Concept Diary week 7: Door andere ogen

Week 7 | Feedback
In week 7 ben ik mijn werk gaan presenteren voor de klas en ben ik  bij de docent en mijn medestudent feedback gaan op halen over mijn werk en de bijbehorende app van de maquette die ik wil gaan maken. De feedback die ik van mijn klasgenoten en de docent kreeg was dat mijn project ambitieus was, dat de maquette gaaf was om te zien, dat licht in de maquette in toegevoegde waarde kan zijn en dat ik moet proberen prioriteiten te stellen, omdat het nog heel veel werk is voor de laatste week. Bij de namen van de kamers raden ze aan om daar nog even goed te kijken, woorden toe te voegen of juist weg te halen.

Maquette
Deze week ben ik gestart met de maquette te maken voor de ruimte waarin het schilderij Irinaland boven de Balkan van Hundertwasser centraal staat. Hiervoor heb ik in week 6 experimenten in photoshop gemaakt. Het idee was om het schilderij van Hunderwasser als centraal schilderij neer te zetten en daarom heen andere schilderijen die de boodschap/verhaal van hundertwasser duidelijkere visualiseren. Bij het schilderij van Hundertwasser gaat het om hartstocht/passie, maar dit is niet duidelijk zonder context, maar door gebruik te maken van andere werken wordt de betekenis van het schilderij van Hundertwasser duidelijk . De andere schilderijen die ik daarbij wou plaatsen moesten ook deze boodschap hebben, maar dan moet de boodschap in een oogopslag zichtbaar zijn. Om te kijken hoe ik de ruimte wou gaan inrichten ben ik schetsen en gaan brainstormen (Figuur 1 & 2).

Figuur 1: Brainstorm
Figuur 2: Brainstorm

Vervolgens ben ik de pilaren gaan maken die in de ruimte moeten gaan staan (Figuur 3).

Figuur 3: Pilaar maken

Vervolgens ben ik de pilaar in de ruimte gaan plaatsen en kwam ik erachter dat twee pilaren een betere keuze is omdat je dan als ware om de pilaren heem kan lopen (Figuur 4).

Figuur 4: Ruimte met pilaar

Vervolgens ben ik de schilderijen op de pilaren gaan plakken en nu kun je als ware om de schilderijen heen lopen (Figuur 5).

 

Figuur 5: Schilderijen op pilaren

 

 

 

Vervolgens ben ik de ruimte gaan bekleden met een vloer- en muurbedekking en ben ik het schilderij van Hundertwasser groot aan het einde van de ruimte gaan plaatsen (Figuur 6).

Figuur 6: Hundertwasser ruimte
Vervolgens ben ik bezig gegaan met de ingang en de laatste kamer waar het werk volharding der herinnering van Dali centraal zal staan. Ik ben eerst de kamers weer naast elkaar gaan zetten om te kijken welke plaatsing het interessants is (Figuur 7).
Figuur 7: Plaatsing ruimtes

Daarna ben ik met de ronde kamer aan de slag gegaan, hierin moet het werk van Dali komen te hangen. Dat je in deze kamer als ware onderdeel wordt van het werk. Dit is geïnspireerd op Panorama Mesdag in Den haag. Hiervoor ben ik eerst gaan testen hoe het werk afgedrukt moet gaan worden (Figuur 8).

Figuur 8: Test afdruk

 

Vervolgens ben deze afbeelding in kleur gaan afdrukken en gaan plaatsen (Figuur 9).

Figuur 9: Plaatsing schilderij

Daarna ben ik gaan brainstormen wat voor vloer de kamer moet gaan krijgen. Ik kreeg vrij snel het idee om een vloer te maken met daarop een stuk camembert, omdat dat het visioen van Dali was voor het maken van dit schilderij. De eerste ondergrond (Figuur 10) was een opgemaakte afbeelding met het stuk kaas, maar dit paste niet in geheel. Daarom ben ik nog een vloer gaan maken met een afbeelding van Camembert die goed opgaat in het schilderij en de beleving van de kamer versterkt (Figuur 11).

Figuur 10: Vloer eerste optie
Figuur 11: Gekozen vloer

Omdat de kamer vrij donker is ben ik lampjes erin gaan plaatsen, dit was ook feedback die ik eerder had ontvangen. Door de lichtjes wordt de kamer een beetje magisch en ontstaat er een extra beleving in de kamer (Figuur 12).

Figuur 12: Lichtjes

Daarna ben ik de kamers bij elkaar gaan plaatsen en ben ik elke kamer gaan afwerken, waardoor het geheel er strak uitziet ! Ook ben ik gaan kijken naar wat voor vloerkleden ik in de hal en de ruimtes wil gaan plaatsen (Figuur 13).

Figuur 13: Maquette

App
Deze week ben ik ook bezig geweest met een app die de tentoonstelling gaat ondersteuning en zorgt voor een extra beleving. Ik kreeg de feedback van mijn klasgenoten om per ruimte max 1 á 2 extra belevingen toe te gaan voegen. Vervolgens ben ik voor de app schetsen gaan maken, maar ik ben al vrijsnel gaan werken in Adobe XD, omdat bij het maken van de app een sterkte tijdsdruk achter zit (Figuur 14).

Figuur 14: Schetsen App

Vervolgens ben ik gestart met ontwerpen te maken voor de homepage (Figuur 15). De kleur in de app is geïnspireerd op te kleuren die ik gebruik hebt bij de pitch poster in week 3 .

Figuur 15: Opzetjes voor de homepage

Tijdens het maken van deze opzetjes kreeg ik het idee om van de app een tour te maken door de maquette. Vervolgens ben ik hiervoor pagina gaan ontwerpen (Figuur 16).

Figuur 16: Iteratie op pagina’s app

Op een van de eerste schermen zie je een logo, deze heb ik speciaal gemaakt voor de tentoonstelling. Het logo representeert dat je door andere ogen naar een werk gaat kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *