Muzikale Cognitie

Muzikale cognitie

De mens is ergens in de geschiedenis op twee benen gaan lopen. Dit had onder andere als gevolg dat wij nu soms last van onze ruggen hebben. Dat is best jammer. Een goed gevolg is dat we het overleefd hebben al die jaren. Dat komt mede doordat de stembanden en het strottenhoofd op een betere positie lag in het lichaam, waardoor de mens van toen complexere signalen kon geven. Dit was het begin van taal.

Muzikale cognitie bepaald hoe jij muziek ervaart. Ik vind het vreselijk wanneer iemand niet uit kan leggen waarom een bepaald liedje als leuk wordt ervaren, maar ik kan het diegene ook maar weinig kwalijk nemen. Je muzikale cognitie is iets wat je kan trainen en moet onderhouden, maar veel mensen doen dit niet. Nu speel ik een jaar of 14 gitaar en doe soms ook uitstapjes naar andere instrumenten. Dit is een grote reden waardoor ik mijn muzikale cognitie al die jaren heb doorontwikkeld. Het resultaat hiervan is dat ik muziek vrij intens kan ervaren, en altijd opzoek ben naar alles wat in liedjes zit.

Mijn onderzoeksvraag dit project is als volgt: Is er een manier om muzikale cognitie te trainen met een lage instapdrempel? Dus niet dat mensen een instrument moeten gaan spelen.

Om hierachter te komen wil ik eerst veel leren over muzikale cognitie. Hier zijn gelukkig een hoop boeken over. Zo heb ik boeken van Erik Scherder, Henkjan Honing, David Byrne en Daniel Levitin aangeschaft. Nu is dit nogal veel om te lezen, en beperkt ADHD mijn vaardigheid, dus deze boeken lees ik gedurende dit hele project. De inzichten uit dit onderzoek ga ik verwerken in mijn experiment.

De visuele reis door verschillende niveaus van muzikale cognities

Vijf personen, vijf liedjes en vijf visuele uitingen. Elke week stuur ik iedereen een lied, aan hen de taak om dit lied een keer te luisteren en in een paar zinnen op te schrijven wat ze horen, vinden, voelen en wat en opviel. Hierna gaan zij (minimaal, ze gaan zo lang door als zij willen) een visuele uiting maken van wat zij voelen bij het lied. Dit is om op een visuele manier hen ervaring te zien te krijgen. De vijf personen hebben ook een ander level van muzikale cognitie, dus ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Na het visualiseren vraag ik hen om nogmaals te beschrijven wat zij voelden etc. Dit is om de verschillen aan te duiden tussen een eerste aanraking en wanneer je vrij bekend bent met een lied. Het laatste aspect wat ik wil gaan testen heeft met gedragsverandering te maken. Ik merk dat ik in mijn omgeving vaak liedjes uitleg, en het effect hiervan is dat vrienden anders naar muziek zijn gaan luisteren, effect wil ik op een kleinschalige manier gaan testen. Ik zal per lied een kleine toolkit meegeven met tips en vragen die de persoon zichzelf kan stellen tijdens het luisteren.

Genre onderzoek

Ondertussen doe ik onderzoek naar de verhouding tussen genres en bepaalde taken. Zo hoor je vaak dat mensen klassieke muziek luisteren wanneer zij aan het leren zijn. Om hiermee te beginnen maak ik een kleine enquête die uit maar 2 vragen bestaat. Wat luister jij tijdens activiteit X en waarom? Met deze enquête wil kijken of er een verband is tussen bepaalde genres en activiteiten.

Deze onderzoeken gaan morgen (23-04) van start. Het leuke aan het visuele experiment dat ik elke week op dit onderzoek kan itereren. Ik hoop een stijgende lijn in de beschrijvingen van de liedjes te zien, mocht dit niet zo zijn weet ik dat ik misschien meer hulp moet bieden in het anders gaan luisteren. Ik ben heel benieuwd naar de eerste resultaten en ik heb erg veel zin om verder te itereren tijdens dit proces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *