Niks als levensovertuiging

Hoe onderscheid ik het geloof in Niks van andere?

Omdat ruim 50% van de Nederlanders gelooft in niks en dit mijn doelgroep is, ben ik gaan spelen met het woord “niks” en wil ik “iets” maken van “niks”. Het geloof dat ik aan het ontwerpen ben had tot dusver geen naam en een naam is best belangrijk. Voor nu heet deze religie “Niks”. Dus wanneer mensen zeggen: “Ik geloof Niks”, dan ben ik voor hen een branding aan het maken. Ik heb met verschillende mensen gesproken die niks geloven en ze geven allemaal aan dat zij geloven, dat er na de dood niks meer is. Gewoon “zwart” of “leeg”. Dit klinkt niet heel aantrekkelijk maar is wel wat men geloofd en dit is evengoed als andere religies niet te bewijzen. Om een beter beeld te krijgen van andere religies heb ik een tabelletje gemaakt en mijn ondervindingen hierin visueel geordend zodat ik hier conclusies uit kon trekken.

Tabel overzicht
Tabel overzicht

Nadat ik deze tabel gemaakt had, heb ik een Blue Ocean gemaakt op basis van logo’s en op basis van kleuren. Met deze tabellen kon ik eenvoudig zien welke kleuren en welke vormen er nog “vrij” zijn in de religieuze wereld. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat de kleur Bruin amper gebruikt word. Ik ben terug gaan kijken naar mijn psychologische kleuronderzoek en de kleur bruin had ik net zo veel punten gegeven als de kleuren oranje en groen. Ik ben nu aan het overwegen om de kleuren blauw en bruin als combinatie te nemen voor de “Het geloof in Niks”.

Blue Ocean - logo's
Blue Ocean – logo’s
Blue Ocean - kleuren
Blue Ocean – kleuren

 

Stempelkaarten

Uit de Bag Tour van vorige week was mij opgevallen dat verschillende mensen tegoedbonnen in hun tas hadden, of stempelkaarten om korting te krijgen. Dit gaf mij inspiratie voor de branding van mijn religie. Ik ben een stempelkaart gaan schetsen maar kwam hier niet verder mee, vervolgens ben ik inspiratie gaan zoeken uit bestaand materiaal en heb ik een collage van stempelkaarten gemaakt. Met deze stempelkaarten als inspiratiebron ben ik mijn eigen stempelkaart gaan ontwerpen.

Collage stempeelkaarten
Collage stempeelkaarten

Conclusie

Ik begon met het bedenken van regels voor op de stempelkaart omdat veel religies regels hebben waar je je aan moet houden om naar de Hemel te gaan. Nu waren mijn ideeën niet echt vernieuwend en leken ze erg op al bestaande regels van andere religies en bedacht ik me dat ik het anders moest aanpakken. Ik ben nog eens naar mijn informatie tabel van religies gaan kijken en iedereen “belooft” iets na de dood, de ene religie belooft meer dan de andere maar ruim 50% van de Nederlanders gelooft niet dat er iets is na de dood en deze mensen vallen onder mijn doelgroep. Ik bedacht dan ook om me niet te begeven in de “Red Ocean” maar me vast te houden aan het idee dat er niets is na de dood. Met dit in mijn achterhoofd ben ik nog eens gaan kijken naar mijn stempelkaart en bedacht ik me dat mensen beter een afvink lijst kunnen hebben met dingen die ze gedaan moeten hebben in hun leven om een goed leven te leiden. Dit idee heb ik gedeeld met Robin in de vorm van een gesprek van peer-to-peer en zij noemde het woord “bucketlist”. Dit dekte de hele lading maar zelf was ik niet op het idee gekomen om het zo te noemen. De opdrachten op de stempelkaart zijn dan ook bedoelt om mensen (zolang ze leven) een goed en voldaan leven te bieden. Als je deze “bucketlist” afwerkt zal je niet bang (meer) zijn voor de dood. Om goede en geschikte vragen op deze lijst te zetten heb ik een kleine enquête gemaakt en verspreid onder de doelgroep van niet religieuze mensen met de vraag wat zij op hun bucketlist zouden zetten. Uit deze enquête hoopte ik inspiratie te halen voor mijn eigen lijst.

Enquête uitslagen

16 studenten zonder religie of levensovertuiging hebben mijn enquête ingevuld. Vrijwel iedereen heeft een grote reis of vakantie op de bucketlist staan. Veelal geven ze aan naar een ander continent of de hele wereld over. De enquête is niet heel erg betrouwbaar omdat hij enkel met studenten gedeeld is en er al ruim een jaar geen reizen mogelijk zijn, maar hieruit kon ik wel halen dat mensen reizen en ontdekken van nieuwe werelddelen heel belangrijk vinden. Met deze informatie heb ik in elk geval inspiratie opgehaald ga ik een eerste versie van een stempelkaart maken.

Feedback

Naast feedback van mede studenten en docenten heb ik een professional op het gebied van Branding benaderd voor feedback, ze gaf aan dat ik beter mijn feedbackvraag kon mailen. Dit heb ik gedaan maar helaas heb ik (nog) geen antwoord gekregen. Ik ben verder gaan zoeken en heb voor komende week een feedback meeting met Jorgen Koolwijk als expert gepland staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *