Concept Diary – ALGKLEER – Luuk Toebes

PREMISSIE

Een kijk naar alg en fashion design.

SYNOPSIS  

Dit project is tot stand gekomen aan de hand van een creatief proces, waarbij de perceptie van algen centraal stond. Hiervoor heb ik de alg bekeken vanuit verschillende perspectieven. Dit heb ik gedaan aan de hand van een exploratief en experimenteel onderzoek. Zo heb ik zelf algen gegroeid, het gebruikt als pigment, het bestudeerd als materiaal en het gebruikt als stof voor fashion design. Tijdens het proces was vooral de vervormbaarheid en de speling van het licht met de alg wat mij aansprak. Met deze premisse ben ik uiteindelijk tot mijn eindwerk gekomen.

PROCES

Deel 1

Mijn proces begon met de notie dat wij in Nederland (en ik dus ook) een rare relatie met de natuur hebben. Om mijn perceptie en relatie met de natuur uit te dagen ben ik opzoek gegaan naar algen. Hiervoor heb ik draadalg verzameld (Chrzanowski, 2014). Deze alg heb ik op verschillende manieren verwerkt in en op objecten.

Hieruit bleek dat de draadalg veel vormen kan aannemen en speelt met zijn eigen visuele perceptie. Zo ziet de alg in water er totaal anders uit als de alg op een bord of als het gedroogd is. Ook veranderd de textuur naarmate de alg droger wordt. Natte draadalg is bijvoorbeeld slijmerig en plakkerig, terwijl droge draadalg meer aanvoelt als heel delicaat papier.

Na deze experimenten heb ik de alg gedroogd en verpulvert tot poeder. Dit poeder heb ik opgelost in verschillende oplosmiddelen. Deze inkt die hieruit ontstond heb ik later gebruikt om mijn schetsen mee in te kleuren.

Naast de draadalg had ik ook kelpbladeren uit de Aziatische supermarkt gekocht. Deze bladeren worden normaliter gebruikt voor soepen en bouillons. Ook deze alg heb ik gedroogd over verschillende objecten. De kelpbladeren blijven “stevig” als ze nat zijn en nemen makkelijk de vorm van een mal aan. Tijdens het drogen krimpen de bladeren weer en vormen weer solide uitgeharde bladeren.

Deel 2

Om een idee te krijgen van hoe mijn design er uit zou komen te zien heb ik eerst schetsen gemaakt en ingekleurd met alg + isopropyl ‘verf’. Deze schetsen heb ik later gebruikt als inspiratie voor latere kleer ontwerpen.

Na het schetsen ben ik aan de slag gegaan met het aan elkaar naaien van kelpbladeren. Deze bladeren moesten nat blijven tijdens het gehele proces, zodat het zijn flexibiliteit behield.

Vervolgens heb ik de de kelpbladeren omgevormd tot een draagbaar ‘jasje’. Om dit te documenteren en te onderzoeken heb ik een fotosessie gehouden.

De draagbaarheid van het ‘jasje’ bleek beperkt door de toch wat fragile zomen. Door de zwaarte van de natte kelpbladeren ‘trok’ de stof te hard aan de zoom, waardoor sommige bladeren langzaam afscheurden. De manier waarop het licht door de kelpbladeren heen viel was iets waar ik verder mee wou ontwerpen. Ook de grilligheid en de natuurlijke look van het jasje sprak mij aan.

Deel 3

Om te onderzoeken of ik de kelpbladen ietwat draagbaarder en flexibeler kon maken heb ik een experiment gedaan. Dit experiment bestond uit kelpbladen te hydrateren met verschillende middelen. Uit dit experiment bleek dat toevoeging van glycerine er voor zorgt dat de kelp langer flexibel blijft, ook als het droog is.

Vervolgens ben ik de lappen aan elkaar gaan naaien met een naaimachine. Dit werkte het best als de bladen weer goed waren “uitgedroogd”, zodat de naald niet plakkerig werd. Om te kijken hoe het stuk zou staan en wat voor effect het gaf legde ik de lappen over een paspop. Aan de hand van wat ik op dat moment zag paste ik mijn design aan. Ook had ik inspiratie opgezocht van andere fashion designers. Zo sprak Revisited Materials van Laura de Bresser mij erg aan (Bresser, 2021). Ook heb ik inspiratie genomen uit CHASING SHEEP IS BEST LEFT TO SHEPHERDS van Aliet Moes (Moes, 2020). Daarnaast heb ik ook nog een moodboard gemaakt met verschillende zeeslakken, omdat de manier waarop de randen van de kelpbladeren een soort golven me deed denken aan zeeslakken.

Na het naaiproces heb ik wederom een fotosessie gehouden. Dit deed ik om het effect van het licht op het algpak in kaart te brengen.

Deel 4

Na het tonen van de foto’s en het pak aan mijn docent kreeg ik de opmerking dat mijn werk leek op wellicht vroeg werk van Yohji Yamamoto. Een mooi compliment. Yamamoto’s werk gaat vooral om het overbrengen van ritme en beweging (Hsu, 2021). Iets wat ik ook terug zie in mijn eigen werk. Om ritme en beweging van mijn design ook over te brengen ga ik goed na denken over hoe ik mijn werk ga presenteren. Hierbij wil ik met licht een extra bewegingseffect overbrengen.

Voor de expositie wil een een installatie maken met verschillende lichten die het algpak belichten van binnen en buiten. De lichten die ik ga gebruiken accentueren de natuurlijke beweging van het design en de alg. Hiervoor wil ik ledstrips of lichten gebruiken die Daarbij wil ik dat de achtergrond van de installatie zwart, is zodat het licht wat door en op het algpak schijnt goed zichtbaar is.

REFLECTIE

Tijdens dit proces heb ik mijn creativiteit de vrije loop laten gaan. Deze aanpak maakte het wel lastig om tot een onderwerp/design vraagstuk te komen. Echter bood het mij de ruimte om los te gaan met materiaal onderzoek, wat mij vele nieuwe inzichten heeft gegeven. Daarbij heeft het ook mijn creatieve en filosofische kijk op dingen verbreed. Zo hoeft design niet perse functioneel te zijn en is perceptie het belangrijkste van een design.

Voor de volgende keer zou ik wel meer willen praten met mensen uit het vakgebied, om bijvoorbeeld nieuwe naaitechnieken te leren en manieren van ontwerpen. Ook had ik langer bezig willen zijn met het maken van kleren van alg, zo lijkt het mij nog interessant om draadalgen toe te voegen aan mijn ontwerpen en manieren te vinden om de kelpbladeren nog meer te manipuleren. Kan ik het van kleur veranderen, transparant maken of nog steviger?

Voor in de toekomst zou ik nog meer willen maken en comfortabeler willen worden met mijn design proces. Ik heb nu nog vaak het gevoel dat alles wat ik maak en het proces daarvan ervaren wordt als eclectisch en ongestructureerd. Toch denk ik dat er wel degelijk meer structuur zit in mijn manier van werken dan in eerste instantie blijkt, daarom wil ik in de toekomst proberen dat proces zo duidelijk mogelijk voor anderen in kaart brengen. Dit wil ik doen, zodat ik later serieuzer genomen wordt in mijn werk.

BRONNEN

Bresser, L. d. (2021, 05 12). Revisited Materials. Opgehaald van Laura de Bresser:

     https://lauradebresser.wixsite.com/website/revisited-materials

Chrzanowski, C. (2014, 10 02). Draadwieren. Opgehaald van Deltares:

     https://publicwiki.deltares.nl/display/HBTHOME/Draadwieren

Hsu, S.-Y. (2021, 05 30). Designer Portfolio Yohji Yamamoto. Opgehaald van Behance:

     https://www.behance.net/gallery/36681957/Designer-Portfolio-Yohji-Yamamoto

Moes, A. (2020, 06 02). Aliet Moes. Opgehaald van Arnhem Fashion Design:

     https://arnhemfashiondesign.nl/en/graduation/2020/aliet-moes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *