Concept Diary week 4: Door andere ogen

Week 4
In week 4 (meivakantie) ben ik gestart met het afmaken van een ‘klein’ experiment over hoe ik een verhaal van een kunstwerk op een andere manier kan laten zien. Hiervoor heb ik het schilderij van Caspar Netscher – Bellenblazende Jongen gebruikt. In een van de eerste weken kreeg ik als tip van een klasgenoot om te gaan experimenteren met verschillende lagen van een kunstwerk. Hiervoor ben ik het kunstwerk van Caspar Netscher gaan ontleden. Ik heb de bellenblaas weggehaald in het schilderij (hierin zit de symboliek en komt het verhaal naar voren ‘het leven kan in een keer uiteenspatten’) en vervolgens heb ik het schilderij in photoshop bewerkt. De bewerkte versie van de schilderlij laat zien wat de ware betekenis van het schilderij is. Deze drie losse schilderijen heb ik aan elkaar vastgemaakt, zodat je als ware door het schilderij heen kunt bladeren.

 

Vervolgens ben ik voor deze week een nieuw schilderij gaan selecteren om mee te gaan experimenteren. Hiervoor heb ik gekozen voor het kunstwerk de Volharding der Herinnering van Salvador Dali. Ik ben dit kunstwerk eerst gaan analyseren, ik ben gaan kijken naar wat ik denk te zien, wat de symbolieken vertellen en wat de visie van de schilder is (Figuur 1).

“Ik zie uitgerekte en slappe klokken. De broze tak waar een klok aanhangt ziet er levenloos uit, alsof de tijd in deze voorstelling stilstaat. Door de zonnige achtergrond in de verte lijkt het dat het niet meer lang duurt voordat de tijd weer gaat tikken.”

Figuur 1: Analyse van kunstwerk

Nu het verhaal en de visie van de maker duidelijker is, ben ik gaan kijken hoe ik aan het schilderij een nieuwe belevenis kan toevoegen. In week 3 stuitte ik op een pop-up boek en kreeg ik het idee om van het schilderij een pop-up werk te maken, die vervolgens doormiddel van verschillende technieken bijv. Augmented Reality tot leven gebracht kan gaan worden. Doormiddel van een best practices onderzoek ben ik gaan kijken welke soorten pop-up technieken er zijn en welke andere ‘papieren kunst’ oplossingen er mogelijk zijn. Deze uitkomsten heb ik verwerkt in een inspiratie moodboard (Figuur 2).

Figuur 2: Inspiratie moodboard

Vervolgens ben ik gaan onderzoeken hoe ik van een kunstwerk een pop-up schilderij kan maken. Hiervoor ben ik het boek: Pop up! a manual of paper mechanisms  van duncan birmingham gaan bestuderen en gaan oefenenen met het maken van een pop-up. Ik ben de Bellenblazende Jongen van Caspar Netscher gaan gebruiken als oefenmateriaal.

Nu ik de basis techniek van pop-up begrijp ben ik gaan onderzoeken hoe ik het werk van Dali – Volharding der Herinnering als een pop-up schilderij kan maken. Bij het uitknippen van de verschillende elementen van het schilderij (het gezicht, de boom met de klok en de bergen) kwam ik erachter dat het niet het juiste effect geeft om ze als pop-up voor het originele schilderij te plaatsen (Figuur 3).

Figuur 3: losse onderdelen en originele schilderij

Vandaar dat ik het originele schilderij in Photoshop ben gaan bewerken, ik heb alle elementen weggehaald, waardoor er een egale achtergrond is ontstaan. Als de losse elementen nu voor deze achtergrond worden geplaatst valt het pop-up effect veel meer op (Figuur 4).

Figuur 4: Egale achtergrond met pop-up effect

Vervolgens ben ik alle losse elementen gaan plaatsen met de pop-up techniek. Vervolgens om het schilderij op nog een andere manier te laten zien/beleven heb ik deze pop-up in een schilderijlijst geplaatst, waardoor je het originele schilderij als ware open kunt doen en je het schilderij als ruimtelijk kunt ervaren.

 

Voor volgende week wil ik zorgen dat dit schilderij naast het pop-up effect een inhoudelijke ervaring mee gaat krijgen (dit kreeg ik als feedback in week 3 mee). Hiervoor wil ik techniek gaan inzetten om het werk als ware tot leven te brengen en/of het verhaal op een andere manier te kunnen gaan vertellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *