Research Proposal “Game als ervaring”

Naam: Roy van Overbeek

Inleiding

Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor games, en eigenlijk wat daarmee te maken heeft. Dingen zoals de storytelling in een game, het design van een game maar ook het programmeren vind ik wel interessant. Sommige games brengen echt een ervaring met zich mee, je blijft bijvoorbeeld nadenken over het verhaal en je gaat je echt inleven in de karakters. Het lijkt mij ontzettend leuk om ook zo’n ervaring neer te zetten in dit seminar project. Een game wordt vaak gezien als iets wat je even speelt en daarna snel weer vergeet, maar dat wil ik niet bij mijn project. Ik zie het dan ook als mijn doel om een “game als ervaring neer te zetten”. Ik wil dat mensen na het spelen of zien van mijn game echt een ervaring hebben meegemaakt, wat hun nog langer bij zal blijven. Een verwachting heb ik niet echt, ik hoop natuurlijk dat ik echt iets heel tofs kan neerzetten. Ook weet ik wel dat ik er nog niet zo veel ervaring mee heb, ik heb nog nooit iets met een game gedaan en nog nauwelijks geprogrammeerd. Het gaat dus een enorme uitdaging worden om dit allemaal voor elkaar te krijgen, maar ik er alles aan doen om een ervaring neer te zetten. Dit onderzoek is interessant voor mensen die graag een beginnende game willen maken en er nog geen ervaring mee hebben. Ook is dit interessant voor mensen die meer willen weten van het neerzetten van een ervaring, hoe breng je bijvoorbeeld goed een verhaal in beeld en welke elementen horen daarbij dat ga ik allemaal onderzoeken.

Context

Het gaat over een ervaring beleven door middel van een game, in welke stijl ik dat ga doen ben ik nog niet zeker van. Als ik kijk naar de games die ik speel en mij de beste ervaring geven zijn dat voornamelijk horror games die ook gefocust hebben op een goede storyline. Ook vind ik games die aan jou de keuze laten om het verhaal te bepalen heel tof, hierbij is er natuurlijk een grote rol voor de storytelling. Ik vind het heel tof als een game je echt in het verhaal weet te trekken en dat je je gaat inleven in een personage. Je krijgt bijvoorbeeld medelijden of je bent boos op een personage in de game. Ik denk op dit moment dat ik de game ga maken in een getekende of geanimeerde stijl, maar dit kan ook nog afwijken naar “echte mensen”. Een onderwerp voor de game heb ik ook nog niet echt, ik kan het natuurlijk doen over een verhaal dat ik zelf heb verzonnen, hiermee is er natuurlijk wel een gevaar dat niet iedereen zich hierin kan herkennen. Ik kan het ook over een maatschappelijk thema doen wat iedereen herkent. Het lijkt mij bijvoorbeeld heel interessant om een thema zoals onzekerheid in een game te verwerken, ik denk dat ik daarbij ook wel een goede ervaring kan vormgeven.

Methode

Ik ga er dus eerst nog over nadenken in welke stijl ik het wil doen en over welk onderwerp. Daarna zal ik moeten beginnen met het verhaal te schrijven en een begin te maken aan het designen van de wereld en de personage(s). Ik zal dit natuurlijk moeten testen om te kijken of de ervaring die ik dan wil overbrengen ook overkomt. Als ik hier wat aan heb gedaan kan ik kijken of ik de game ook speelbaar kan maken, ik heb nog geen ervaring met programmeren dus ik weet niet of het daadwerkelijk gaat lukken om de game ook speelbaar te maken. Daarnaast moet ik ook gaan denken aan hoe ik de ervaring overbreng, moet er audio bij en zo ja wat voor en hoe ga ik het tentoonstellen.

Als het mij lukt om al deze dingen af te werken ben ik er verzekerd van dat ik een goede ervaring neer kan zetten. Als ik merk dat ik tijdsnood heb kan ik altijd nog het speelbaar maken van de game weg laten vallen.

Verwachte resultaat

Ik denk dat er een hele goede ervaring kan uitkomen die mensen hopelijk wel even bijblijft, hiervoor moet ik wel een hele hoop elementen maken en zorgen dat die allemaal op elkaar aansluiten. Voor mijzelf wil ik erachter komen of game design iets is waar ik misschien wel mee verder wil en meer mee wil gaan doen.

Bronnen

Hoolihan, H. (2021, 13 februari). Little Nightmares 2 Wiki Guide [Illustratie]. IGN. https://www.ign.com/wikis/little-nightmares-2/The_Signal_Tower

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *