Concept Dairy Week 3: 3D Character Design Experimenten

Na vaak geswitcht te zijn van onderwerp voor mijn Seminar, had ik eindelijk mijn richting gevonden. Character Design. Ik ging mij deze week storten op het verzamelen van informatie en technieken die ik kan toepassen bij mijn project. Ik heb video’s bestudeerd over het tekenproces en wat er allemaal bij komt kijken en ook meerdere challenges voor mezelf opgezet. Mijn huidige techniek is namelijk gelijk aan de slag gaan, maar het kan soms handiger zijn om eerst een paar stappen daarvoor uit te voeren voor betere eindresultaten.

Vandaag de dag biedt YouTube ontzettend veel hulp via tutorials, speedpaints en voorbeeldvideo’s. Super handig! Hier heb ik ook uitmondig gebruik van gemaakt.

 

Random Shape Challenge

Deze week vertrouwde ik nog op mijn tekenskills en besloot ik een challenge voor mijzelf te bedenken om mijn creativiteit te stimuleren. Aan het eind van dit project wil ik namelijk meerdere karakters gemaakt hebben en dat is nogal een klus.

Mijn challenge zou zijn: Random Shape Drawing. Ik liet iemand anders een paar random blobs voor mij tekenen, die ik vervolgens moest omtoveren tot een karakter. Dat was nog een knap lastige challenge, zelfs al waren het maar 3 kleine schetsen.

Van de roze heb ik een clown gemaakt. Ik dacht vrijwel gelijk aan Goofy door de neus aan de linkerkant. Deze soort stijl heb ik ook een beetje aangehouden. Daarna lekker cliche clown dingen toegevoegd, zoals krullen, een hoedje en strikje. De dolfijn was makkelijker door de vorm die ik kreeg. Al snel vond ik hem te saai, dus voegde ik het piratenkarakter eraan toe. Een zwaard en mutsje maakte het al leuker om naar te kijken. Als laatste heb ik een soort boxer gemaakt. Door het uitstekende deel aan de rechterhand moest ik gelijk denken aan een ‘rechterhoek’ bij boksen. Ik heb daar een simpele boxer omheen getekend.

Deze challenge hielp wel om mijn motivatie te vinden voor deze seminar. Ik had zin om meer karakters te tekenen, en dat is ook wat ik heb gedaan. In het vervolg ga ik meer random shapes doen als ik echt niet een tekening op papier weet te krijgen.

 

Random Character Prompts

Toen ik een beetje de smaak te pakken kreeg voor het maken van karakters, had ik mijn oude mentor Jazza weer opgezocht op YouTube. Ik heb vroeger zijn populaire serie ‘Character Design Session’ gekeken. Hier liet hij zijn kijkers attributen, rassen, kleuren etc. van de karakters bepalen, waar hij vervolgens iets mee moest. Hij ging alles af, van het genereren van ideeën, de eerste schetsen, het combineren daarvan en het eindproduct. Hij liet dus mooi het proces zien van hoe het in zijn werking gaat. Dit inspireerde mij ook om mijn eigen karakters te gaan maken.

Voor mijn eigen challenge had ik 1 van zijn random prompts gepakt en zonder de video verder te kijken mijn eigen draai eraan gegeven. De prompt was: ‘A medieval bard that is wearing a jacket/hoodie who has large crystal wings that shine in the light’. Hier kon ik zeker wel wat mee. Ik heb Pinterest afgesrolled voor inspiratie. Veel plaatjes verzameld voor mijzelf, zodat ik een beetje een ‘feel’ had voor mijn karakter.

Voor de karakters had ik dus 3 eisen:

  • Is het een middeleeuwse ‘bard’?
  • Heeft hij/zij iets van een jack/hoodie aan?
  • Heeft hij kristallen vleugels?

Het eerste design wat ik had gemaakt was redelijk standaard: een simpel instrument met weinig vormgeving, een cape van een soort wolvenvacht en wat (leren) kettingen. Ik had dus het boxje ‘crystal wings’ niet aangetikt. Dat vond ik niet erg, aangezien dat niet geheel binnen de setting zou passen. Ik heb dat voor mezelf opgelost door de lange cape, die ook gezien kan worden als vleugels (doordat hij lijkt op veren).

Het tweede design vond ik een stuk origineler. Dat kwam ook deels door de pose die ik had gevonden voor het karakter. Bij deze had ik het boxje vleugels compleet genegeerd, want ik wilde mij daar niet teveel door laten beperken. Hier kon ik makkelijk mijn ideeën op papier krijgen en ging ik meer spelen met de verdeling van de karakteristieken, zodat het niet een grote brij aan vormgeving wordt. De leuke toevoeging vond ik het zien van de muziek uit het instrument. Zo komt het karakter meer tot leven.

Bij het laatste design kwam ik een beetje tijd tekort in deze week. De ruwe outline staat er wel, dus ik ga beschrijven hoe ik het voor mij zag. Ik ging weer terug naar het ‘cape idee’ van de vleugels, alleen de toevoeging was de vele lagen aan kleding die deze persoon aan had. In mijn hoofd zou dit een vrouw worden, dus dan kon je meer spelen met een soort jurk idee. Dus veel lagen om een soort ook te bedekken dat ze een vrouw is. In die tijd waren er weinig vrouwelijke ‘bards’, dus het bedekken van de identiteit vond ik een interessante oplossing voor het karakter. Het zorgde ook voor een kleine backstory, wat de andere twee misten. Ik had ook de pose zo gemaakt dat het karakter op een soort muurtje zit. Dan kan je makkelijk een kleine setting maken voor rondom het karakter. Deze twee (onbewuste) toevoegingen vond ik erg interessant om mee te nemen naar volgende tekeningen.

 

Feedback:

De random shapes en mijn eigen karakters heb ik laten zien in een groepssetting op school. De feedback die ik daarop kreeg was dat ik nog meer moest laten zien. Het ging al de goede kant op, maar het mocht dus nog meer. Ook kreeg ik leuke challenges om aan te pakken voor het stimuleren van mijn creativiteit. De eerste challenge was het maken van karakters vanuit random objecten. Bijvoorbeeld een lampje omtoveren tot een levend iets (zie plaatje hierboven). Daarnaast kreeg ik te horen een kijkje te nemen naar de ‘drawing fundamentals’. Ik ben hier niet onbekend mee. Wel geprobeerd, maar het lukt gewoon amper. Maar ik liet mij hierdoor niet uit het veld slaan en dacht dat dit project de ideale kans is om het toch eens op te pakken. Een andere challenge zou het maken van een karakter op basis van eigenschappen van mensen binnen de klas. Dus de kenmerken van klasgenoten combineren tot een interessant karakter. Deze vond ik wel grappig en wilde ik toch proberen in de toekomst. Tot slot moest ik nog iets meer diepte in de karakters brengen (zoals bij mijn derde karakter van de bard), zodat ik bij de eindschouw meer een verhaal kan overbrengen.

 

Reflectie en volgende week

Deze experimenten hebben mijn creativiteit zeker aangewakkerd. Ik ga met de experimenten aan de slag in mijn dummy (met nieuwe kennis die ik ook ga opdoen). Volgende week ga ik informatie verzamelen over ‘Human Anatomy’ en tips&tricks over character design in het algemeen. Hierdoor kan ik de week erna hopelijk beginnen aan mijn officiële eindwerken.

 

Bronnenlijst

Drawfee Show. (2019, 12 februari). Artists Make Characters From Random Shapes [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=L_Z4JqiBz1I&t=1259s

Jazza. (2017, 8 mei). STEAMPUNK DEMIGOD – Character Design Session! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6Y4INB9kjCU&t=468s

Jazza. (2016, 12 september). BROKEN ASSASSIN: Character Design Session! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=iZcd6hyn4aU

Voorbeelden op Pinterest (2021, 28 april): https://nl.pinterest.com/search/pins/?q=medieval%20bard&rs=typed&term_meta[]=medieval%7Ctyped&term_meta[]=bard%7Ctyped

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *