De kracht van soundscaping

 

 

“While a picture may be worth a 1000 words, a soundscape is worth a 1000 pictures.”
Bernie Krause.

Geluid is overal om ons heen. Het geluid van de computer die opstart, de vogeltjes die buiten fluiten en de bus die net langs reed. Geluid is een belangrijk onderdeel van hoe wij onze wereld waarnemen. Deze geluiden kunnen samen een soundscape vormen.

Een soundscape is een combinatie van verschillende geluiden die samen een ervaring overbrengen. Deze soundscapes kunnen natuurlijk ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de soundscape van het Amazone regenwoud. Duizenden krekels die samen een orkest vormen, het druppende geluid van water en het geluid van een zingende vogel. Soundscapes kunnen ook door de mens gemaakt worden. Dit gebeurt vaak in games, in films of in pretparken. Deze soundscape zijn met de hand gemaakt, bedoelt om de ervaring van mensen te verrijken.

Ik ben benieuwd op welke manier soundscapes kunnen worden ingezet om ervaringen bij mensen op te roepen. Hier wil ik op verschillende manieren onderzoek naar gaan doen. Ik ben van plan om de volgende onderzoekstechnieken in te zetten:

  • Design pattern search: Ik wil graan onderzoeken op welke manier en in welke maten soundscapes worden gebruikt door verschillende bedrijven om ervaringen over te brengen op mensen. Ik wil hier vooral gaan kijken naar hoe de film industrie dit doet.
  • Thinking aloud: Ik wil een focus groep verschillende geluiden laten horen om erachter komen wat voor beeld deze mensen bij de geluiden schetsen. Vervolgens wil ik kijken of ik hier bepaalde patronen in kan vinden die ik later wellicht kan gebruiken.
  • Inspiration wall: Via een inspiration wall wil ik verschillende geluiden en soundscapes koppelen aan beelden. Ik wil hierdoor kijken of ik nog nieuwe ideeën kan bedenken en tot een beter eindresultaat kan komen.
  • Storytelling: Ik wil kijken of ik door middel van bepaalde soundscapes een verhaal kan vertellen.
  • Participant observation: Door middel van participant observation wil ik kijken of de verhalen die ik wil overbrengen ook echt goed overkomen. Door goed te observeren kan ik dit het beste in kaart brengen.
  • Prototyping: Ik wil veel verschillende prototypes maken om tot verassende nieuwe ideeën te komen.
  • Peer review: Door middel van peer reviews wil ik erachter komen of ik mijn werkwijze op een juiste manier aanpak, of dat ik hier nog verbeteringen in kan doorvoeren. Daarnaast kan ik mijn gemaakte werk voorleggen aan mijn peers om extra feedback hierop te ontvangen.
  • Test report: Door het maken van test reports kan ik mijn bevindingen overzichtelijk laten zien en onderbouwen waarom mijn ideeën wel of niet werken.

Ik ga dit project beginnen door veel te experimenteren met verschillende vormen van soundscapes. Ik ga proberen om in de komende 6 weken zoveel mogelijk verschillende geluiden op te nemen en deze te onderzoeken. Mijn uiteindelijke doel is dat ik wil kijken hoe ik mensen kan beïnvloeden door middel van geluid.

Hoe ik dit uiteindelijk vorm ga geven, staat nog niet vast. Ik kan wellicht een seminar houden met verschillende soundscapes om te laten zien hoe mensen hierdoor worden beïnvloed. Maar om dit op een effectieve manier te doen is eerst veel onderzoek nodig. Daarom laat ik het eindresultaat op dit moment nog vrij open, en ga ik kijken of ik mijn werk wellicht op een alternatieve manier beter kan overbrengen.

 

Bekijk hier mijn conceptposter:

 

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-02-d-20/wp-content/uploads/sites/59/2021/04/Concept-Poster-WP.pdf” title=”Concept poster” download=”off”]

 

 

#2

Na het opstellen van een plan van aanpak voor de komende weken ben ik begonnen met mijn eerste experiment. Ik heb geëxperimenteerd met de verschillende gevoelens wat één zelfde beeld over kan brengen door te spelen met het geluid. Ik heb vijf verschillende filmpjes gemaakt, ieder met een eigen soundscape. De eerste video bevat de originele soundscape van het filmpje. De tweede video bevat het geluid van veel verschillende vogels en insecten, geprobeerd om een tropische gevoel hiermee over te brengen. De derde video bevat geluiden van een drukke stad. Het was de bedoeling om het gevoel te geven dat er een drukke snelweg op de achtergrond was. De vierde video bevatten geluiden van zachte regen. De vijfde video was een combinatie van alle verschillende soundscape door elkaar. Deze video’s heb ik getest met in totaal 6 respondenten. De respondenten hadden allen een koptelefoon op, zodat ze echt opgenomen werden is de soundscape. De video’s staan hieronder:

Natuur Test Video 1

Natuur Test Video 2

Natuur Test Video 3

Natuur Test Video 4

Natuur Test Video 5

 

Conclusies uit het experiment

Uit de tests die ik heb afgenomen met de respondenten heb ik een aantal conclusies kunnen trekken. De conclusies zijn als volgt:

  1. Om geluiden realistische over te laten komen, is het van belang dat de verschillende geluidslevels zorgvuldig op elkaar worden afgestemd. Zo wordt voorkomen dat bepaalde geluiden te luid klinken, wat ervoor kan zorgen dat de geluiden als onrealistische worden ervaren. Video 5 werd dan ook als het minst realistisch ervaren, omdat er een overschot was aan verschillende geluiden en sprake was van een hoog volume.
  2. Om soundscapes geloofwaardig te maken, is het belangrijk om gebruik te maken van zoveel mogelijk diegetic sounds. (geluiden afkomstig van en source op het beeld.) De soundscape van video 2 werd als het meest realistisch ervaren, omdat de vele dieren/natuur geluiden goed afkomstig kunnen zijn van de natuur die op de video te zien. De soundscape van video 4 werd, na video 5, als minst realistisch ervaren, omdat er geen regen te herkennen was op het beeld.
  3. Het enigszins shakende beeld werd als interessant ervaren, omdat het bijbehorende geluid van voetstappen ook aanwezig was in de soundscape. Om een realistische soundscape te maken moet ik dus ook goed letten op de manier van cameravoering en de bijbehorende geluiden.

Inspiratie

Na feedback te hebben ontvangen door de docenten heb ik de tip gekregen om goed te kijken naar hoe de film industrie gebruik maakt van diegetic sounds. Een film die dit heel mooi weergeeft is de film Baby Driver.

Er zijn een aantal dingen die mij opvielen toen ik keek naar deze film. Bijna alle geluiden zijn diegetic sounds. Zo is de achtergrondmuziek in de film namelijk afkomstig uit de oortjes die de hoofdpersoon gedurende de hele film draagt. Daarnaast zijn de sound effects, bijvoorbeeld pistoolschoten, bijna altijd gesynchroniseerd met de soundtrack. Deze film heeft voor mij het belang van diegetic sounds laten zien, en heeft mij laten zien hoe deze gebruikt kunnen worden om visuele beelden te versterken.

 

#3

Als vervolg stap ben ik gaan kijk hoe ik beeld kan versterken door middel door geluid. Ik ben er nu achter gekomen dat digestic sound een film echt veel kracht bij kunnen geven, en wou hiermee graag verder experimenteren. Als eerste wou ik graag een normaliter saaie video shot omtoveren tot een spannende achtervolging scene. Zie de scene hieronder:

In eerste instantie was het de bedoeling dat ik niet met het beeld zelf zou spelen. Aangezien de setting overdag met vrij veel licht was, heb ik besloten om toch een beetje met de hoeveelheid licht te spelen en de scene wat donkerder te maken. Daarnaast heb ik besloten om verschillende elementen toe te voegen, zoals donderslagen en gehijg. Ik heb een aantal conclusies kunnen trekken uit dit experiment:

  • Spanning creëren op door middel van geluid is goed te doen. Als je vooral gebruik maakt van geluiden zoals hartkloppingen, bliksem schichten etc. kun je heel goed de spanning in een scene bepalen.
  • Dit werkt het beste als je ook het beeld ermee afstemt. Don’t overdo it!

Daarnaast heb ik ook nog geëxperimenteerd met het framen van bepaalde beelden door middel van geluid. Mijn idee was om bepaalde plekken in Nederland zo weer te geven dat het lijkt alsof het beeld op een hele andere locatie is opgenomen. Dit wou ik doen door middel van close-ups shots en geluiden vanuit die gebieden. Zie de resultaten hieronder:

 

Ik ben niet heel tevreden met de resultaten. Ik had nog meerdere shots gemaakt, maar kwam er al vrij snel achter dat het toch wel heel lastig was om via deze manieren een goede illusie te creëren. De conclusies die ik uit dit experiment heb gehaald zijn als volgt:

  • Het is moeilijk om ruimtes door middel van close-up shots goed te filmen.
  • Door middel van zeer korte shots is dit misschien wel mogelijk, maar de illusie verdwijnt al snel.

Feedback

Ik heb Jelke mijn eerste experiment filmpje voorgelegd. Hij heeft hem twee keer doorlopen. Één keer met beeld en één keer zonder. Jelke vertelde mij dat hij het geluid veel interessanter vond zonder het bijbehorende beeld. Hierdoor kon hij een eigen invullen geven aan het geluid, wat voor hem veel interessanter was. Ik vond dit ook een zeer interessante nieuwe invalshoek en heb besloten om mijn volgende experiment hierop te baseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *