Blogs

Week 1

Eerste experiment

Deze week ben ik begonnen met een klein vorm/materiaal/beeldtaal onderzoek. Hierbij ben ik de onzichtbare ‘ingrediënten’ gaan vertalen naar materialen en heb ik deze op de verpakkingen gebruikt. Ik ben bezig geweest met bloed en aarde wat de ‘moderne’ arbeid representeert, maar ben ook gaan kijken hoe ik met andere materialen dit statement beter kon overbrengen. Daarom heb ik dus ook gebruik gemaakt met nagellak, waterverf en combinaties hiervan.

Hierbij vond ik dat de nagellak naar mijn idee het mooiste effect gaf. Maar ook de combi van verf en bloed werkte goed aan de binnenkant van de verpakking.

 

Benchmark creation & Sketching

Daarnaast heb ik een eerste opzet van benchmark creation verzameld. Ik heb verpakkingen van snoep en (fris)drank verzamelt om een goed overzicht te maken van dit soort vrolijke verpakkingen. Wat mij opviel was dat bekende merken meer draagkracht hebben en waarschijnlijk hierdoor ook hun design minder trendy maken dan minder bekende merken van bijvoorbeeld drankjes. Verder viel het me op hoe drankjes opvallender zijn qua vormgeving dan snoepverpakkingen. Ik denk dat dit komt omdat het snoep op zichzelf aantrekkelijk is dan de vloeistof van een drankje en drinkwaren meer hun imago bepalen door de verpakking dan snoep.

Daarnaast heb ik nog schetsen gemaakt na zowel het experiment als de benchmark creation. Hierbij merkte ik weer dat ik graag nadacht over de binnenkant van een snoep verpakking en wat je daar zou kunnen aantreffen.

Feedback

In gesprek met de leraar en medestudenten vertelde ik dat ik op een geven moment ook de binnenkant ben gaan kleuren in mijn experiment omdat dit eigenlijk nog een leeg canvas was. Hierbij kreeg ik feedback naar dat aandacht voor de binnenkant van de verpakking een interessante invalshoek kon zijn voor mijn onderzoek. Daarom ga ik komende weken materiaal onderzoek doen door te kijken hoe de binnenkant van een verpakking met het product reageert.

 

Week 2

Materiaal onderzoek

Deze week heb ik me gefocust op supermarkt artikelen die alleen nog water als toevoeging nodig hebben. Denk hierbij aan thee, soep of pudding. Ik heb van alle verzamelde materialen een vooraf(droog) foto en in/na gebruik(nat) foto gemaakt. Hierbij viel mij op hoe verschillende kruiden een ander patroon op de verpakking afgaven, maar ook dat kruiden anders vocht opnemen dan poeders. Ook zag ik dat bij de poeders visueel het meest contrast hadden met de voor en na foto. Ook de structuren liepen heel erg uit een na het water aanbrengen, terwijl dit vooraf in poeder vorm allemaal op elkaar leek. Het water liet bij deze poeders een soort van de waarheid zien van het product.

Materiaal/Beeld onderzoek 

Daarnaast heb ik beeld onderzoek gedaan naar de binnenkant van deze verpakkingen om te kijken wat er aan de binnenkant gebeurd. Hierbij was er slechts 1 verpakking waarbij er grafisch iets aan de binnen stond. Verder zag ik verschillen in materiaal van de binnenkant tussen de verpakkingen. Toen ik later de foto’s bij elkaar voegde van binnen en buitenkant zag ik hoe groot het contrast was tussen de aantrekkelijke buiten kant en de functionele binnenkant.

Materiaal/Vorm onderzoek

Daarnaast heb ik nog een experiment uitgevoerd waarbij het product en de verpakking met elkaar reageren na het gebruik van bijvoorbeeld de thee, ‘wat hou je dan over?’. Hierbij was ik ook benieuwd hoe de producten op de verpakkingen gingen werken als ik ze een dag zou laten staan. Ook heb ik bij veel producten 2 verschillende hoeveelheden aan water toegevoegd aan het product om ook daar te kijken of dit een verschil kon maken in de reactie op de verpakkingen.

Kleur experiment

Ook wilde ik kijken of ik kleur van de producten een soort van kon extraheren door hen in een theezakje te stoppen en daarop acetone te gieten. Hiermee wilde ik kijken welke kleur en hoeveel kleur van de producten kan worden verwijdert. Zo kan ik deze kleurstoffen misschien later in mijn proces weer toepassen.

 

Week 3

Cultural Study – Christien Meindertsma

In mijn experimenten merkte ik dat ik een specifieke richting had. Daarom wilde ik deze week me meer richten op inspiratie van bijvoorbeeld Kunstenaars en hun exposities om zo iets te kunnen leren van hun visie of kijk op producten, verpakkingen of maatschappelijk.  Ik vind daarbij cultural study belangrijk zodat ik breder kan nadenken en inspiratie kan zoeken voor mijn eigen project.

Op advies van de leraar heb ik onderzoek gedaan naar Christien Meindertsma. In haar projecten als ‘One Sheep Sweater’ of ‘PIG 05049’ zie je goed hoe Christien kijkt naar alledaagse producten en in haar projecten kijkt naar de ruwe afkomst van bijvoorbeeld wol. Wij weten allemaal dat als we melk kopen dit van (vaak) een koe komt (tenzij anders staat omschreven), maar wanneer we kleding shopping vergeet ik soms hoeveel schapen er nodig zijn om dat kleding rek te vullen, en dan is het ook nog spotgoedkoop. Christien laat met een soort transparantie beseffen wat de achterliggen waarde is die wij als consument soms vergeten. Dit vind ik dan ook ontzetten mooi en inspirerend en ik zou me trots voelen als ik gelijksoortigs met mijn seminar kan doen.

Cultural Study – Laura A Dima

Ik ben gaan kijken naar Dutch Design Week projecten die me raakte rondom mijn onderwerp of waarbij ik nieuwsgierig werd. Hierbij kwam ik als eerst bij Laura A Dima met ‘The Finger Rub Rug’. Zoals je hieronder ziet, zie je 1300 identieke siliconen vingers en dit is een close up van haar vloerkleed. Het vloerkleed was een statement voor het belang van aanraking terwijl ik persoonlijk een veel lugubere associatie voelde. Dit vloerkleed deed mij denken aan de Turkse kunstenaar Vahit Tuna. Hij had een project waarbij hij hakken gebruikte ter representatie van vrouwen die in een jaar door huishoudelijk geweld om het leven waren gebracht in Turkije. Maar van beide kunstenaars vind ik het heel gaaf hoe zij representatie abstract maken en veel indruk achter, die elk persoon ook de ruimte bied om er anders naar te kijken.

Cultural Study – Oleg Bilyi

Ook viel een project van Pink Glasses op. Hier zie je dat het shirt met verschillend licht een ander beeld schetst. Hoe ik dit zie is links het mooie verkoop praatje en rechts de harde waarheid. En ik zie dit ook zo met verpakkingen van eten als bijvoorbeeld snoep of chocola. Dit is ook wel de kracht van Pink Glasses, want zij willen dat je eigenlijk die roze bril afzet. Ik had hierbij ook gelijk een idee wat ik ben gaan schetsen.

Feedback

Bij mijn feedback ik meerdere ideeën te horen om mee verder te gaan. Ik kreeg de suggestie om vergelijkbare experimenten moest doen maar dan met macro fotografie. Ik kan ook denken aan nieuwe functie voor gebruikte verpakking. De kern van het ‘voor en na verhaal’ werd goed ontvangen. En misschien kon ik kijken naar thee bladeren en hoe deze eruit zien na gebruik.

Ook kreeg ik de feedback dat het interessant was hoe de glorie rondom een product verdwijnt, ‘you see what you get’. Ik kreeg te horen dat ik kon kijken naar wat is mooi maar dat ik ook kijken welke producten het verdienen om onttroont te worden. Dat tweede voelde voor mij als designer veel geschikter.

 

Week 4

Literature Study

Ik ben deze week verder gegaan met een onderzoek naar welke merken ik wil uitkleden. Ik heb 2 afleveringen van ‘Pak de Macht’ gekeken om iets beter te beseffen welke bedrijven mag hebben in welke gebieden. Hierbij keek ik naar de aflevering over China waarin ik hoopte dat, rondom voeding, werd verteld op welke markt China het meest samenwerkt met Nederland. Of ik hoopte op een bevestigende conclusie dat zij een grote rol spelen rondom mijn onderwerp. Nu doet China (de overheid) zeker aan Moderne Slavernij maar niet betreft eten zoals in mijn onderwerp. Daarna keek ik de aflevering over plastic en kwam al snel Unilever naar voren die een van de grootste boosdoeners is rondom plastic afval. Hierbij dacht ik terug aan de vraag ‘Wie zijn het waard om te onttronen?’ en daarna vind ik het gevolg van plastic misschien wel net zo erg als moderne slavernij. Kort gezegd, ook de voedselproducten van Unilever zouden in mijn ogen mogen worden onttroond.

Verder heb ik twee afleveringen van de ‘Keuringsdienst van Waarde’ gekeken. Deze gingen over ‘Meergranen’ en ‘Melkpoeder’ en hoe de consument voor de gek word gehouden. Hoe onzekere ouders word wijsgemaakt dat een kind van 2 beter Nutrilon kan drinken dan gewoon (koeien)melk. Hoe meergranen brood word gemaakt met 2 granen in een verhouding van 99% graan 1 en 1% graan 2, zo maak je meergranen. Met deze nieuwe kennis ben ik aan de slag gegaan om producten met vorm onderzoek te als het waren te onttronen.

 

Vorm/Beeld/Materiaal onderzoek

  • Verdrinken

Hierbij heb ik vast gelegd hoe de producten reageerde op water. Dit deed ik na 1 minuut, 3 uur, en na die 3 uur te roeren.

  • Ontkrachten

Hierbij heb ik de verpakkingen binnenstebuiten gehaald om de kracht van de verpakking weg te nemen en alleen als een functioneel te zien. Waarbij ik ook wilde zien hoe de verpakkingen van binnen eruit zagen.

  • Uitkleden

Ik heb van alle producten close ups en clean portretten gemaakt om hun goed te zien zonder de beloftes van de verpakking.

  • Verpletteren

Ik heb elke product met 1 hamerslag geslagen. Ik wilde zien hoe het product reageerde, wat je over hield en welk beeld je hierbij overhield

  • Verbranden

En ten slotte als de echte onttroning wilde ik zien hoe de producten reageerde op een omgeving van 10 minuten in 200 graden waarbij zij zo goed als allemaal verbranden.

Ik merkte hier uit op dat de m&m’s bij het verdrinken hun kleuren verloren en de ‘true colours’ naar voren kwamen. Hier werd, na de verpakking weg te halen, de laatste verpakking laag pas echt ontmaskerd. Ook vond ik dit bij de doorsnedes van de celebrations interessant. Je kon niet goed zien welk chocolaatje je pakte als alle verpakkingen verdwenen, tot je het doorsnee en daar eigenlijk pas echt te zien was wat je kon kiezen aan chocola.

Verder kapot slaan maakte voor mijn alles interessanter qua vorm, de producten reageerde wel als verwacht maar ik verwachtte niet dat ik deze beelden zo interessant zou vinden. Ik zag hier toch echt een stil leven, waar de schuldige misschien hun ‘verdiende loon’ of ‘karma’ hadden gekregen.

 

Feedback

Ik kreeg de feedback dat hij inderdaad zag dat ik de producten aan het deconstrueren was. En daarbij kreeg ik de tip dat ik na deconstrueren ook weer kon reconstrueren. Je kunt het proberen te herstellen of je maakt er iets anders of groters van. Daarbij gaf de leraar ook de tip van de oude Japanse techniek Kintsugi waarbij een gebroken vaas word hersteld door goude lak. Dit zou ik kunnen doen met etenswaren. Ik wil verder met onttronen, maar dit kan ook meer betekenen dan verwoesten. Ik wil gaan her creëren en misschien wel een nieuwe ‘troon’ creëren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *