Watch me living

Watch me living

Een horloge is een veel gedragen sieraad. Zodra je hem om je pols bevestigd neem je het overal mee naar toe. Daardoor wordt het een onderdeel van je alledaagse leven. Maar wat vind je horloge hier eigenlijk van? Wat als je horloge tegen je kon praten, wat zou het van je leven vinden? Wat voor rol speelt een horloge in je leven? Deze levensloop van het horloge ga ik vastleggen met AV.

Mijn onderzoeksvraag is: Hoe ziet het ‘leven’ van een horloge eruit?

Onderzoeksplan (week 2)

Ik begon het project met een ander onderwerp dan dat ik nu presenteer. Na feedback en verder onderzoek heb ik besloten om een stap terug te doen en nieuw onderwerp te zoeken.

Context mapping

Om dit te onderzoeken wil ik eerst gaan ontdekken wat een horloge kan betekenen. Dit wil ik onderzoeken door mensen te vragen wat hun horloge voor hen betekend. Vervolgens ga ik op zoek naar videofragmenten waar het horloge een rol speelt. De uitkomsten van deze onderzoeken wil ik gaan vertalen naar een verhaal waarin het horloge de hoofdrol speelt.

 

Morphological chart

Om de technische context van het horloge in beeld te brengen wil ik gebruik maken van een morphological chart. Ik ben benieuwd of ik met de uitkomsten van de chart andere associaties van een horloge kan ontdekken.

 

Storytelling

Het verhaal ga ik uitwerken in een storyboard. Hier gaat het vooral om storytelling dus ga ik onderzoeken welke storytelling theorieën ik nodig heb om een krachtig verhaal te vertellen. Hier heb ik natuurlijk tijdens de opleiding al veel over geleerd, maar aangezien het een belangrijk onderdeel wordt van mijn project ga ik hier opnieuw in duiken. Hiervan kan ik een Requirement List maken met storytelling onderdelen die ik nodig heb voor mijn verhaal. De uitkomsten kan ik gebruiken om te bepalen welke beelden er in het storyboard gezet moeten worden om het verhaal mee te vertellen.

 

Expert interview

Naast het beeld komt er ook in het storyboard te staan wat voor shot er gemaakt moet worden met de camera. Hiervoor wil ik niet alleen inspiratie halen uit video’s en technieken die te vinden zijn op internet, maar ook door professionals te spreken. Ik heb al één professional gevonden die een eigen bedrijf heeft in het maken voor commerciële video’s en ik wil nog een professioneel videograaf vinden die meer kijk heeft op narratieve films. Hieruit hoop ik leerzame tips te halen om de beelden op een interessante manier vast te leggen.

 

Daarnaast wil ik zelf gaan experimenteren met het maken van videobeeld voor het verhaal door verschillende filmtechnieken en shots uit te proberen. Hiermee verwacht ik nieuwe perspectieven te ontdekken over hoe ik het verhaal in beeld kan brengen.

 

Door steeds nieuwe technieken uit te proberen en hier feedback op te vragen wil ik mijn beelden steeds verder itereren tot videobeelden die het verhaal van het horloge duidelijk en inspirerend kunnen overbrengen.

 

Feedback

Tijdens het project ga ik regelmatig op zoek naar feedback bij medestudenten, docenten en professionals om mijn uitingen steeds te kunnen verbeteren.

 

(Product) Quality Review

Tegen het einde van het project wil ik voor de expo mijn film presenteren aan de professionals waarmee ik contact heb gehad tijdens het project zodat zij me kunnen wijzen op de laatste verbeterpunten.

Zie hier de poster van mijn vorige onderwerp:

poster onderwerp 1

Zie hier de poster van mijn nieuwe onderwerp:

poster onderwerp 2

Feedback:

Week 3

Ik ben begonnen met onderzoek te doen naar de context van het horloge. Dit heb ik gedaan door een overzicht te maken van alle onderdelen waaruit een analoog horloge bestaat. Vervolgens heb ik bij elk onderdeel de functie ervan opgeschreven. Tijdens dit proces kreeg ik allemaal ideeën voor associaties met deze functies. Deze heb ik daarom ook verwerkt in het overzicht.

 

Tijdens de les heb ik feedback gevraagd aan Jelke en mede studenten. Jelke wees me erop dat ik naast het verzamelen van informatie ook kan gaan beginnen met creatief onderzoek door dingen te gaan maken. Daarnaast kreeg ik de tip eens naar de film ‘De Jurk’ te kijken. Studenten gaven me nog het idee dat ik zou kunnen doen alsof het horloge een levend wezen heeft met een eigen cognitie.

Na het krijgen van de feedback ben ik gaan kijken naar ‘De Jurk’. Het viel me op dat het verhaal vooral ging om de vrouwen die de jurk dragen en niet zozeer over de jurk zelf. De jurk word gekoppeld aan wat de vrouwen meemaken. Het meest interessant uit de film vond ik dat op het laatste een acteur zegt: “De jurk bestaat eigenlijk niet”. De jurk heeft geen leven, het heeft geen invloed op het leven en toch speelt de jurk wel een grote rol waardoor een kledingstuk als het ware een eigen leven gaat leiden.

 

Week 4

Na het kijken van de film liep ik een beetje vast totdat ik op de woensdag een dag in Kapitaal doorbracht. Daar heb ik met Dagmar Donners en een mede-student mijn project besproken. We hadden het over de opnieuw opkomende trend van het dragen van horloge’s, terwijl de functie van een horloge – namelijk de tijd weergeven – eigenlijk overbodig is omdat we daar de telefoon voor hebben. Zou een horloge niet beter iets anders kunnen weergeven dan de tijd?

Al snel verplaatste het gespreksonderwerp van het horloge over naar tijd. Tijd was in mijn ogen een abstract iets wat niet van nature in ons en in de mens zit. Tijdens dit gesprek ontdekte we dat tijd wel van nature ‘ingebouwd’ is. Vogels vliegen om een bepaalde tijd naar andere gebieden omdat er meer voedsel is, door het draaien van de aarde in een bepaalde gelijke tijd en de plek van de zon is er dacht en nacht… zo zijn er verschillende automatische processen in de natuur en in ons die binnen een bepaalde tijd gebeuren.

Aangezien tijd een interessant maar groot en breed onderwerp is besloot ik te convergeren en te kijken naar naar welke experimenten ik met deze onderwerpen kan gaan doen. Ik besloot te experimenteren met de ervaring van tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *