Geloof ontwerpen als Marketeer

Concurrentie onderzoek

Ik ben deze week begonnen met een concurrentie onderzoek. Ik heb hierin de grootste Nederlandse religies met elkaar vergeleken. Nadat ik iedere geloofsovertuiging plus en minpunten gegeven had op bepaalde onderwerpen, heb ik een Blue Ocian gemaakt en ontdekte ik waar in de grafiek nog ruimte is voor een nieuw geloof. Ik heb bij het maken van deze grafieken gebruik gemaakt van het CBS onderzoek over Religie in Nederland.

Concurrentie analyse
Concurrentie analyse
Blue Ocean
Blue Ocean

 

Doelgroep

Met behulp van het concurrentie onderzoek kwam ik er achter dat 54% van de Nederlanders in 2019 geen geloofsovertuiging hadden. Dit is ruim de helft van de Nederlandse bevolking en hiermee een mooie potentiële doelgroep voor mijn nieuwe geloofsovertuiging. Ik wil me dan ook gaan richten op mensen die niet gelovig zijn maar wel geïnteresseerd zijn in religie. Volgens het CBS geloofd in 2019 7,1% van Nederland soms wel en soms niet in een God, 14,8% gelooft niet in een God en geloven dat ze er ook nooit achter zullen komen of er een God bestaat en 33,2% gelooft überhaupt niet in een God of een hogere macht.

Symbool

Nadat ik vorige week een poster gemaakt had met een ronddraaiend beeld er op, besefte ik dat dit best een mooi symbool was. Hier ben ik mee verder gaan experimenteren en ik heb uiteindelijk een nieuw symbool gemaakt. De onderste rij in dit symbolen plaatje heb ik pas later er bij gemaakt.

Symbolen
Symbolen

Omdat ik wilde kijken wat er met het symbool zou gebeuren als ik het op andere manieren zou toepassen, heb ik een sok gepakt en ben ik met naald en draad mijn symbool gaan borduren in deze sok. Al snel kwam ik er achter dat er aan de binnenkant van de sok ook een patroontje ontstond. Dit werd het patroon van een ster waar ik wel verrast over was. De ster was ik in mijn symbolen onderzoek in de eerste week al tegengekomen als een veel voorkomend teken in religies. Nadat ik dit had ontdekt was ik vrij enthousiast hier over. Het symbool was hiermee sterker geworden in mijn beleving. Van binnen geloof je iets, maar je kunt het niet plaatsen en van buiten ziet het er dan uit zoals het symbool dat ik heb gevisualiseerd.

Symbool op sok
Symbool op sok
Symbool
Symbool

Visual Styleguide

Toen ik de keus gemaakt had, om door te gaan met dit symbool, wilde ik een Visual Styleguide maken waarin duidelijk vermeld werd wat de richtlijnen van mijn religie zijn zodat ik voor mijzelf meer helder zou krijgen wat ik nu wilde doen en bereiken hiermee. Ik heb gekeken naar kleurenpsychologie om de juiste kleuren voor mijn geloofsovertuiging te kiezen op basis van overwogen keuzes. Uiteindelijk bleek hieruit dat de kleur Blauw het beste paste bij mijn idee over een nieuw geloof met de eigenschappen: Vrij, Open, Kalm, Intelligent, Veilig, Succes, Vertrouwen, Verantwoordelijkheid, Loyaliteit, Professioneel, Betrouwbaar, Ontspannen, Oprecht en Stabiel. De kleuren Oranje, Groen en Bruin scoorde ook hoog. Ik heb er voor gekozen om de kleur Blauw als basiskleur, als hoofdkleur te nemen en ben gaan experimenteren met tinten en in combinatie met oranje en groen. Hier heb ik nog geen duidelijke conclusie uit kunnen trekken. In de eerste versie die ik van de Visual Styleguide heb gemaakt zijn nog geen definitieve kleuren of lettertypes verwerkt. Hier wil ik nog verder mee experimenteren voordat ik dit vaststel.

Kleuren psychologie
Kleuren psychologie
Kleuren in dummy
Kleuren in dummy
Kleuren palletjes v1
Kleuren palletjes v1
Visual Style Guide
Visual Style Guide v1

Feedback

Het symbool dat ik gemaakt had leek mij bekend voor te komen van iets. Ik wist alleen niet goed waar van dus ik heb aan vier verschillende mensen feedback gevraagd hierop. Mijn vraag was of zij het symbool ergens mee associeerde en wat dit dan was. Alle vier de mensen gaven aan dat ze het niet konden plaatsen en dat het er wel nieuw uit zag. Wel gaven ze aan dat het een beetje wat weg had van:

  • Een kerststalletje
  • Het logo van het spel Weerwolven van Wakkerdam
  • Het Hakenkruis
  • Verschillende T’s en K’s in elkaar verweven
  • Een middeleeuwse vesting stad ofzo
  • Een vogelnestje
  • De “Dornekroon”

Deze feedback had ik niet direct verwacht. Veel punten verwijzen toch naar huidige geloofsovertuigingen, wellicht komt dit omdat de mensen aan wie ik de feedback gevraagd heb op de hoogte waren van mijn onderwerp. Maar ik schrok wel een beetje van de vergelijking met het hakenkruis. Ik ga komende week nog aan wat meer mensen feedback vragen op dit symbool om te zien of dit een eenmalige associatie was of een vaker terugkomende. Misschien moet ik er dan wat mee gaan doen of er aan veranderen.

David gaf mij ook nog feedback op mijn concurrentie analyse. Hij vroeg wat ik bedoelde met merchandise en gaf aan dat er wel een verschil is tussen heilige relikwieën, benodigde items om een geloof uit te oefenen en merchandise voor gelovige mensen. Hij gaf de tip dat ik het kon vergelijken met bijvoorbeeld voetbal. Op het veld hebben de spelers hun “werkkleding” aan, dit is nootzakelijk om de sport te beoefenen. De shirts die de spelers aan hebben zijn geen merchandise. Het is pas merch wanneer dit verkocht wordt aan het particuliere/individuele publiek. Dus religieuze merch zou bijvoorbeeld kunnen zijn: Keppeltjes, hoofddoeken, flesjes heilig water, een vrijbrief voor de Hemel, een Boeddha beeldje enz.

Om er achter te komen wat de niet gelovige burger als religieuze merch zou willen kopen om een verdienmodel te koppelen aan mijn nieuwe religie, ga ik volgende week onderzoek doen hier naar met behulp van de Bag Tour methode uit het CMD Mathodes pack.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *