Vet Koel: Blog

 

 

WEEK 1


 

Les 1: ideeën bespreken met Rob:

Ideeën:

Favo ski film van Chris Benchetler, wil iets doen met film, ik maak altijd iets met bergen.

  • Rob zei dat ik misschien iets me het tegenovergestelde van bergen kan doen
  • Een woenstijn, lijkt niks te gebeuren maar dit is wel zo en kan je onderzoeken
  • Kennis van hem maakt foto’s in woestijn met alleen het licht van de sterren en maan

 

Of iets doen met filmtechniek bij skiën

  • Hoe werkt het?
  • Je zou bijvoorbeeld iets kunnen doen met hoe een ski land op de sneeuw.

 

2 Uiteindelijke ideeën:

Hoe je beweging vast kan leggen met licht

  • Film

Wat is er in de woestijn tegenover gestelde van bergen

  • Zine

Voorbereiding les 2

2 mindmaps gemaakt tijdens de film Chasing AdVANture van Chris Benchetler. Ik vind zijn leven inspirerend omdat hij zijn verschillende passies zo weet de combineren dat ze op elkaar aansluiten. Deze passies zijn outdoor sporten (skien, surfen, klimmen) en kunst (tekenen, schilderen, ontwerpen). Dit zijn toevallig ook mijn passies, ik zou zo van leven ruilen! Ik heb een moodboard gemaakt van interessante beelden uit de film en hier een moodboard van gemaakt. Daarna kwam ik nog een ander project genaamd Fire on the Mountain van hem tegen. Hier gingen ze met verlichte body suits skiën in het donker. Dit vond ik inspirerend omdat het licht de bewegingen van de skiërs laat zien door middel van licht. Dit is te zien in het tweede moodboard.

 

Feedback les 2

Wat meeneem uit de feedback:

Mijn idee specifieker maken naar ‘de taal van het landschap’. Hoe kan ik het verhaal van een landschap vertellen met beeld en geluid?

 

Oriënteren

Diegestic/ non – diegestic sounds + landschap

Om me verder te oriënteren op mijn feedback punten ging ik tussen Instagram reels op zoek naar filmpjes waar je iets van landschap en/of beweging ziet en daarbij ging ik letten op de sounds die eronder zat. Het viel me op dat de meeste filmpjes waarin een landschap of een bewegend iets gefilmd wordt er wel muziek (artificial) onder is geplakt. Ik denk om de video een bepaalde vibe/sfeer te geven. Een van mijn passies is mountainbiken en ik kijk graag naar downhill mountainbikers. Toen kwam ik een video tegen met de originele sound. Daar hoor je het geluid van de mountainbike die de stenen raakt heel goed. Het viel me op dat ik toen pas besefte wat voor een harde klappen de mountainbike en de biker moeten opvangen. Meestal zit er een stoer muziekje onder dus dan lijkt die fiets best wel soepel over die stenen te gaan, pas als toen ik die originele sounds hoorde had ik pas door dat dat eigenlijk niet zo is.

Informatie zoeken

Wat zijn diegestic en non – diegestic sounds sounds?

Om nog beter te begrijpen wat wat soorten geluiden er in films zitten ging ik video reviews kijken over dit onderwerp. Ik kwam erachter dat er niet alleen diegetic en non-diegetic sounds zijn maar ook trans-diegetic en meta-diegetic. Ik heb een overzicht gemaakt voor wat ze allemaal inhouden. Hierbij kreeg ik ook allemaal voorbeelden te zien uit films over hoe dit toegepast wordt. Een leuk voorbeeld vond ik waar je eerst denkt dat ze muziek eronder geplakt zit en dan blijkt er ineens een concert te zitten:

Dit gaf een verassend effect.

Soorten sounds

Eigen voorbeelden

Vervolgens ben ik zelf nog opzoek gegaan naar wat eigen interessante voorbeelden. Bijvoorbeeld The Ridgeline. Dit gaat over een mountainbiker die een ingewikkeld parcour aflegt. Tijdens de film wordt er gespeeld tussen diegtic sounds (geluid van de bike, stem van de biker) en non-diegetic sounds (achtergrondmuziek) en dit wisselt zich steeds af. Deze film is dus trans- diegetic.

https://www.youtube.com/watch?v=dC85QaN0hng

Onderzoeksplan

Mijn plan is om een film te maken over de taal van het landschap waarbij ik alleen gebruik maak van digestie sounds. Dus het geluid wat daar ter plekke is.

Onderzoeksvraag:Hoe kan ik een verhaal uit de natuur vastleggen met AV waarbij ik het geluid het verhaal laat vertellen?

WEEK 2


 

Poster Presentatie onderwerp

Waarom?
Veel mensen gespannen en en daarom wil ik mensen motiveren te ontspannen door de natuur in de gaan.

Hoe?
– Geluiden op een alternatieve manier opnemen.
– Welke beelden en geluiden typeren een landschap, soort grond, aanwezigheid van dieren etc.
– Hoe reageren mensen op AMSR natuurgeluiden
– Profressional spreken hoe alternief audio op te nemen
– Alleen de audio of beeld laten horen/zien aan proefpersonen
Stap 1
  • Landschap
  • Kenmerken
  • Storytelling

Stap 2

Onderzoek doen naar:

  • Foley
  • digestie sounds opnemen
  • ASMR sounds opnemen

Stap 3

  • Filmen
  • Natuurbeelden

Stap 4

  • Sounddesign
  • Geluid opnemen
  • Geluid creëren

Stap 5

  • Experimenteren
  • Samenvoegen
  • Testen

poster onderwerp 1

 

Feedback poster presentatie:

Het onderwerp is nog niet specifiek genoeg. Moet een richting kiezen waar ik op wil met deze ideeën.

 

Feedback moment met mede-studenten

Uit het feedback dat ik heb gekregen op de poster presentatie trek ik de conclusie dat ik een ander onderwerp wil gaan aanpakken. Mede-studenten hebben mij geholpen met het brainstormen naar nieuwe ideeën. Tijdens deze sessie kwam ik op het idee om een film te gaan maken over een specifiek voorwerp. Vervolgens bedacht ik me dat het interessant zou kunnen zijn om iets te gaan doen met het leven van dat voorwerp. Ik dacht eerst aan schoenen, maar doen gaf een van mijn mede studenten het idee om iets te gaan doen met horloge’s. Een horloge neem je namelijk overal mee naartoe. Wat zou er gebeuren als het horloge een eigen cognitie had?

Aangezien het onderwerp veranderd is heb ik mijn poster aangepast:

poster onderwerp 2

Onderzoeksplan:

Watch me living

Een horloge is een veel gedragen sieraad. Zodra je hem om je pols bevestigd neem je het overal mee naar toe. Daardoor wordt het een onderdeel van je alledaagse leven. Maar wat vind je horloge hier eigenlijk van? Wat als je horloge tegen je kon praten, wat zou het van je leven vinden? Wat voor rol speelt een horloge in je leven? Deze levensloop van het horloge ga ik vastleggen met AV.

Mijn onderzoeksvraag is: Hoe ziet het ‘leven’ van een horloge eruit?

Onderzoeksplan

Ik begon het project met een ander onderwerp dan dat ik nu presenteer. Na feedback en verder onderzoek heb ik besloten om een stap terug te doen en nieuw onderwerp te zoeken.

Context mapping

Om dit te onderzoeken wil ik eerst gaan ontdekken wat een horloge kan betekenen. Dit wil ik onderzoeken door mensen te vragen wat hun horloge voor hen betekend. Vervolgens ga ik op zoek naar videofragmenten waar het horloge een rol speelt. De uitkomsten van deze onderzoeken wil ik gaan vertalen naar een verhaal waarin het horloge de hoofdrol speelt.

Morphological chart

Om de technische context van het horloge in beeld te brengen wil ik gebruik maken van een morphological chart. Ik ben benieuwd of ik met de uitkomsten van de chart andere associaties van een horloge kan ontdekken.

Storytelling

Het verhaal ga ik uitwerken in een storyboard. Hier gaat het vooral om storytelling dus ga ik onderzoeken welke storytelling theorieën ik nodig heb om een krachtig verhaal te vertellen. Hier heb ik natuurlijk tijdens de opleiding al veel over geleerd, maar aangezien het een belangrijk onderdeel wordt van mijn project ga ik hier opnieuw in duiken. Hiervan kan ik een Requirement List maken met storytelling onderdelen die ik nodig heb voor mijn verhaal. De uitkomsten kan ik gebruiken om te bepalen welke beelden er in het storyboard gezet moeten worden om het verhaal mee te vertellen.

Expert interview

Naast het beeld komt er ook in het storyboard te staan wat voor shot er gemaakt moet worden met de camera. Hiervoor wil ik niet alleen inspiratie halen uit video’s en technieken die te vinden zijn op internet, maar ook door professionals te spreken. Ik heb al één professional gevonden die een eigen bedrijf heeft in het maken voor commerciële video’s en ik wil nog een professioneel videograaf vinden die meer kijk heeft op narratieve films. Hieruit hoop ik leerzame tips te halen om de beelden op een interessante manier vast te leggen.

Daarnaast wil ik zelf gaan experimenteren met het maken van videobeeld voor het verhaal door verschillende filmtechnieken en shots uit te proberen. Hiermee verwacht ik nieuwe perspectieven te ontdekken over hoe ik het verhaal in beeld kan brengen.

Door steeds nieuwe technieken uit te proberen en hier feedback op te vragen wil ik mijn beelden steeds verder itereren tot videobeelden die het verhaal van het horloge duidelijk en inspirerend kunnen overbrengen.

Feedback

Tijdens het project ga ik regelmatig op zoek naar feedback bij medestudenten, docenten en professionals om mijn uitingen steeds te kunnen verbeteren.

(Product) quality review

Tegen het einde van het project wil ik voor de expo mijn film presenteren aan de professionals waarmee ik contact heb gehad tijdens het project zodat zij me kunnen wijzen op de laatste verbeterpunten.

WEEK 3


Ik ben onderzoek naar de context rondom horloge’s. Door verschillende onderzoeksmethodes toe te passen hoop ik uit de uitkomsten een verhaal te kunnen maken over het leven van een horloge. Ik ben begonnen door mensen te vragen wat een horloge voor mensen betekend door middel van een klein interview waarbij ik de ondervraagde vroeg of zij een horloge droegen en wat hun horloge voor hen betekend.

 

Meest opvallende antwoorden:

“Ik kan altijd de tijd zien maar het is met name voor de sier”

“Ik heb mijn horloge als cadeau van mijn vriend gekregen. Daarom draag ik het elke dag.”

“Ik draag het iedere dag”

“Ik droeg vroeger wel horloge’s maar ik sla altijd overal met m’n horloge tegen aan waardoor die zo stuk is. En met werken is het niet chil met borden”

“Een horloge ziet er wel nice uit. Maar dacht later misschien toch liever smart watch te kopen.”

 

Conclusie:

De mensen die een horloge hebben dragen het dagelijks. Mensen gebruiken het horloge niet alleen vanwege de tijd maar vooral vanwege de emotionele waarde of als sierraad. Horloge’s kunnen in het dagelijks leven wel snel kapot gaan.

 

Soorten horloge’s 

Vervolgens ben ik gaan onderzoeken welke horloge’s er te vinden zijn in mijn eigen huis om te onderzoeken over er verschillen zijn tussen horloges. Ik heb o.a. de volgende soort horloges tegen gekomen:

In dit moodboards zijn de meest opvallende horloge’s te zien. Het viel mij op dat er verschillende categorieën horloges te benoemen zijn. Bijvoorbeeld zakhorloges, smart watches en designer horloges. Verder vond ik het bijzonder dat mijn ouders de horloges van mij overleden opa’s en oma’s nog bewaard hadden.

 

Associaties horloge’s

Ik merkte dat er tijdens het onderzoeken verschillende associaties in mij op kwamen. Daarom ben ik deze gaan noteren aan de hand van context mapping en een morphological chart.

 

 

Feedback Jelke

Tijdens de les heb ik feedback gevraagd aan Jelke en mede studenten. Jelke wees me erop dat ik naast het verzamelen van informatie ook kan gaan beginnen met creatief onderzoek door dingen te gaan maken. Daarnaast kreeg ik de tip eens naar de film ‘De Jurk’ te kijken. Studenten gaven me nog het idee dat ik zou kunnen doen alsof het horloge een levend wezen heeft met een eigen cognitie.

Na het krijgen van de feedback ben ik gaan kijken naar ‘De Jurk’. Het viel me op dat het verhaal vooral ging om de vrouwen die de jurk dragen en niet zozeer over de jurk zelf. De jurk word gekoppeld aan wat de vrouwen meemaken. Het meest interessant uit de film vond ik dat op het laatste een acteur zegt: “De jurk bestaat eigenlijk niet”. De jurk heeft geen leven, het heeft geen invloed op het leven en toch speelt de jurk wel een grote rol waardoor een kledingstuk als het ware een eigen leven gaat leiden.

WEEK 4


Kapitaal

Na het kijken van de film liep ik een beetje vast totdat ik op de woensdag een dag in Kapitaal doorbracht. Daar heb ik met Dagmar Donners en een mede-student mijn project besproken. We hadden het over de opnieuw opkomende trend van het dragen van horloge’s, terwijl de functie van een horloge – namelijk de tijd weergeven – eigenlijk overbodig is omdat we daar de telefoon voor hebben. Zou een horloge niet beter iets anders kunnen weergeven dan de tijd?

Al snel verplaatste het gespreksonderwerp van het horloge over naar tijd. Tijd was in mijn ogen een abstract iets wat niet van nature in ons en in de mens zit. Tijdens dit gesprek ontdekte we dat tijd wel van nature ‘ingebouwd’ is. Vogels vliegen om een bepaalde tijd naar andere gebieden omdat er meer voedsel is, door het draaien van de aarde in een bepaalde gelijke tijd en de plek van de zon is er dacht en nacht… zo zijn er verschillende automatische processen in de natuur en in ons die binnen een bepaalde tijd gebeuren.

Aangezien tijd een interessant maar groot en breed onderwerp is besloot ik te convergeren en te kijken naar naar welke experimenten ik met deze onderwerpen kan gaan doen. Ik besloot te experimenteren met de ervaring van tijd.

Ik besloot als eerste experiment over het gevoel van tijd uit te werken:

Voor dit experiment heb ik mijn tikkende horloge een minuut gefilmd. vervolgens heb ik premiere pro de snelheid van 3 van de filmpjes gedijde waardoor ze sneller of langzamer gingen.

 

 

Deze video heb ik laten zien aan mensen en ik heb aan hun gevraagd welke horloge op de juiste snelheid gaat. Tot mijn verbazing hadden de meeste mensen het goed. Nummer 3 gaat op de juiste snelheid. Mensen die naar de video keken bleken in hun hoofd mee te tellen. Sommige zeiden dit geleerd te hebben bij reanimatie trainingen.

In Kapitaal had ik het met andere CMD studenten ook over soorten klokken. Daarom ben ik onderzoek gaan doen wat voor soorten klokken er zijn. Interessant was dat er vroeger kaarsen verkocht werden die 12 of 24 brandde zodat mensen de kaars als een klok konden gebruiken. Dit ben ik zelf ook gaan uitproberen.

Kaarsklok experiment

Voor dit experiment heb ik 2 kaarsen opgemeten. Vervolgens heb ik gemeten hoe lang ze erover deden om op te branden. Daarna heb ik de tijd gedeeld door de lengte van de kaars. Als laatste stap heb ik op de aantal minuten uitgemeten en erop geschreven hoeveel tijd elk stukje kaars duurt.

 

Proces:

 

Resultaat:

De grote kaars brandde in totaal 8 uur en de kleine 2 uur.

Het was een interessant experiment om te doen, maar toch trek ik de conclusie dat het werken met kaarsen een doodlopend pad is aangezien de uitkomst te voorspellen was.

 

 

 

 

WEEK 5


 

In de tweede les van de week liet ik mijn resultaten zien aan Rob. Hij vond de kaars juist wel een mooie combinatie met tijd. Hij gaf me verschillende ideeën en inspiratie om verder te gaan met kaarsen:

Deze ideeën heb ik verwerkt tot verschillende experimenten:

 

 

 

 

 

WEEK 6


 

Kaarsen snijden

Voor het eerste experiment heb ik 4 kaarsen gekocht van dezelfde afmetingen en soort wax. Deze heb ik gesneden/geschild tot verschillende vormen. Daarna heb ik ze aangestoken.

Proces

 

Het viel me op dat het lont ervoor zorgde dat er een soort gat ontstond in de kaarsen. Dit komt doordat het lont relatief dun is en er dus een kleine vlam ontstaan. De vlam bereikt niet de hele diameter van de kaars, maar ongeveer de helft.

De kaarsen brandde relatief langzaam. Het duurde een week (waarbij de kaarsen uit waren als ik weg was) voordat de kaarsen opgebrand waren.

In deze afbeelding is te zien dat de blauwe kaars als eerste opgebrand is. Deze was aan de onderkant dunner gesneden.

 

Kaars maken van rest wax

Ondertussen kwam in een video tegen van iemand die kaarsen maakt van restjes wax: https://www.youtube.com/watch?v=i4Wk5e3KnOM&t=209s

Deze techniek heb ik gebruikt om zelf ook een kaars te maken. Ik ben thuis op zoek gegaan naar oude kaarsen en resten wax. Dit heb ik vervolgens gesmolten en één voor één in een mal met een lont gegoten.

Klaarmaken mal:

Proces kaarsvet smelten:

 

 

 

Resultaat:

Aansteken:

Tijdens het branden van de kaars viel me op dat de kaars zich eigenlijk normaal gedroeg op 1 laag na. Bij de tweede laag maakte het vuur een knisperend geluid en hier begon de wax uit de kaars te druipen. Dit zorgde voor interessante vormen:

 

 

 

 

 

Feedback Jelke:

Kijk niet te veel naar de vakmanschap van kaarsen maken maar ook naar de design aspecten. De resten die je over hebt van het snijden zijn interessant. Wat kan je hiermee? Kan je het hergebruiken. Wat als een van de gesneden kaarsen in elkaar stort, hoe kan je dat kaarsvet weer opvangen? Verval, verlies, traagheid, iets nieuws opbouwen.

 

 

 

 

WEEK 7


 

Inspiratie:

Door de feedback van Jelke vroeg ik me af of ik een kaars kon maken die zichzelf recycled. Ik ging op zoek naar inspiratie hiervoor door op internet te zoeken of er mensen zijn die nieuwe dingen creëren van kaarsvet. Niet veel mensen werken met kaarsvet. Wat je veel ziet op internet is mensen die kaarsen tot mooie vormen snijden of functionele kaarsen maken met opvallende kleuren.

Toch kwam ik een paar interessante kunstwerken tegen:

Urs Fischer:

Deze kunstenaar maakte beelden van kaarsvet en deze liet hij vervolgens op branden:

Leo (George & Irmelin)

2019

Paraffin wax, microcrystalline wax, pigment, stainless steel and wicks

84 5/8 x 38 5/8 x 57 3/4 inches (215 x 98 x 146.6 cm)

https://ursfischer.com/images/560711

 

Dasha

2018

Paraffin wax, microcrystalline wax, pigment, stainless steel and wicks

66 7/8 x 57 1/4 x 58 1/2 inches (170 x 145.4 x 148.7 cm)

https://ursfischer.com/images/500138

Smelik

the Upside down

Hier injecteert hij kaarsvet in water en maakt hier verschillende beelden van:

https://pascalsmelik.nl/portfolio/the-upside-down/

Hij past ook andere technieken toe met water en kaarsvet:

https://pascalsmelik.nl

Bart Hess

Deze kunstenaar maakt kostuums van kaarsvet door letterlijk mensen onder te dompelen in een bak water met kaarsvet:

Digital Artifacts

https://www.barthess.com/digital-artifacts

 

Kaarsvet in water

Het idee van kaarsvet in water tot verschillende vormen maken vond ik super interessant. In dit proces word ingespeeld op het smelten en stollen van kaarsvet. Dit inspireerde mij om te onderzoeken of ik met deze methode onder water een nieuwe kaars kan maken. Daarom ben ik dit zelf gaan uitproberen.

Kaars druppelen in water

Als eerste heb ik een brandende kaars leeg laten druppelen in water:

Proces:

 

Resultaat:

 

Vervolgens heb ik hetzelfde opnieuw gedaan maar nu met een lont gespannen in het water:

Proces:

 

Resultaat:

Een nieuwe kaars!

 

Op deze manier heb ik een nieuwe kaars kunnen creëren van uit 2 kaarsen!

Kaarsvet gieten

Ik wilde ook nog graag de methode van Smelik en Bart Hess uitproberen waar ze kaarsvet in water gieten om te kijken of ik op deze manier ook een kaars onder water kan maken. Ik goot hete wax in een kan met water. Vervolgens duwde in er met mijn hand een stuk lont in.

Proces:

Resultaat:

Ook op deze manier heb ik een nieuwe kaars laten ontstaan in water.

 

Bezoek atelier de Loef

Nog voor de les ben in naar Atelier de Loef gefietst.

“Atelier de Loeff is een bijzonder atelier. In Atelier de Loeff ontwerpen en maken wij bijzondere cadeau’s met bijzondere mensen. Wij zijn gespecialiseerd in handgemaakte kaarsen en papier-maché artikelen die u nergens anders kunt kopen. In ons atelier proberen we zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzame en gerecyclede materialen. Dit alles maken onze kaarsen tot een origineel maar vooral leuk cadeau waarbij ook de dagbesteding van licht verstandelijk beperkten gesteund wordt.

Bij Atelier de Loeff werken mensen met een verstandelijke beperking of met afstand tot de arbeidsmarkt. Onder professionele begeleiding maken onze medewerkers de meest uiteenlopende producten. Naast kwaliteit in zorg realiseren wij kwalitatief hoogstaande producten.”

Hier ben ik heen gegaan in de hoop iemand te kunnen spreken die mij meer kennis kon geven over het maken van kaarsen en tips voor mijn project. Ik erheen met de volgende vragen:

  1. Welke verschillen in wax zijn er?
  2. Wat zorgt ervoor dat een kaars gaat druipen?
  3. Wat is de gekste/leukste/mooiste kaars die jullie gemaakt hebben?
  4. Wat voor soort lont gebruiken jullie?
  5. Wat gebeurd er als je een lont niet in het midden plaatst?
  6. Hoe krijgt wax een kleur?
  7. Hoe worden dompelkaarsen gemaakt?
  8. Hoe maken jullie andere kaarsen?

Er was gelukkig iemand die mij te woord wilden staan en ze lieten me met alle plezier zien hoe hun kaarsen maken.

Antwoorden:

  • Om een kaars te laten druipen kan je een lont gebruiken wat eigenlijk te dik is zodat de grote vlam de hele kaars bereikt.
  • Kaarsen maken: Wax gieten ze in een taart vorm. Dit breken ze op in brokken. Vervolgens doen ze de brokken in een mal met een lont. Daarna gieten ze hier hete witte wax overheen en dit laten ze stollen. Brokken gekleurde was in vorm waar ze witte overheen gieten
  • De gekste kaars zijn die met 2 lonten in de kaars. Maar eigenlijk zijn alle kaarsen bijzonder!
  • Dompelkaars: een gespannen lont elke keer opnieuw in wax domepen. De laatste laag gaat in gekleurde wax.
  • Ze hebben 3 leveranciers voor wax.
  • Ze gebruiken relatief dun lont zodat de kaars lang brand.

Aan het einde heb ik een kaars gekocht en ik kreeg een zak rest stukken wax mee.

Foto’s atelier:

 

Feedback

Mooi dat je aan het ontwerpen tijdens het experimenteren bent. De foto die je laat zien is al super interessant om naar te kijken. Je hebt nu de kennis over materialen om hierin beslissingen te maken. Je weet dat je nu op het punt bent dat je niet met huis tuin en keukenspullen de druipkaars kan maken. Maar dat is dan ook prima. Interessante installatie, mooi effect. Zorg ervoor dat het tijdens je expositie niet te langzaam gaat en dat mensen ook daadwerkelijk iets zien gebeuren. Druipkaars kan dat extra effect toevoegen wat het indrukwekkend maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *