Research proposal

Can you feel the packaging?

Mijn research gaat over ergernissen en fascinaties bij verpakkingen. Je krijgt een geïrriteerd gevoel als een verpakking niet juist werkt, denk maar aan een strip die je moet lostrekken maar helemaal scheef scheurt. Of juist het gevoel van het perfect openen van een zak M&M’s en deze vervolgens netjes dicht kan plakken.

Ik vind packaging design een hele vette tak in de creatieve wereld, met name vernieuwende verpakkingen die nog niet eerder gemaakt zijn. Bijvoorbeeld deze innoverende havermout verpakking ontworpen door designer Niklas Hessman. Het is een verpakking van havermout voor een simpel ontbijtje, je breekt de verpakking open net als een ei wat het maken van je ontbijt sneller en leuker maakt. (Natarelli, 2010)

Tijdens mijn research ga ik opzoek naar de gevoelens, ergernissen en fascinaties onder de verpakkingen. Door hier meer inzicht en begrip in te ontwikkelen wil ik een innovatieve perfect werkende verpakking creëren waarbij een enorm geluk en fascinerend gevoel vrijkomt bij de gebruiker. Doormiddel van kennis opdoen, testen en iteraties kan ik zo een soort verpakking ontwikkelen tijdens dit creatieve proces.

 

Wat en hoe ga ik onderzoeken

Ik wil gaan onderzoeken wat de reden is waarom bepaalde gevoelens vrijkomen tijdens het openen van verpakkingen. Wat is er nou erg aan dat een strip scheef losscheurt, en hoe zorgt Apple ervoor dat iedereen verliefd is op hun verpakkingen? Ook wil ik inspiratie halen uit andere designers die innovatieve verpakkingen ontwerpen, hoe komen zij op ideeën en wat is hun proces? Ik heb een aantal hoofdvragen opgesteld die ik wil gaan uitzoeken:

  • Welke verschillende gevoelens ontstaat er tijdens het openen van verpakkingen?
  • Welke innovatieve verpakkingen worden er op dit moment aangeboden?
  • Welke packaging designers bestaan er die innovatieve verpakkingen ontwerpen?
  • Wat is het proces van deze designers?
  • Welke pains van verpakkingen moeten ik vermeiden?
  • Welke gains van verpakkingen moet ik toepassen?

 

Ik heb een aantal stappen op een rijtje gezet om mee te beginnen, in het proces zullen hier nog veel onderzoeken en testen tussendoor komen:

  • Ik wil heel veel meningen verzamelen van allerlei verschillende mensen, ik wil erachter komen waar iedereen zich aan irriteert, blij van wordt, een vervelend gevoel, of juist een gelukkig gevoel bij ervaart (de pains & gains).
  • Ik wil deskresearch doen naar innovatieve packaging designers.
  • Ik wil experts spreken en vragen naar hun creatieve proces tijdens het ontwerpen van verpakkingen om inspiratie op te doen voor mijn eigen creatief proces.
  • Ik wil een keuze maken voor de verpakking die ik wil gaan ontwerpen met welk materiaal, deze ga ik continu verbeteren en testen bij allerlei verschillende mensen om zoveel mogelijk meningen te ontvangen. Met als doel een zo fijn mogelijk, fascinerend en geluk gevoel te bereiken.
  • Ik wil onderzoek doen naar de gevoelens van branding bij verpakkingen, dit wil ik doen doormiddel van verpakkingen laten zien en meningen vragen aan allerlei verschillende mensen.
  • Uiteindelijk wil ik een expert review doen van mijn verpakking voor finishing touche.
  • Ook wil ik onderzoek doen naar een manier om mijn verpakking op de beste manier te tentoonstellen, dit is iets voor de toekomst waar ik nu nog niet te veel aan ga denken.

Het verwachtte resultaat

Ik verwacht dat ik aan het einde van dit project een complete innovatieve verpakking met een uitgewerkte branding kan tentoonstellen, die een extreem gelukkig, fascinerend en blij gevoel opbrengt bij de gebruiker.

Doormiddel van experts te spreken en veel te itereren op mijn verpakking zal ik de beste versie mogelijk kunnen maken voor mijzelf. Ik verwacht dat ik veel ga leren van dit creatief proces omdat ik nooit eerder bewust ben geweest van het proces tijdens het ontwerpen van een verpakking. Vaak werk ik naar een eindresultaat met weinig testen en alleen aannames, dit project ga ik het helemaal anders aanpakken. Ook het stukje gevoelens bij designs heb ik nog niet vaak aangekaart en zal een nieuwe ervaring worden dit project.

 

Bronnen

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.