3D Character Design – Een Nieuwe Dimensie

Inleiding

Een karakter maakt of breekt een verhaal voor mij. Zo is het voor mij erg belangrijk hoe de personages in een game / verhaal eruit zien en zich gedragen. De karakters moeten er interessant uitziet en passen binnen de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Ik kan er moeilijk tegen als het thema en de stijl van de vormgeving een ‘style-clash’ hebben.

Wat mij ook erg fascineert, is hoe Disney niet sprekende karakters toch een ongelofelijk grote persoonlijkheid weten te geven. In de film “Coco” is er bijvoorbeeld een hond die geen woord spreekt, maar je weet precies wat de hond wil, denkt of doet door hoe hij zich gedraagt. Daar zijn ze echt meesters in en ik zou graag willen leren hoe je dit kan doen om dat zelfde gevoel te creëren.

Disney Coco Filmposter

Tijdens het gamen, kan ik mij soms ook verliezen in het karakter wat ik op dat moment speel. Als het echt draait om een spannend verhaal, dan zit ik vaak op het puntje van mijn stoel om te weten hoe het verder gaat (en is het spel op pauze zetten nogal lastig). Vaak is dit het geval bij ‘Fantasy Games’ (denk aan “Ori and the Blind Forest” en de “Professor Layton Serie”).

Ori and the Blind Forest Cover Art
Alle Professor Layton Games

In dit Seminar project wil ik mijn vermogen om karakters te ontwerpen verbeteren en een aantal eigen karakters creëren. Deze ga ik vervolgens proberen 3-dimensionaal te maken om de karakters nog meer tot leven te kunnen wekken. Hier zitten elementen in van storytelling, world-building, character design en een nog te bepalen techniek van 3D-vormgeving.

Context

Fantasie karakters die menselijke eigenschappen hebben, is echt mijn ‘cup of tea’. Ik vind het ook interessant om (mythologische) wezens gecombineerd met elkaar of met mensen te zien. Het geeft dan toch een extra dimensie op het karakter, wat niet mogelijk is als je het ‘realistisch’ houdt. Juist die dingen die in het echt net zouden kunnen, trekken mij aan. Ik ga dit proberen zelf te doen bij het maken van karakters en uiteindelijk de 3D-wereld in te stappen daarmee. Zo kan ik mijn extra dimensie toevoegen aan deze verhalen.

De stijl van Character Design die mij enorm aanspreekt, is bijvoorbeeld het overdrijven van de ‘body features’ van het karakter. Bijvoorbeeld een atletisch persoon met echt een driehoek lichaam. Verder vind ik het heel gaaf als artiesten met een realistische stijl de karakters echt weten te presenteren alsof ze echt bestaan. Genoeg details en een gave pose, zodat je kan inleven in het karakter.

Om Character Design beter te begrijpen is meer nodig dan een grote fantasie. De anatomie, stijl, persoonlijkheid en karakteristieken van het karakter vormen samen een complete ervaring als je naar een beeld kijkt. Ik moet dus meer onderzoek doen naar het complete proces van het maken van een karakter (i.p.v. gewoon lekker tekenen om het zo te zeggen). ­­

Hieronder staan een aantal voorbeelden van stijlen die mij aanspreken:

Pokemon Lycanrock Mega Concept – Pinterest
Zelfgemaakte Lycanrock Mega-Evolutie
Crawdaunt Concept Art – Pinterest

Pokemon Fusions of concept art van fans vind ik fantastisch om naar te kijken. Ik heb zelf ook een aantal hiervan gemaakt, om te kijken hoe en wat. Dat vond ik erg leuk en ga ik zeker mee door. De simplistiche stijl van Pokemon vind ik interessant, omdat ze redelijk simpel zijn, maar toch veel details/diepgang.

3d character cartoon rabbit girl model design by carlos ortega
3d character cartoon girl model design by carlos ortega elizalde
3d cartoon girl character yansculpts

De andere stijl vind ik heel vet vind, is het realistische. Als de karakters lijken alsof ze echt bestaan, dat wil ik ook leren. Het level van detail die gebruikt wordt, maakt voor zo’n magische ervaring. Ik ga hier ook mee experimenteren (om te kijken hoe realistisch ik zou kunnen tekenen).

Vroeger tekende ik best vaak. Vorig jaar heb ik geprobeerd om de ‘Inktober-Challenge’ te halen, maar bleef helaas bij dag 14 steken. Mijn motivatie voor het maken van karakters en vooral het tekenen is de laatste tijd een beetje afgezwakt. Dat vind ik zonde en wil ik graag weer oppakken door dit project.

Een grove blauwdruk van wat ik wil onderzoeken is als volgt:

Eerst ga ik onderzoeken welke methodes er zijn om karakters vorm te geven. Ook wil ik meer kennis krijgen over het ‘stappenplan’ van het maken van een karakter, zoals het inzetten van ‘basic shapes’ en anatomie. Als laatste wil ik kijken hoe ik hier een extra toevoeging aan kan doen, om de karakters beter tot hun recht kan laten komen dan ze in de 2D-wereld doen.

Mijn hoofdvraag voor Seminar luid als volgt:

Hoe kan ik mijn eigen gecreëerde karakter(s) uitbreiden en in 3D vorm weergeven.”

 

Methode

In dit project ga ik veel tekentechnieken uitproberen door middel van creatief onderzoek. Vooral heel veel verschillende karakters maken, totdat ik een soort ‘niche’ heb van een stijl waar ik vervolgens meerdere karakters in wil maken. In de eerste weken ga ik zoeken naar wat ik wil en daarna ga ik deze steeds verder uitwerken. Meer details toevoegen, experimenteren met een 3D uitwerking en kijken hoe ik deze karakters zo ‘levend’ mogelijk kan maken. Aan het einde van dit project wil ik een aantal karakters gemaakt hebben die tot leven komen voor de ogen van de toeschouwer.

 

Verwacht Resultaat

Mijn verwachting van dit project is dat ik een zichtbare verbetering zie in het maken van karakters op het gebied van mijn creativiteit en ‘tekenskills’ . Ook ga ik verschillende uitingen van de 3D karakters maken, denkend aan een lightbox, een animatie of een klein beeldje van mijn karakters. Ik ga kijken naar de beste manier van het presenteren van mijn eigen karakters. Het lijkt mij interessant om later iets met Charater Design te gaan doen en dit project is een goede start om te kijken of dat waarheid wordt.

 

Bronnenlijst:

C. (2021, 19 februari). Winners of the “Ninja Cats” Challenge. Character Design References. https://characterdesignreferences.com/winners5/winners-of-the-ninja-cats-challenge

COCO MOVIE – Speel gratis puzzel op. (z.d.). Puzzle Factory. Geraadpleegd op 23 april 2021, van https://puzzlefactory.pl/nl/puzzle/speel/bioscoop/256970-coco-movie

Crystal Crawdaunt. (z.d.). Project Azurite. Geraadpleegd op 23 april 2021, van https://www.projectazurite.com/crystal-crawdaunt

GALICIA, C. (2021, 22 februari). Every Professor Layton Game, Ranked (According To Metacritic). Screen Rant. https://screenrant.com/professor-layton-game-metacritic/

N. (z.d.). 25 Beautiful and Realistic 3d Character Designs from top designers. 25 Beautiful and Realistic 3d Character Designs from Top Designers. Geraadpleegd op 23 april 2021, van https://webneel.com/3d-character-designs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *