De stijl voor een niet gelovige levensovertuiging

Huisstijl

Vorige week was ik al begonnen met het ontwerpen van een huisstijl. Op basis van de kleurenpsychologie heb ik de kleuren Blauw, Oranje en Groen gekozen voor mijn niet-religieuze levensovertuiging. Omdat een kleur heel donker of heel licht kan zijn ben ik verder onderzoek gaan doen naar de kleuren blauw, oranje en groen. Ik ben naar buiten gegaan en heb de blauwe, oranje en groene planten die ik tegen kwam gefotografeerd. Vervolgens heb ik de blauwe, oranje en groene edelstenen uit mijn edelstenenverzameling ook gefotografeerd en allemaal stukken fruit. Vervolgens heb ik deze foto’s in een collage bij elkaar gezet en heb ik hier kleuren uit geprikt met behulp van de ‘pipet’ van Adobe Capture. Deze app heeft verschillende kleurenpalletjes gemaakt voor mij waarna ik deze terug gebracht heb tot de drie primaire kleuren en drie secundaire kleuren voor in het huisstijl handboek.

Foto's buiten voor kleuronderzoek
Foto’s buiten voor kleuronderzoek
Foto's van edelstenen voor kleuronderzoek
Foto’s van edelstenen voor kleuronderzoek
Foto's van fruit voor kleuronderzoek
Foto’s van fruit voor kleuronderzoek
Kleuren paletten
Kleuren paletten

 

In het huisstijl handboek wilde ik ook iets met typografie gaan doen. Ik ben in mijn dummy begonnen met het schetsen van een alfabet om deze vervolgens te digitaliseren tot een font. Over dit font ben ik nog niet heel enthousiast maar voor nu heb ik hem in het huisstijl boek verwerkt. De opmaak van het huisstijl boekje was ook nog redelijk saai naar mijn mening. Deze heb ik aangepast en uitgeprint om te zien hoe dit er fysiek uit zou zien. Hiermee is het huisstijl handboek prototype versie één af.

Prototype Visual Style Guide
Prototype Visual Style Guide
Inleiding
Inleiding
Symbool
Symbool
Kleuren
Kleuren
Lettertypes
Lettertypes
Beeldstijl
Beeldstijl
Merchandise
Merchandise

Feedback

Nadat ik mijn voortgang van vorige week en afgelopen week met Rob gedeeld had, was hij vooral erg enthousiast over het borduursel op de sok. Hij gaf mij de feedback om misschien eens een tabel te maken met allemaal religieuze symbolen om te zien of mijn symbool hier bij past. Of te achterhalen wat er binnen die symbolen nog ontbreekt. Later gaf Rob mij nog de tip om dit in de vorm van wederom een concurrentie onderzoek te gaan doen om me vervolgens echt op de branding van deze religie te gaan richten. Ook zij Rob dat veel geloven nogal hypocriet denken over bepaalde onderwerpen, dat het misschien tof is als ik deze symbolen ook binnenste buiten doe of er een spiegel tegenover zet. Achter ieder geloof zit iets verscholen en datgene zou ik aan het licht kunnen brengen.

Nu vond ik dit best inspirerende feedback, met het branden van deze religie ga ik verder aan de slag en ik ga op basis van logo’s, kleuren en slogans/uniek selling points een concurrentieanalyse maken. Over de andere kant van de religies begreep ik wel wat Rob bedoelde maar ik vond het toch een beetje een eng gebied worden en wil mij niet te veel daar op gaan richten. Uit eerdere feedback die ik van gelovige mensen gekregen heb, kwam ik er achter dat zij het echt niet waarderen als ik aan hun geloof ga zitten. In de geschiedenis zijn er ook verschillende oorlogen ontstaan omtrent godsdiensten en redelijk recent is er een aanslag geweest op het tijdschrift van Charlie Hebdo die spotprenten gemaakt had over de Islam. Ik wil mij niet op dit gevaarlijke gebied gaan begeven. Uit mijn concurrentie analyse bleek ook onder andere dat religies vaak weinig begrip hebben voor andere geloven, ik wil juist met de levensovertuiging die ik aan het ontwerpen ben, begrip hebben voor ieder geloof. Ik wil ze niet zwart maken of beledigen omdat ikzelf daar niet achter sta en het niet Ethisch verantwoord vind om mensen omwille van hun geloofsovertuiging pijn te doen.

Alice gaf mij nog de feedback dat ik eens moest gaan kijken naar de Griekse Godin Nyx, zij is de God van de Nacht. Deze feedback bracht mij wel aan het denken. Wanneer mensen zeggen “Ik geloof niks” bedoelen ze vaak “Ik geloof dat er na het leven niks is, gewoon zwart en klaar”. Ook dit zie ik als een geloof, de naam van mijn geloof kan dan wellicht “Niks” zijn. Dit hou ik in gedachte en misschien kom ik hier later in het project nog op terug.

Jelke gaf mij de feedback dat het symbool best streng en dystopisch overkomt. Hij liet weten dat dit misschien juist wel goed is. Jelke zei dat er een element of iets bij moet komen waardoor niet iedereen het er mee eens gaat zijn. Hij zei: “Niet geloven is het moeilijkste verhaal” en vertelde een verhaal over hemzelf in Jeruzalem waar iedereen hem vroeg wat zijn geloof was. Vervolgens zei Jelke dat ik het misschien ook iets kleiner moet zien. Ik kan ook beginnen met het oprichten van een Secte of leefgemeenschap stelde hij voor. Jelke gaf mij de tip om religie en branding te vergelijken en het boek Zag van Marty Neumeier te gaan lezen over marketing en dat ik eens naar “The Onlyness Test” moest kijken. Na deze feedback leek het mij ook verstandig om een afspraak te gaan maken met een expert op het gebied van Branding.

Bag Tour

Vorige week kwam ik tot de conclusie dat ik merchandise wilde gaan maken. Om deze gericht op mijn niet-gelovige doelgroep te maken ben ik een bag tour gaan doen op school. Ik heb zeven klasgenoten gevraagd om hun tas uit te pakken en te laten zien wat zij bij zich hadden. Hieruit bleek dat er veel functionele en bruikbare voorwerpen in de tassen zaten. Op verschillende laptops zaten stikkers, hier heb ik naar gevraagd en deze kregen ze gratis bij aankoop van iets anders of hebben ze gekregen. Ook zat in bijna iedere tas een mondkapje, niet zozeer omdat ze hier waarde aan hechten maar meer omdat het tegenwoordig verplicht is om te dragen. Wat me ook nog op viel, was dat er in ongeveer de helft van de tassen tegoedbonnen zaten.

Conclusie

Na deze week kwam ik tot de conclusie dat ik erg veel aan het divergeren ben geweest en dat ik nu weer wat moet convergeren om daarna weer de breedte in te gaan. Ik wil mij nu meer gaan richten op de branding van een geloof. Ik heb de cursushandleiding van de specialisatie Branding gelezen om iets meer een idee te krijgen van Branding in het algemeen en ik wil in gesprek gaan met een professional op het gebied van Branding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *