstellingen en laat ik mij graag onderdompelen in de verhalen die kunstwerken willen vertellen. Zo spreekt symboliek in kunst mij erg aan, ik vind het intrigerend als een kunstwerk mij in eerste instantie op een verkeerd been kan zetten, voordat ik de ware betekenis ontdek. Zoals bij het schilderij van Caspar Netscher – Bellenblazende jongen (1670) op het eerste oog zie ik een vrolijk ventje die bellen aan het blazen is, maar door het schilderij te bestuderen blijkt een bellenblazend kind symbool te staan voor tijdelijkheid van het leven (Figuur 2).

Figuur 2: Caspar Netscher, Bellenblazende jongen (1670) Mauritshuis, Den Haag

 

“Het leven kan in een keer uiteenspatten”
– Caspar Netscher – Bellenblazende jongen (1670)

Ook spreekt het surrealisme mij heel erg aan, Salvador Dali is een van mijn favoriete kunstenaars binnen het surrealisme. Bij het schilderij verschijning van gezicht en fruitschaal op een strand (1938), zijn griezelige verwarringen van ons droomleven als samenhangende flarden van de werkelijkheid te zien (Figuur 3) (Gombrich, 1995). Het wegdromen bij schilderijen, je fantasie de vrije loop te laten en je eigen verhalen erbij bedenken vind ik fascinerend.

Figuur 3: Salvador Dali – Verschijning van gezicht en fruitschaal op een strand (1938)

Een verhaal van een kunstwerk wil ik niet lezen op een tekstbordje maar echt ervaren. Dat het kunstwerk een (interactieve) beleving wordt die mijn fantasie prikkelt. In dit onderwerp stel ik mijzelf dan ook de vraag: zijn er andere manieren om bezoekers onderdeel te laten worden van het verhaal van een kunstwerk in plaats van het gebruik van tekstbordjes (Figuur 4)? Het onderzoek om antwoord op deze vraag te krijgen is relevant, omdat ik wil gaan bekijken hoe je kunst op een inspirerende manier kunt overbrengen op het publiek. Waarvoor ik wellicht een nieuwe ervaring kan ontwerpen.

Figuur 4: Tekstbordjes bij kunstwerken in Mauritshuis

 

Scope, definitie, kaders
Voor mijn seminar project wil ik een betoverende tijdreis maken door verschillende kunstwerken uit verschillende kunstperiodes. Waarin de bezoeker ondergedompeld wordt in de verhalen en de gevoelswereld van deze kunstwerken. Om deze werken beter te gaan begrijpen en om achter de gedachten en emoties van de kunstenaar te komen wil ik mij gaan verdiepen in de symbolieken en de visie van de maker. Ik wil onderzoeken of er andere manieren zijn dan tekstbordjes om bezoekers het verhaal van een schilderij te laten ervaren.

Vervolgens wil ik een eigen ‘door andere ogen’ tentoonstelling ontwerpen en de rol van curator en tentoonstellingsontwerper op mij nemen. Hiervoor wil ik gaan onderzoeken en ontdekken hoe deze kunstwerken het beste tentoongesteld kunnen worden, zodat je als bezoeker geïnspireerd en ondergedompeld wordt in het verhaal van het kunstwerk. Daarvoor wil ik gaan onderzoeken hoe tentoonstellingsontwerpers storytelling inzetten om een overkoepelend verhaal in een tentoonstelling te kunnen vertellen, welke (interactieve en immersieve) manieren van tentoonstellen er op dit moment worden ingezet. Tot slot wil ik in dit seminar project mijzelf uitdagen om nieuwe innovatieve manieren van tentoonstellen te gaan bedenken en te ontwerpen.

Methode
Eerst is het van belang om onderzoek te gaan doen naar verschillende kunstperiodes en welke kunstwerken mij daarin het meeste aanspreken en hiervan moodboards te maken. Om kunstwerken te vinden wil ik de boeken: eeuwige schoonheid en algemene kunstgeschiedenis raadplegen (Figuur 5).

Figuur 5: Algemene kunstgeschiedenis en Eeuwige schoonheid

Daarnaast wil ik de kunstgeschiedenis colleges van de opleiding Cultureel Erfgoed terugkijken, online museums bezoeken en kijken in beeldarchieven en kunstmagazines. Vervolgens wil ik van de werken die zichtbaar zijn op het moodboard onderzoek gaan doen naar de symboliek en/of het verhaal achter het kunstwerk. Hiervoor wil ik de bovenstaande bronnen gebruiken en via internet op onderzoek uitgaan. Deze informatie wil ik gaan verzamelen in een visueel document en als naslagwerk.

Vervolgens wil ik erachter komen hoe en op welke manieren kunstwerken tentoongesteld kunnen worden. Hiervoor wil ik een (inspiratie) onderzoek doen naar bestaande tentoonstellingen. De volgende vragen wil ik gaan beantwoorden:

  • Op welke manieren worden kunstenwerken tentoongesteld?
  • Hoe zorgen museums ervoor dat mensen zich kunnen onderdompelen in de kunstwerken?
  • Welke trends zijn er op het gebied van kunstwerken (immersive) tentoonstellen?

De informatie uit dit onderzoek wil ik visueel vormgeven doormiddel van moodboards.

Vervolgens wil ik elke week/ twee weken één kunstwerk pakken die ik bij mijn voorafgaande onderzoek heb geanalyseerd. Via een creatief onderzoek wil ik gaan experimenteren met verschillende technieken hoe ik als ontwerper de bezoeker het verhaal van het kunstwerk kan laten beleven en ze mee kan nemen in het kunstwerk. Deze uitingen wil ik testen om erachter te komen of ze het gevoel hebben ondergedompeld te worden in het verhaal van het kunstwerk.

Als eindproduct hoop ik een eigen tentoonstelling te mogen ontwerpen waarin de bezoekers een betoverende tijdreis maken door verschillende kunstwerken uit verschillende kunstperiodes. Waarin de bezoeker ondergedompeld wordt in de verhalen en de gevoelswereld van deze kunstwerken.

Verwachting
Aan het einde van mijn seminar project verwacht ik meer kennis te hebben over de verhalen die kunstwerken willen vertellen, hoe een tentoonstelling tot stand komt en ontworpen kan worden. Ook verwacht ik dat er aan het einde van het project een ‘door andere ogen’ tentoonstelling is ontworpen waarbij de bezoekers een betoverende reis door de tijd maken waarin ze ondergedompeld worden in verschillende kunstwerken uit verschillende kunstperiodes.

Bronnenlijst

  • Fleming, J., & Honour, H. (2009). Algemene kunstgeschiedenis. Amsterdam: Meulenhoff
  • Gombrich, E. (1995). Eeuwige schoonheid. Houten: Spectrum.
  • Mauritshuis. (z.d.). Caspar Netscher, Bellenblazende jongen, 1670. Geraadpleegd op 16 april 2021, van https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/verdiep/de-collectie/kunstwerken/bellenblazende-jongen-l120/
  • Mauritshuis. (z.d.). Het eerste gigapixel-museum ter wereld. Geraadpleegd op 19 april 2021, van https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/verdiep/de-collectie/virtueel-mauritshuis/
  • Nienke. (2018, 19 maart). De betekenissen van symbolen in schilderijen. Geraadpleegd op 18 april 2021, van https://www.betaalbarekunst.nl/kunstnieuws/symbolen-schilderijen/

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *