Concept Dairy – De+Re Constructie – 1771234

Premissie

Ik begon mijn project met moderne slavernij, maar eindigde in een thema van producten deconstrueren en reconstrueren.

Synopsis 

Het begon met mijn afkeer hoe slechte werkomstandigheden (i.e. ‘moderne slavernij’) word verdoezelt met mooie verpakkingen en beloftes. Ik wilde de verpakkingen ontkrachten en mensen een nieuwe kijk bieden om producten die ze elke week in de supermarkt kopen. Zo ben ik gekomen met een materiaal onderzoek naar de binnenkant van de verpakkingen en kwam ik zo uit bij het product zelf. Hierdoor kreeg mijn project meer focus naar de producten en hun vorm, structuur en reactie en wat ik iets nieuws kan reconstrueren.

Context, Scope, Definitie

In dit project richtte ik mij eerst op moderne slavernij betreft etenswaren in de supermarkt, daarom heb ik me niet gefocust op andere branches met slavernij of mensenhandel. Tony Chocolonely is het nog steeds niet gelukt om slaaf vrije chocola te kunnen garanderen(de Koning, 2020; van Pelt, 2019).. Maar ondertussen worden wij als consument afgeleid met mooie verpakkingen en tabel als FairTrade. Ik begon met mijn onderzoek naar verpakkingen waarbij ik later naar de binnenkant ging kijken. en uiteindelijk uitkwam bij het product zelf. Zo kwam mijn latere focus op etenswaren en wilde ik uiteindelijk als professional meer experimenteren met de producten om te zien wat wij mij dit visueel kon opleveren. Met materiaal, vorm en beeld onderzoek ben ik gaan kijken naar etenswaren die het verdiende om ‘onttroond’, ‘verpulvert’ of ‘onteerd’ te worden.

In dit proces had ik geëxperimenteerd met voeding, hun verpakking, materialen en fotografie. Maar ook heb ik gebruik gemaakt van Bench Creation, Sketching, Cultural Study en Literature Study.

Deze periode heeft me veel opgeleverd. Zoals nieuwe inzichten en kennis betreft voedsel fotografie. Ik heb nieuwe kennis opgedaan betreft kunstenaars en hun visies. Ik heb mezelf goed uit mijn comfortzone getrapt waarbij ik moest stoppen met ‘overthinken’ en gewoon moest gaan doen. Daarnaast heb ik een eigen variant van de Kitsugi techniek kunnen uitoefenen, en heb ik het broodmes als nieuwe creatieve tool uitgevonden. Maar vooral heb ik door mijn experimenten visueel sprekende resultaten kunnen creëren wat ik eerder nooit uit mezelf had geprobeerd.

 

Proces 

Week 1

Eerste experiment

Deze week ben ik begonnen met een eerste materiaal onderzoek. Hierbij ben ik de onzichtbare ‘ingrediënten’ van moderne slavernij gaan vertalen naar materialen en heb ik deze op de verpakkingen gebruikt. Deze ben ik gaan toevoegen aan zowel de buitenkant als binnenkant van de verpakkingen om te kijken hoe dit visueel over zou komen. Hierbij heb ik ook materialen gebruikt als nagellak die mijn statement visueel mogelijk beter konden overbrengen dat de echte materialen als bloed en aarde. Hierbij merkte in een gesprek op school dat ik graag naar de binnenkant van de verpakking keek omdat dit nog een leeg canvas was.

Benchmark creation

Ik heb een eerste opzet van benchmark creation verzameld. Ik heb verpakkingen van snoep en (fris)drank verzamelt om een goed overzicht te maken van dit soort vrolijke verpakkingen. Wat mij opviel was dat bekende merken meer draagkracht hebben en waarschijnlijk hierdoor ook hun design minder trendy maken dan minder bekende merken van bijvoorbeeld drankjes.

Daarnaast heb ik nog schetsen gemaakt na zowel het experiment als de benchmark creation. Hierbij merkte ik weer dat ik graag nadacht over de binnenkant van een snoep verpakking en wat je daar zou kunnen aantreffen.

Week 2

Materiaal onderzoek

Deze week heb ik me gefocust op supermarkt artikelen die na gebruik van product een verpakking achterlaten. Denk hierbij aan thee, cupasoup of bouillon . Ik heb van alle verzamelde materialen een vooraf(droog) foto en in/na gebruik(nat) foto gemaakt om te kijken hoever deze verschilde. Hierbij viel mij op hoe verschillende kruiden een ander patroon op de verpakking afgaven, maar ook dat kruiden anders vocht opnemen dan poeders. Ook zag ik dat bij de poeders visueel het meest contrast hadden tussen droog en nat. Het water liet bij sommige producten echt een soort ‘waarheid’ zien van het product.

Beeld onderzoek

Ik heb beeld onderzoek gedaan naar de binnenkant van deze verpakkingen om te kijken wat er aan de binnenkant gebeurd. Toen ik later de foto’s bij elkaar voegde van binnen en buitenkant zag ik hoe groot het contrast was tussen de aantrekkelijke buiten kant en de functionele binnenkant.

Materiaal/Vorm onderzoek

Daarnaast heb ik nog een experiment uitgevoerd waarbij het product en de verpakking met elkaar reageren na het gebruik van bijvoorbeeld de thee, ‘wat hou je dan over?’. Hierbij was ik benieuwd hoe de producten op de verpakkingen gingen werken als ik ze een dag zou laten staan. Hier zag ik ook een mooie ‘the ugly truth’ van wat je werkelijk krijgt ivp wat ze aan de buitenkant beloven.

Kleur onderzoek

Ook wilde ik kijken of ik kleur van de producten een kon extraheren door acetone toe te voegen. Hiermee wilde ik kijken welke kleur en hoeveel kleur van de producten kan worden verwijdert. Zo kon ik deze kleurstoffen misschien later in mijn proces weer toepassen.

Week 3

Cultural Study

Ik wilde deze week me meer richten op inspiratie van bijvoorbeeld kunstenaars en hun exposities om zo iets te kunnen leren van hun visie of kijk op producten, verpakkingen of maatschappelijk.

Christien Meindertsma laat met een soort transparantie beseffen wat de achterliggen waarde is die wij als consument soms vergeten (Meidertsma, 2010; Meindertsma, 2007). Dit vind ik dan ook ontzetten mooi en inspirerend en ik zou me trots voelen als ik gelijksoortigs met mijn seminar kan doen.

Het vloerkleed van Laura A Dima (DutchDesignWeek, z.d.-b) deed mij denken aan de Turkse kunstenaar Vahit Tuna (Yanköşe, 2017). Hij had een project waarbij hij hakken gebruikte ter representatie van vrouwen die in een jaar door huishoudelijk geweld om het leven waren gebracht in Turkije. Maar van beide kunstenaars vind ik het heel gaaf hoe zij representatie abstract houden en veel indruk achter laten.

Ook viel een project van Oleg Bilyi – Pink Glasses op (DutchDesignWeek, z.d.-a). Hier zie je dat het shirt met verschillend licht een ander beeld schetst. Hoe ik dit zie is links het mooie verkoop praatje en rechts de harde waarheid. En ik zie dit ook zo met verpakkingen van eten als bijvoorbeeld snoep of chocola. Dit is ook wel de kracht van Pink Glasses, want zij willen dat je eigenlijk die roze bril afzet. Ik had hierbij ook gelijk een idee wat ik ben gaan schetsen.

 

Week 4

Literature Study

Door de nieuwe inspiratie van vorige week ben ik deze week verder gegaan met een onderzoek naar welke merken ik wil uitkleden. Ik heb hiervoor 2 afleveringen van ‘Pak de Macht’ en 2 afleveringen van de ‘Keuringsdienst van Waarde’ gekeken om zo meer inzicht te krijgen in merken. Opvallend was hoe politieke overal in de weg zitten naar verandering, en hoe er wordt ingespeeld op de consument hun angsten en idealen en dat bedrijven hier van profiteren. Na deze afleveringen te bekijken dacht ik terug aan mijn feedback van afgelopen week waar de vraag ‘Wie zijn het waard om te onttronen?’ naar voren kwam en dacht ik ‘Misschien is het gevolg van het plastic wel net zo erg als moderne slavernij?’ Met deze frisse blik ben ik breder gaan kijken naar producten om deze week mee te werken.

Vorm/Beeld/Materiaal onderzoek

Ik ben producten gaan ontronen. Dit deed ik door producten te ‘verdrinken’ met water, ‘ontkrachten’ door binnenstebuiten te keren, ‘uit te kleden’ door van alle producten close-ups te maken, ‘verplettert’ met een hamer en verbranden in de oven.

Ik merkte hier uit op dat de m&m’s bij het verdrinken hun kleuren verloren en de ‘true colours’ naar voren kwamen. Hier werd, na de verpakking weg te halen, de laatste verpakking laag pas echt ontmaskerd. Ook vond ik dit bij de doorsnedes van de celebrations interessant. Je kon niet goed zien welk chocolaatje je pakte als alle verpakkingen verdwenen, tot je het doorsnee en daar eigenlijk pas echt te zien was wat je kon kiezen aan chocola.

Verder zorgde het verpletteren ook voor interessante vorm. De producten reageerde wel als verwacht maar ik verwachtte niet dat ik deze beelden zo interessant zou vinden. Ik zag hier toch echt een stil leven, waar de schuldige misschien hun ‘verdiende loon’ of ‘karma’ hadden gekregen.

 

 

Week 5

Reconstructie/Kintsugi experiment

Op advies van mijn docent ben ik verder gaan kijken dan deconstructie en ben ik deze week bezig gedaan met reconstructie van de etenswaren van vorige week. Ik ben ze weer gaan breken en zoals je hier kan zien heb ik bijvoorbeeld een beschuit proberen terug te brengen naar haar originele vorm, maar ook ben ik met meerdere beschuiten gaan werken om een nieuwe creatie te construeren via de Japanse Kintsugi techniek (My Modern Met, 2019).

Wat ik interessant vond was de nieuwe vorm creëren van een bestaand product, zoals bij de celebration. De normale celebration heeft een verpakking die je vertelt welk chocolaatje je pakt, maar als je die verpakking weghaalt is het niet meer duidelijk wat je binnenin aantreft. Daarom vond ik het interessant om via deze nieuwe vorm ook transparant te zijn over de smaken aan de binnenkant. Ook vond ik het interessant dat ik met de Kintsugi techniek een extra waarde kon toevoegen het kapotte product, dit deed mij namelijk ook weer denken aan de visie van Christien Meidertsma. Na weer een feedback ronde heb ik besloten om me meer te focussen op vorm en deze reconstrueren.

 

 

Week 6

Ik heb vorige week feedback gekregen en ben gaan terug kijken naar mijn werk van de afgelopen weken en zie dat mijn project niet meer was waarmee ik begon. Maar daarbij voelde het ook alsof de puzzelstukjes een beetje op hun plek vielen. Deze week ben ik mijn experiment van vorige week gaan verfijnen. Daarbij ben ik me meer gaan focussen op de vorm en heb ik voor drie soorten vormen gekozen waarbij die in een enkel en meervouds vorm wilde reconstrueren. Hierbij heb ik bij elk product iets toegevoegd aan waarde doormiddel van de ‘lijm’.

 

Reflectie

Als ik terug kijk ben ik heel blij hoe ik het proces heb doorlopen. Ik wil normaal graag controle en zekerheid en tijdens dit project was dit voor mij soms ver te zoeken. Ik moest best wel even mijn draai vinden in dit vak en als ik kritisch terugblik vind ik dat ik me in het begin niet goed openstelde of er te nuchter in ston. Ik wilde eerst heel maatschappelijk te werk maar ben blij dat ik me meer ben gaan storten op mijn professionele ontwikkeling.

Daarbij lagen de experimenten buiten mijn comfortzone maar ben ik blij dat ik het gewoon met beide handen heb aangepakt. Zoals ik in de ‘Context, Scope, Definitie’ ook vertel heeft dit project me veel opgeleverd waar ik anders nooit voor had gekozen.

In de toekomst hoop dat ik dat wanneer ik weer uit mijn comfortzone moet, ik dit minder ‘eng’ vind en gewoon wat meer kan vertrouwen op mijn proces.

 

Bronnen

De Koning, M. (2020, 14 februari). Het bittere verhaal achter onze chocola tentoongesteld. OneWorld. https://www.oneworld.nl/lezen/kunst-cultuur/bittere-verhaal-chocola-tentoongesteld/

DutchDesignWeek. (z.d.-a). Pink Glasses – | Dutch Design Week. Geraadpleegd op 31 april 2021, van https://ddw.nl/nl/programma/5306/pink-glasses

DutchDesignWeek. (z.d.-b). The Finger Rub Rug – Laura A Dima | Dutch Design Week. Geraadpleegd op 31 april 2021, van https://ddw.nl/nl/programma/2870/the-finger-rub-rug

Meidertsma, C. (2010). One Sheep Sweater — christienmeindertsma. ChristineMeidertsma. https://christienmeindertsma.com/One-Sheep-Sweater

Meindertsma, C. (2007). PIG 05049 — christienmeindertsma. ChristienMeindertsma. https://christienmeindertsma.com/PIG-05049

My Modern Met. (2019, 9 september). Kintsugi, a Centuries-Old Japanese Method of Repairing Pottery with Gold. https://mymodernmet.com/kintsugi-kintsukuroi/

Van Pelt, J. (2019, 26 mei). Slavernij in de supermarkt. Babel Magazine. https://babelmagazine.nl/slavernij-in-de-supermarkt/

Yanköşe. (2017). YANKÖŞE. http://www.yankose.org/vahit-tuna-hakkinda-en.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *