Concept Diary #2: Eerste volledige (no-budget) commercial

Tijd voor het echte werk! Deze week was een lesvrije week, ideaal om mijn eerste volledige ‘no-budget’ commercial te gaan opnemen. Volledig van uit huis natuurlijk.

[aesop_gallery id=”668″ revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

Uit de feedback sessie van vorige week (Concept Diary #1) kreeg ik het advies om mij meer te gaan focussen op het geheel. Maak een verhaallijn, zoek bijpassende sounds en kijk wat voor shots/fragmenten jij echt wilt gaan toepassen. Dit heb ik gedaan! Ik heb verschillende video’s opgezocht en bekeken, na lang brainstormen met mijzelf heb ik een storyboard gemaakt met verschillende shots uit deze video’s. (de video lijst is te vinden onderaan dit bericht).

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-01-d-20/wp-content/uploads/sites/60/2021/05/Storyboard-week-4-ingevuld-en-gebruikt-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Ingevuld storyboard – deze heb ik gebruikt als leidraad voor het opnemen van de shots.” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplace”]

 

Bij mijn vorige experiment(en) heb ik gefilmd met mijn smartphone (Iphone XS). Dit had ik gedaan omdat deze, vergeleken met mijn DSLR camera, de hoogste resolutie heeft (4K). Toch bleek dit (voor mij dan) niet goed te werken. De lens op de smartphone is uitgelijnd aan de zijkant, dit maakte het voor mij moeilijk om mijn shots goed te centreren. Ik ben uiteindelijk toch overgeschakeld naar de traditionele DSLR camera. Als gevolg dat de kwaliteit van het beeld van 4K naar 1080HD ging. Ik nam het maar voor lief J. Ook heb ik er voor gekozen om alle beelden in 60fps te schieten. Dit omdat (bijna) alle beelden versneld of in slow-motion afgespeeld/gemonteerd zullen worden.

[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” width=”content” height=”auto” align=”left” size=”1″ quote=”Verschil tussen 24/30 Fps en 60 fps uitgelegd (Coolblue, 2021):
– 24 of 30 frames per seconde: voor het filmen van normale en rustige
bewegingen, zoals wandelen of interviews. Je film bevat beelden met een groot
dynamisch bereik.
– 60 frames per seconde: voor het filmen van actiebeelden en snelle bewegingen.
Ook te gebruiken voor het enigszins vertragen van je beelden (slow motion).” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplace”]

 

Als 2de shot , voor de commercial, had ik bedacht om stukjes fruit voor de camera in de lucht te gooien (zie afbeelding bij het storyboard hierboven) . Helaas ging dit niet helemaal zoals ik gedacht (ook al schoot ik in 60 fps). Dit had te maken met het focussen van de camera zelf. Ik besefte al snel dat ik teveel tijd in beslag zou gaan nemen. Uiteindelijk heb ik besloten om deze scene niet te gaan toepassen, dit ben ik wel van plan voor volgende week (so stay tuned).

Het opnemen van alle beelden heeft gedurende de week aardig wat tijd in beslag genomen, maar het was het waard. Steeds bleef ik maar naar manieren zoeken om het nog beter en perfectere te krijgen. Een impressie van mijn proces is te zien in onderstaande time-laps.

Time-laps | Opbouwen set-up en opnemen eerste volledige commercial:

En dan natuurlijk nog het eindresultaat! Na flink editen en zoeken naar bijhorende sounds (om het totaal plaatje te creëren), heb ik het volgende kunnen opleveren (zie onderstaande video). Ik heb in deze commercial vooral de nadruk gelegd op het gevoel en de identiteit van het desbetreffende product (het Coca-Cola blikje).

Homemade ‘Coca-Cola – Original Taste’ commercial

Bronnen/inspiratie:

  1. James Kelly – AMAZING Beer Commercial Filmed And Edited At Home
  2. Daniel Schiffer – Filming an EPIC Product Commercial at Home!
  3. Joris Hermans – Shoot a Cinematic Cola Commercial on a BUDGET Camera at Home!
  4. Alex Perri – How To SHOOT and EDIT an EPIC Commercial from Home

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *