Research proposal – Low budget ‘Product commercial’

Naam: Janniek van der Wal
Studentennummer:
Klas: JDE-STUD-01

Inleiding

Reclame zien we overal. Op de TV, websites, social media, de krant en ga zo maar door. Het is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld om consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago en getrouwheid aan een merk. Het is ook het promoten van een product, dienst, bedrijf of idee door middel van een veelal gesponsorde boodschap.

De kwaliteit van deze uitingen verschillen heel erg. Zo heb je de meest fantastische video’s van Coca-Cola die je meenemen in hun verhaal en je hebt hele primitieve die alleen de kern van hun boodschap willen verkondigen. Ik ben van jongs af aan al verkocht bij de eerste gedachten gang. Hele mooie shots die je overdonderen en waarvan je denkt ‘Is dit wel echt mogelijk?’.


Beelden uit verschillende Coca-Cola reclames. Het blikje en het glas zijn mooi voor en na bewerkt voor een cinematic effect.

Zelf ben ik zeer actief als het aankomt op filmen en editen. Ik ga regelmatig (in de weekenden) er op uit met mijn volledige film kit om de meest mooie en fantastische beelden te schieten. Als ik dan weer thuis kom ben ik uren, soms wel dagen bezig om een geweldige video te monteren. Deze laat ik dan ook met trots zien aan familie en vrienden. Het doel is uiteindelijk dat ik mijn knowledge kan uitbreiden op het gebied van film en editing.

Gedurende dit project wil ik graag zelf gaan ondervinden/uitvoeren hoe je een professionele reclame maakt. Daarom heb ik gekozen voor het (hoofd)onderwerp ‘Product commercial’.

Wat ik wil gaan onderzoeken en hoe ben ik dit van plan te gaan doen?

Ik wil graag onderzoeken wat er nodig is om een professionele product commercial te kunnen maken, want deze komen niet zomaar uit de lucht vallen! Zo wil ik kijken welke film en editing technieken er worden ingezet om zo’n commercial te maken. Wat is hier allemaal voor nodig qua materiaal en hoe komt zo’n verhaal lijn nou tot stand.

Ik heb de volgende hoofdvraag geformuleerd:
‘Hoe kan ik door middel van huis, tuin en keuken middelen (low-budget) een professionele product commercial maken?’

Gedurende dit Seminar project wil ik onderzoek gaan doen naar de volgende onderwerpen:

  • Hoe maak je een product commercial?
  • Welke film en editing technieken kunnen worden ingezet?
  • Hoe kun je belichting zo inzetten dat het een natuurlijk effect geeft?
  • Op welke manier kan je goed gebruik van een green-screen?

Scope
Voor dit project wil ik meerdere product commercials gaan maken van ongeveer 30 sec. tot 1 min. Dit kunnen video’s zijn over verschillende producten of een serie van een producten.

Gedurende deze weken wil ik vooral veel gaan experimenten met verschillende (film)technieken die ik kan inzetten voor het maken van een professionele en overtuigende product commercial. Hierbij komt ook kijken hoe je bepaalde movement manipuleert tijdens het editing proces. Dit alles samen moet er voor zorgen dat ik aan het einde van dit blok weet hoe ik een professionele commercial maak en wat daar allemaal voor nodig is.

Welke middelen ga ik inzetten gedurende dit proces:

  • Online research
  • Professionele feedback
  • Cromakey techniek(en)
  • Motion graphic editing techniek(en)
  • Editing van videomateriaal
  • Het toevoegen en bewerken van geluiden


Inspiratie – Daniel Schiffer is een videomaker die verschillende commercials maakt en plaatst op zijn YouTube kanaal. Hij probeert met zo min mogelijk materiaal (geen studio of set-up) een professionele en overtuigende product commercial te maken. 

Welk resultaat verwacht ik te behalen?

Ik verwacht, door middel van dit project, meer kennis te verzameld over het inzetten van bepaalde film en editing technieken in bepaalde situaties. Ook kan ik mijn eigen film/editing stijl verder (door)ontwikkelen en mijn creativiteit inzetten om tot een goed en doordachte video te komen.

Waarom is je onderzoek relevant?

Gedurende de 2 jaar dat ik de opleiding CMD volg is mijn passie voor film en het bewerken van footage alleen maar groter geworden. Ik wil (zoals het nu voor mij zie) hier mijn toekomstige werk van gaan maken. Daarom is het voor mij belangrijk dat ik van zoveel mogelijk kanten, op het gebied van film en editing, ervaring weet op te doen.

Dit project bied deze mogelijkheid voor mij. Ik kan mij verder door ontwikkelen, nieuwe ervaringen op doen en segmenten van het werkveld verkennen.


Pitch poster – De manipulatie die plaatvind in verschillende commercials. Aan de linker kan is te zien hoe het object daadwerkelijk geëxposeerd staat. De rechterkant geeft weer hoe een product kan worden bewerkt om het aantrekkelijker te maken.

Bronnen

  • Wikipedia-bijdragers. (2021, 2 april). Reclame. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Reclame
  • Wikipedia-bijdragers. (2018, 27 oktober). Lijst van filmtechnieken. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_filmtechnieken
  • Daniel Schiffer. (2021, 13 april). Making a REFRESHING Beverage Commercial! | Behind the Scenes [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ftZiFKtFKd0&t=27s
  • Nikolas Koskinas. (2020, 25 april). How to SHOOT a PRODUCT COMMERCIAL at HOME | Low Budget Product Lighting Setup [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XZiVsEuPASM

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *